Собствениците на електромобили на Tesla споделят за някои свои главоболия, свързани с недостатъци на модерните коли.
Понякога не е лесно да си от първите потребители – особено, когато става въпрос за електрически автомобили, коментират от Business Insider.
От изданието са разговаряли с дузина собственици на електромобили на Tesla, които разказват за неочаквани разходи, с които са се сблъскали, когато са станали горди собственици на мечтаното возило. Като се започне от безпокойството за дължината на пробега, мине се през по-високите застрахователни тарифи и се стигне до справянето с предизвикателствата в сервизните центрове на Tesla.
Въпреки че много от проблемите могат да се отнесат към всеки електрически автомобил, някои от тях сочат потенциални предизвикателства за бизнес модела на Tesla.
От Business Insider изброяват проблемите, с които собствениците на електромобили на Tesla са се сблъсквали, когато са се отказали от бензиновия си автомобил и са го заменили с електрически.
Гумите на електрическите автомобили се износват по-бързо.
Някои собственици на електромобилите споделят, че са били изненадани, когато е трябвало да сменят гумите си много по-често, отколкото при предишните автомобили.
Електрическите автомобили износват гумите си с около 30% по-бързо от традиционните с двигател с вътрешно горене, тъй като са много по-тежки, заради огромната литиево-йонна батерия, споделят от Bridgestone.
Обикновено гумите на електромобилите се износват при пробег между 10 000 и 20 000 мили. Въпреки че, редакторът на Auto Trader – Брайън Муди, заяви пред Insider, че превишената скорост и честата употреба на спирачките ускоряват проблема.
Собствениците на електромобили се сблъскват и с по-високи застрахователни тарифи.
Някои собственици на електромобили на Tesla заявиха, че са били изненадани, когато застрахователните им тарифи са се повишили, след като са закупили своя електромобил.
От друга страна това е нормално, защото електрическите автомобили като цяло са по-скъпи от автомобилите, задвижвани с бензин.
Застрахователните компании също така трябва да предвидят по-високите разходи за потенциални повреди на скъпата литиево-йонна батерия на автомобила, както и по-високите разходи, поради недостатъчния брой на сервизи, които са сертифицирани за работа с тези автомобили.
По-рано тази година The New York Times съобщи, че след катастрофа собственик на модел Rivian е получил сметка за ремонт в размер на 42 000 долара.
В крайна сметка се очаква цената на застраховката на електромобилите да се намали, тъй като все повече хора и компании преминават изцяло към електрически автомобили.
Собственици на електромобили на Tesla с ужасяващи истории за сервизните центрове на компанията
Собственици на електромобили на Tesla се оплакват от проблеми със сервизните центрове на автомобилния производител, включващи дълго чакане, лошо качество на ремонтите и твърде високи цени.
Миналата година Vox съобщи, че собственици на Tesla са подали хиляди оплаквания от сервизните центрове на компанията. Оплакванията са били различни – от липса на резервни части, през неотзивчиви работници в сервизните центрове, до подробни разкази за това как автомобилите им са били върнати в по-лошо състояние, отколкото са били закарани при ремонта.
Неотдавна собственичка на Model S предложи да се заведе колективен иск срещу Tesla заради тяхното „монополизиране“ на пазара за ремонт на автомобилите им. Тя заявява, че Tesla е причинила продължителни забавяния при ремонта на електрическите им превозни средства, а освен това държи твърде високи цени за тези части и ремонти, които бави толкова много.
Представител на Tesla досега не е отговорил на искането за коментар от Insider.
Миналата година Илон Мъск, главен изпълнителен директор на Tesla, заяви, че компанията работи за подобряване на обслужването в Северна Америка. Към днешна дата Tesla има по-малко от 200 сервизни центъра в Съединените щати. За сравнение, собствениците на GM или Ford могат да избират измежду хиляди независими сервизи за ремонт и поддръжка.
„Това е едно от най-сериозните ми оплаквания към Tesla“, заявява Стив Алмаси, собственик на Model S от 2014 г., но добавя, че все още държи на електромобила си.
„Те стават все по-добри, но все още не са се справили със сервизното си обслужване. За съжаление, те имат да извървят дълъг път, докато разрешат този проблем“, добавя Алмаси.
Дръжките на вратите на Tesla могат да бъдат капризни.
