Миналата седмица се проведе встъпителният дебат за републиканските първични президентски избори, който беше открит с въпрос, свързан с кънтри песен.
Американските медии търсят отговор на въпроса как ‘Rich Men North of Richmond‘ („Богаташи на север от Ричмънд“) и ‘Try That in a Small Town‘ („Опитайте това в малък град“) завладяха класациите и поставиха началото на лятото на консервативните кънтри хитове.
Сезонът беше изключително успешен за кънтри певците Морган Уолън, Джейсън Алдийн и Оливър Антъни.
Както вече стана ясно, миналата седмица се проведе встъпителният дебат за републиканските първични президентски избори, който беше открит с въпрос, свързан с кънтри песента „Богаташите на север от Ричмънд“ на неизвестния досега певец Оливър Антъни, която се изстреля с изумителна скорост до върха на класацията за сингли на „Billboard“.
Въпреки че по-късно Антъни разкритикува Fox News за използването на песента му „Богаташи на север от Ричмънд“ в политически контекст, тя бе приета добре от консерваторите.
Популярността на песента идва в момент, когато кънтри музиката доминира в класацията на „Billboard“, но също и когато топлите дългогодишни отношения на представителите в жанра с консерваторите е подложена на нов и внимателен анализ.
Песен за ценностите на малкия град или кодиран расизъм?
Миналия месец кънтри певецът Джейсън Алдийн зае първото място в класацията на Billboard „Hot 100“ с „Try That in a Small Town“ („Опитайте това в малък град“).
Текстът на песента подсказва, че малките градове не проявяват толерантност към престъпността и безредието, характерни за големите градове: „Тук ние се грижим сами за себе си“, пее Джейсън Алдийн. „Ако пресечеш тази граница, няма да е за дълго“, продължава изпълнителят.
Някои смятат, че песента косвено възхвалява т.нар. „градове на залеза на XX век“, където чернокожите не са имали право да живеят и са били насърчавани да не се задържат.
Още по-противоречив беше видеоклипът, който Джейсън Алдийн записа към песента. В него действието се развива пред сградата на окръжния съд в Тенеси, където през 1927 г. е линчуван чернокож тийнейджър. В него са включени и кадри на участници в скорошните протести „Животът на чернокожите има значение“.
„Опитай това в малък град“ на Джейсън Алдийн е расисткият химн, който са чакали белите хора“, гласеше заглавие в „The Root“, издание, което се фокусира върху въпроси, свързани с чернокожата общност.
Country Music Television, специализирана в излъчване на кънтри музика, изтегли видеото, въпреки че то принципно е широко достъпно онлайн.
Ответната реакция не закъсня. Бившият президент Доналд Тръмп, който не е известен като почитател на кънтри музиката, с готовност се впусна в културната война за песента.
„Джейсън Алдийн е фантастичен човек, който току-що направи страхотна нова песен“, написа той в съобщение, публикувано в Truth Social – неговата социална медия.
„Подкрепяйте Джейсън през цялото време. MAGA!!!“ – призова Тръмп, използвайки характерния си слоган „Make America Great Again“ („Да направим Америка отново велика“).
До края на юли „Try That in a Small Town“ бе на върха на класациите. „Противоречивостта и споровете бяха в полза на песента“, коментира Hollywood Reporter.
„Точно това е кънтри музиката“
Докато споровете около песента на Джейсън Алдийн се разгаряха в пълна сила, колегата му – кънтри певецът Морган Уолън се радваше на успеха на сингъла си „Last Night“ (Миналата нощ), който имаше исторически престой на върха на Billboard Hot 100 през пролетта и лятото. Песента е включена в третия албум на Уолън – „One Thing at a Time„, кръстен на едноименната песен, която също стана хит.
Преди две години – в началото на 2021 г. Уолън бе в центъра на скандал, след като се появи видеоклип, в който той използва расистка обида пред дома си в Нашвил. Певецът заяви, че просто е искал да бъде „закачлив“ и се извини.
Инцидентът фокусира общественото внимание върху дългогодишното противопоставяне между бели и чернокожи в кънтри музиката, но не бе достатъчен, за да предизвика преосмислянето на този толкова популярен жанр сред бялото население.
„Когато чета коментари, в които се казва „това не сме ние“, се смея, защото точно това е кънтри музиката“, пише в X, социалата мрежа, наследник на Twitter, чернокожият кънтри певец Мики Гийтън.
Въпреки споровете, двойният албум „Dangerous“ на Уолън продължава да се радва на главоломни продажби през 2021 година. През тази година „One Thing at a Time“ зае и запази в продължение на няколко месеца първото място в класацията на „Billboard“, което накара „Variety“ да го нарече „безспорен шампион“.
Мега звезда от провинциална Вирджиния
Оливър Антъни, брадат жител на централната част на Вирджиния, изглежда наистина се появи от нищото. Но похвалите на консервативните експерти помогнаха на “Rich Men North of Richmond” – популистки химн, насочен към елита на Вашингтон, да дебютира на върха на класацията „Billboard“ в Hot 100.
Някои по-прецизни критици не одобриха гнева на Антъни към хората, които се нуждаят държавна помощ. Той дори беше обвинен в това, че е разпространил конспиративната теория QAnonу според която обединение от сатанисти и педофили управлява световната мрежа за трафик на деца и крои заговор срещу борещия се срещу тях Доналд Тръмп.
Критик коментира в „New York Times“, че в зависимост от политическата нагласа на слушателите, Антъни е или глас, изпратен от небето, за да изрази гнева на бялата работническа класа, или е изцяло „инженерно“ творение, което има за цел да даде „лакиран“ израз на народното възмущение.
Антъни отрича песента да има някакво политическо послание. Освен това той изглежда особено засегнат, че „Богаташи на север от Ричмънд“ е използвана в миналогодишния републиканския дебат.
„Тази песен няма нищо общо с Джо Байдън“, подчерта той. „Знаете ли, тя е е много по-голяма от него“, отсече Оливър Антъни.