Усмивки от старите ленти – „Спасовден 2021“

Площадът пред храм-паметника „Александър Невски“ в съботния 12-ти юни. Стълпотворение от хора и ретро коли. „Това е понтиак, сине“ – обяснява млад мъж на момчето си на предучилищна възраст, което с голям интерес се опитва да запомни марките на различните коли и годините, в които са произведени.

И не е единствен. Провежда се изложение на ретро автомобили „Спасовден 2021“. Името не е избрано случайно. „Спасовден“, известен още и като Възнесение Господне, е избран от  шофьорите за техен патронен празник.

Затова и изложението се прави в съботата след Възнесение, което тази година се падна на 10-ти юни – 40 дни след Възкресение.

„Шофьорите добре са избрали кога да им е патронният празник“ – обяснява разпалено мъж, участващ в изложението с „Москвич“, произведен през 80-те години. „Възнасяйки се, Христос е казал: „Идете по цял свят и проповядвайте Евангелието на всички твари“. А има ли по-голям проповедник от шофьора? Нали се сещате за вица за попа и шофьора?

Умират поп и шофьор на маршрутка. Бог ги посреща, но с по-големи почести се оказва шофьорът. Попът се почувствал засегнат: „Господи, защо така… цял живот съм ти служил?“ А Господ рекъл: „Защото, докато ти проповядваше, всички спяха… а докато той караше, всички се кръстеха.“

Мястото на изложението – площад „Александър Невски“ също не е избрано случайно. Собствениците на ретро автомобилите, които са още в движение, можеха свободно да маневрират, също както и колите на „Пътна помощ“ без проблем сваляха и качваха на ремаркето си няколко ретро модели, които не се движеха.

Сред изложените автомобили се забелязваха и по-нови – като вече споменатия „Москвич“ от 80-те имаше и BMW от същото десетилетие, и „Трабанти“, и „Лади“, и „Жигули“.

Ключовите организатори на проявата – Български автомобилен клуб „Ретро“ и Съюзът на българските автомобилисти – не ограничават участниците. От клуба вече 32 години (учредени са през 1989 г. като сдружение с нестопанска цел) са в помощ на собствениците на автомобили. Тяхната цел е да подпомагат издирването, реставрирането,съхранението и представянето на историческите превозни средства в България. Те вярват, че това не е само хоби, а дейност за запазване на историческата памет и на културно-техническото наследство, заради което са насочили усилията си към организирането на събития,с които то да стане достояние на широк кръг от хора.

От Български автомобилен клуб „Ретро“ подчертават, че немалко от участващите автомобили в изложенията им са неизменни участници в естетски видео клипове и филми, както и в успешни реклами на големи фирми.

Да притежаваш ретро автомобил у нас – дори и не чак толкова стар, а от 80-те години на миналия век – е скъпо хоби. Неслучайно е забавление за звезди от шоубизнеса като актьора Хю Лори („Доктор Хаус“), който преди години се хвалеше със своя Ford Galaxie 500 от 1966 г., или певеца Джъстин Тимбърлейк, който се перчеше със своите Alfa Romeo Spider от 1968 г. и Pontiac GTO от 1967 година.

По-„новите“ модели са страст на актьори като Колин Фарел, който често е улавян от папараци да кара Ford Bronco от 1987 година.

И на изложението пред храм-паметника „Александър Невски“ имаше няколко автомобила Ford от 80-те години. И Renault от 80-те, включително и от 1959 година. Един от техните собственици възторжено обясняваше на зяпачите какви екстри за времето си е притежавала колата му. „А днес тя може да се продаде на колекционери в чужбина за 25 000 евро“ – разкри мъжът още една причина да се радва на хобито си.