Елегантните дръжки на вратите, характерни за дизайна на Tesla, понякога могат да бъдат проблемни, споделиха няколко собственици пред Insider.
Проблемите са различни – от трудно отваряне при ниски температури, до тяхното често счупване.
Няколко собственици на Tesla заявяват, че дръжките са се счупвали в ръцете им при различни обстоятелства. Роби Мак, бивш продавач на Tesla и собственик на Model S, заявява, че това е често срещан проблем при по-ранните модели – като например Model S от по-висок клас на компанията, но след това той е бил решен с Модел 3 и Модел Y.
Други собственици споделиха, че са имали проблеми със свързването на телефона си към системата за отваряне на вратите с помощта на безключово влизане.
„Ако вали дъжд или носите хранителни продукти, ще трябва да си играете с телефона, за да го свържете и да отключите“, обяснява технологичният ютюбър Остин Евънс. По-рано той сподели пред Insider, че безключовото влизане е страхотна функция, когато работи, но човек никога не знае кога тя ще го подведе.
Стивън Елек, старши анализатор на данни за автомобилната индустрия в Consumer Reports, заяви, че изданието е получило множество сигнали от собственици, оплакващи се заради проблемите със свързването на телефоните с устройствата за автоматично отключване на Tesla.
Домашните зарядни устройства за електромобилите могат да увеличат първоначалните разходи, които потенциалният купувач е решил да отдели за автомобила.
В зависимост от електрическата инсталация в къщата, инсталирането на домашно зарядно устройство за бързо зареждане може да струва от 250 долара до хиляди долари и някои собственици на Tesla споделят, че са били изненадани от допълнителните разходи за инсталиране на системата.
Повечето автомобили се доставят с кабел за зареждане от ниво 1, който може да се включи към 110-волтов домашен контакт и бавно да подава електричество към автомобила. Но той добавя само няколко мили за 1 час зареждане към възможностите на батерията на автомобила. Много шофьори предпочитат по-бързи методи.
Създаването на по-бързо зареждане от ниво 2 изисква сертифициран електротехник, както и оценка на електрическата инсталация на дома. Кен Сап, старши зам. президент в Qmerit, заяви пред Тим Левин от Insider, че повечето подобни услуги струват около 1600 долара.
Някои собственици на Tesla казват, че са забелязали проблеми с контрола на качеството през годините.
За собствениците на Tesla очевидно не е необичайно новите автомобили да бъдат връщани в местните сервизни центрове за малки поправки след доставката и са съобщавали за дребни проблеми с конструкцията на електромобилите, включително лошо боядисване и сглобяване на панелите.
Джон Брусняк заяви, че когато е получил своя Model S през 2020 г., една от вратите не се е затваряла, както трябва.
„Това са просто дребни неща и те поправиха всичко безплатно, но просто показва липса на внимание към детайлите, което не бихте очаквали срещу парите, които сте похарчили за автомобила“, оплаква се Джон Брусняк.
Крис Харто, старши анализатор в Consumer Reports, заяви, че проучването на изданието за надеждността сред собствениците на Tesla е установило, че най-често срещани проблеми за Tesla са „боята и тапицерия“, „шумове и течове“ или „окачването на каросерията“.
Отдавна е известно, че Tesla има някои проблеми с контрола на качеството, особено, когато се пускат нови модели. През 2018 г. инженерът Санди Мънро заяви, че Модел 3 на Tesla е имал сериозни производствени недостатъци.
„Не мога да си представя как са допуснали това“, каза тогава Мънро.
В отговор Мъск призна, че производителят на електромобили е имал проблеми с контрола на качеството в началото. В интервю с Мънро – главният изпълнителен директор на Tesla, той предупреди, че може да не е добра идея да се купува Tesla по време на въвеждането на нов модел в производство.
Собствениците на Tesla казват, че са разочаровани от софтуера за самоуправление на автомобила – FSD, разработен от компанията.
Някои собственици на Tesla, които са отделили по около 15 000 долара, или 199 долара на месец, за добавката на автопилот, споделят, че съжаляват, че са го направили.
