Неотдавна ви съобщихме, че тазгодишния Довилски фестивал на американското кино ще се проведе присъствено, а френската певица и актриса Ванеса Паради е номинирана за президент на журито. Разказваме ви кои бяха акцентите на престижното кинематографско събитие:
Въпреки световната суматоха – предизвикана от пандемията от коронавирус – светът на седмото изкуство започна плавно да се съвзема след няколко месеца на затишие. Докато все още се дискутира разгорещено дали филмовите фестивали и церемонии по награждаването е редно да се провеждат, предвид здравната криза, две културни събития успяха да опровергаят очакванията на мнозина скептици.
Това са 77-то издание на Венецианския филмов фестивал, за който можете да прочетете повече оттук, и 46-то издание на филмовия фестивал, проведен от 4-ти до 13-ти септември в очарователния нормандски град Довил.
Безопасност и отдаване на почит по време на фестивала
Наложи се директорът Бруно Бард специално да се погрижи за безопасността на цялото културно мероприятие: „Ще сме готови: всяка от трите ни зали ще разполага с по 1500, 400 и 300 места, с достатъчно маски и дезинфектанти, разстоянието между столовете от минимум два метра също ще бъде спазено…“ – съобщи неотдавна той пред френското списание Le Point. Повече от очевидно е, че мосю Бард се е справил много добре с цялостната организация, след като всичко мина по мед и масло.

Да припомним, че по време на престижното събитие бе почетена паметта на двама култови актьори – американецът Кърк Дъглас и французинът Мишел Пиколи, които ни напуснаха тази година. Освен това нормандският град трябваше да приюти и още два кинофестивала – тези в Кан и Анеси – отменени по-рано тази година поради здравни съображения. Така че репертоарът бе достатъчно обогатен, за щастие на присъстващите и феновете на киното.

Първият и последният прожектиран филм
Седемдесет и седмото издание бе открито с американския филм „Минари“, дело на американо-корейския режисьор Лий Исаак Чунг, и бе закрит с френския „Как се превърнах в супергерой“ на Дъглас Атал. В интерес на истината, това е първата френска лента за супергерои. В нея участват Пио Мармай, Вимала Понс, Лейла Бехти и Беноа Пулворд, а историята разказва за сътрудничеството между ченге и хора, надарени със свръхестествени сили, опитващи се да спрат опасен злодей, който не само краде способностите им, но и се опитва да направи дрогата достъпна за всички.
Журито
Любопитно е, че фестивалът имаше фактически две журита. Официалното (Jury de la compétition officielle) и на Откровението (Jury de la Révélation). Задачата на второто бе да възнагради обещаващ талант за оригиналността на творбата му.

Както вече споменахме, Ванеса Паради бе номинирана за президент на официалното жури, което включваше прочути френски журналисти, актьори, сценаристи, писатели и режисьори като Ян Гонсалес, Зита Анро, Делфин Орвильор, Венсан Лакост, Муния Медур, Бруно Поналидес и Оксмо Пучино.

Президентът на другото жури бе Ребека Злотовски, която си партнираше с Луана Байрами, Мия Боларс, Арно Реботини и Антоан Рейнарц.
Победителите
С най-много награди бе отличен трилърът „Гнездото“ на американеца Шон Дъркин, печелейки в категориите „Голямата награда“, „Международна награда на критиците“ и „Награда на Фондацията „Луи Рьодерер“ от Откровението“.

Визуалните разкази „Първата крава“ на Кели Райхард и „Лорелай“ на Сабрина Дойл получиха „Награда на журито“, „Асистентът“ на Кити Грийн – „Награда за най-добър режисьор“, „Чичо Франк“ на Алън Бол – „Награда на публиката“, а „Наградата на Орнано-Валенти “ отиде при Шарлен Фавие за „Слалом“.

След прожекцията на последния филм на фестивала, „Как се превърнах в супергерой“, всички гости се отправиха към елитното казино „Бариер“, където, спазвайки социалната дистанция и противоепидемичните мерки, отбелязаха с весел купон края на 77-то издание на Довилския фестивал на американското кино.