Sofia Art Projects или куратори, гневни на политическото театро

Миналата година в украинския град Лутцк похитител взе 13 души за заложници. После ги пусна, но първо принуди президента Владимир Зеленски да рекламира в социалните мрежи документалния филм „Земляни“ от 2005 г., който е за насилието над животни за научни цели. Този епизод, както и щурмът на Капитолия през януари тази година, са възмутили кураторите Весела Ножарова, Десислава Димова и Вера Млечевска заради това, че политиката ползва прийомите на изкуството, че се превръща в театър. Ето защо те решават да организират изложбата Sofia Art Projects. От 19.00 часа днес (15 юни) имате възможност да гледате като нейно продължение и стрийм видео https://www.sofiaartprojects.com/her-accurate-private-mind. Ето няколко любопитни акцента в Sofia Art Projects.

 

Мястото

Изложбата е в „Ларгото“ и в пространството около него. Така случайните минувачи стават неволни зрители на изложбата, без целенасочено да са искали да я видят.

Единственият! Българският спортен автомобил „София“

Колата на инженер Велизар Андреев, изложена по идея на Лазар Лютаков.

Първото нещо, което човек забелязва в „Ларгото“, е спортен автомобил, паркиран точно под централния купол. Артистът Лазар Лютаков е провокиран от стари снимки от 80-е години на ХХ в., на които се вижда как автомобилът е паркиран в центъра на столицата и е заобиколен от любопитни граждани. По онова време “София” се различава драстично от четвъртития дизайн на повечето коли, които българите карат. “София” е с подчертано аеродинамични форми, средно разположен двигател за по-добро управление, с врати, които се отварят нагоре. Създател на спортния автомобил е инженер Велизар Андреев, който го създава под егидата и с финансирането на ТНТМ и го предлага за серийно производство. Инженерът работи върху проекта за лека спортна кола през целия си живот и прави няколко разработки и модификации, познати като “Модел Б”. От тях за серийно производство са подготвени около 200 бройки. С тази цел през 1986 г. е основано дружеството “Авангард-Кар”. Но колата така и не излиза на пазара, а през 2001 г. Велизар Андреев умира. Днес колата е колекционерска рядкост – изложеният модел е един от малкото оцелели прототипи и с него Лютаков провокира зрителите да се замислят кои са факторите, които формират възприятието и вкуса на масовия потребител. А дали ако инженер Велизар Андреев не бе изпреварил времето си, неговият модел нямаше да се превърне в най-масово караната кола?

Вдигни очи

В далечината се виждат „цветните петна“ по стъклата, дело на Стела Василева.

Няма как да не забележите цветните сегменти върху стъклата на централния купол пред Министерския съвет. Те са дело на Стела Василева, завършила „Стенопис“ в Националната художествена академия. Цветовете и отраженията се променят всеки час и всяка минута в зависимост от ъгъла, под който падат слънчевите лъчи и позицията, от която зрителят наблюдава. Василева е избрала да участва в изложбата с цветове, защото те са онази част от светлинния спектър, който достига до окото ни след отражението на светлината върху определена повърхност.

Цветните сегменти на Стела Василева.

Така те ни доближават до разбирането за същността на миналото и културното наследство. В същото време цветовете гарантират зрелището на социалните медии. А целта на Sofia Art Projects е именно да ни накара да се замислим за интимността и спектакъла в епохата на социалните мрежи.

Пърформанс с младежите, танцуващи пред ЦУМ

Артефакт на Сашо Стоицов.

Със сигурност няма човек, който да се е разхождал в района на ЦУМ, и да не е забелязал тийнейджърите, танцуващи пред витрините му. С тях ще работи украинският хореограф Виктор Рубан – специален участник в Sofia Art Projects, който е директор и съосновател на международната танцова платформа Impulse of transformation.

Така изкуството ще се възползва от реалния танц на младежите и ще се получи едно странно преплитане, което кураторката Вера Млечевска приканва читателите на Banker Special да открият в рамките на изложбата. Едно от тях са витрините на Красимира Буцева в подлеза пред Президентството, видеата на двата тандема – на Полин Бодри и Ренате Лоренц и на Анета Мона Киша и Лусия Ткацова. Не на последно място впечатляващ е пенокартонът и тиксото, с които Сашо Стоицов създава артефакт, в специален синхрон с руините от миналото. И ако колата „София“, и цветните сегменти на купола, не са ви спечели за каузата – да настоявате политиците да се отнасят сериозно към работата си и да не „крадат“ от инструментите на изкуството, то „басейнчето“ на Стоицов със сигурност ще го направи и ще ви се прииска да се обзаведе с такова. И ако нямате градина, в която да го разположите, може поне да си направите колаж и да го публикувате в социалните мрежи. Така изложбата Sofia Art Projects напълно ще е осъществила целите си.