„FSD е една от причините, поради която си купих колата в началото“, споделя Брусняк за Insider. „Платих допълнително за него, но сега съм твърде уплашен, за да го използвам, защото той има свой собствен начин на действие. Автомобилът може да спре на 50 метра от червена светлина, а понякога изглежда, че спира на случаен принцип.“
Tesla пусна за първи път коли с FSD през 2020 г. и то за избрани шофьори, като оттогава софтуерът е добавен в над 100 000 автомобила в Съединените щати. Тази функция позволява на колата Tesla автоматично да сменя лентите за движение, да влиза и излиза от магистрали, да разпознава знаците за спиране и светофарите, както и да паркира. Системата все още е в процес на тестване и изисква лицензиран шофьор, за да наблюдава автопилота през цялото време.
Шофьори на Tesla са публикували в YouTube видеоклипове на софтуера с грешките му. Те са най-различни – от завиване в насрещното движение до очевидно объркване на знаци на Burger King, например, със знаци за спиране и червени светофари. Въпреки това според някои анализатори софтуерът се е подобрил през годините.
Самият Мъск е заявил, че обратната връзка за софтуера е „добре дошла“ и е насърчил потребителите да съобщават за грешки в програмата.
Известно е, че Tesla имат очевидни проблеми с ненужното или т.н. – фантомно спиране.
Някои собственици на Tesla заявиха, че автомобилът им е спирал на случаен принцип.
Кала Тейлър, бивш собственик на Модел S, разказа, че е имало множество случаи, когато автомобилът й е спирал привидно случайно, като той дори веднъж се опитал да спре по средата на магистрала, докато тя е използвала системата за автопилот.
„Беше много страшно и никога повече не се почувствах напълно сигурна, когато шофирах след този случай“, споделиТейлър.
Миналата година над 750 шофьори на Tesla са съобщили за случаи на фантомни спирания и много от тях са обяснили, че това обикновено се случва при използване на функцията Autopilot на Tesla, за подпомагане на водача. Информацията е от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата.
„Tesla ви дава нулев кредит за FSD при замяна и дори не ви позволява да го прехвърлите в следващата си Tesla“, негодува Нелсън Джаксън, собственик на Model S и ползвател на FSD.
Според него това е сериозен недостатък и огромна пречка, когато става въпрос за замяна на автомобил. По този повод Мъск обяви, че ще позволи на потребителите на FSD да прехвърлят софтуера за ограничен период през следващите три месеца.
„Когато купувате електромобил Tesla, прочетете инструкциите“, съветват собствениците.
Има период на обучение, когато притежавате Tesla, особено когато става въпрос за високотехнологичните функции на автомобила, споделят няколко собственици пред Insider.
„Повечето хора с автомобили с двигатели за вътрешно горене не поглеждат ръководството за употреба, защото всичко е почти едно и също“, обяснява Алмаси, имайки предвид колите, задвижвани с бензин или дизел.
„С Tesla на практика имате компютър на колела, който трябва да опознаете. Така че трябва да отделите време, за да седнете и да разгледате всички неща в инструкциите и да разучите всички нови функции, иначе ще пропуснете нещо“, добавя Алмаси.
Опасенията за пробега могат да бъдат проблем за собствениците на Tesla, въпреки че това е най-добрият електромобил, когато става въпрос за зареждане.
„Имало е моменти, когато съм се прибирал вкъщи само с около 2% или 3% заряд до пълното изтощение на батерията, споделя Ник Карасиоло, собственик на Model 3.
„300 мили пробег могат бързо да се превърнат в 100 мили, ако превишавате скоростта или навън е горещо, или твърде студено. В това отношение автомобилът с бензинов двигател може да изглежда по-предсказуем“, споделят собственици.
„Хората, които още нямат опит, могат да се притесняват супер много за живота на батерията, само защото това е нещо различно от управлението на автомобил с бензинов двигател“, твърди Джаксън и добавя, че Tesla винаги алармира при проблем, така че той единствено се притеснява, когато тръгва на дълго пътуване.
Tesla има вътрешна навигационна система, която предупреждава водачите кои места за зареждане ще бъдат най-ефективни и кои са заети. И това е любима функция на собствениците. Шофьорите на Tesla разполагат и с голямо предимство, когато става въпрос за използване на мрежата на компанията, която е по-голяма и се смята за по-надеждна от другите системи за зареждане.
Като оставим настрана всички затруднения, много собственици на Tesla споделят пред Insider, че макар и да знаят, че електромобилът им има своите проблеми, предимствата да притежаваш подобна кола са много повече.
„Ако искаш да си сред първите потребители, трябва да се примириш с някои предизвикателства. Вероятно хората са разглезени, ако не осъзнават това“, споделя Мак пред Insider.