В най-скоро време един от шестте основни моста на Пловдив ще има нова визия. Това стана ясно преди броени дни, когато въпросът влезе в дневния ред на града. Ето за какво става дума:
Едва ли има посетител на стария Филипопол, на когото да не му се е случвало да прекоси река Марица през някой от шестте моста, издигащи се над нея. Най-често това е Пешеходният мост, който свързва улица „Брезовска“ на северния бряг с улица „Райко Даскалов“ на южния. В миналото съоръжението се е славило като една от най-романтичните забележителности, но през последните десетилетия се е превърнало в грозна модерна имитация на Закрития мост в Ловеч, отблъсквайки с визията си както местните, така и туристите. Ето защо промяната бе крайно наложителна.

От 2018 г. до сега конструкцията е собственост на Българската банка за развитие (ББР) чрез дружеството, държащо концесията. По предложение на Георги Стаменов, кмет на район „Централен“, Община Пловдив ще се опита да си върне стопанисването на Пешеходния мост. Наред с това Георги Стаменов, по информация на https://podtepeto.com/, вече е водил разговор с банката и взаимно са се разбрали, че финансовата институция е готова да се раздели със собствеността си срещу 4.3 млн. лева на разсрочено изплащане за период от 10 години.

„Но нека да има по-голяма яснота. Те са ни дали оферта, а на нас ни предстои да обмислим внимателно предложението и да достигнем до някакво решение, за да върнем Пешеходния мост на общината.” – допълва Здравко Димитров, кмет на град Пловдив.

Идеята на Георги Стаменов е „Влакът“, както местните понякога наричат моста заради червено-белите му цветове и дизайн, да се превърне отново в любимо място на пловдивчани. С други думи съоръжението ще бъде естетизирано чрез реконструкция, а част от търговските обекти ще бъдат запазени, за да влизат приходи в общинската хазна за изплащането на вноските към ББР.

Любопитно е да се спомене, че Пешеходният мост е построен през 1986 г., след като 15 години по-рано неговият предшественик – Старият мост – е унищожен от прииждането на река Марица. Строителството е извършено от фирма „Мостстрой“, а за да се провери издръжливостта му, върху него са били паркирани около 50 танка. Освен това е бил предвиден и за движение на автомобили при аварийни случаи.

Впоследствие мостът е покрит с леки метални конструкции и на него е оформена търговска зона. Преустройството е проектирано от Марчо Минев и Димитър Куманов, а заради новата му „промяна“, както споменахме, местното население започва да го нарича „Влакът“.
Между другото, малцина пловдивчани са запознати с факта, че официалното му име е мост „Съединение“.