Норвегия е напът да се превърне в първата държава, която ще издълбае цял тунел в планината, за да улесни водния транспорт. Разказваме ви за „инженерното чудо“, което ще струва 2.8 млрд. норвежки крони.
В интерес на истината, решението на кралството е повлияно и от засядането на грамадния контейнеровоз Ever Given в Суецкия канал преди броени дни. Така скандинавската страна със сигурност ще се превърне в глобален пионер, тъй като досега никой друг не е помислял и да предприеме такава дръзка крачка.
Подпланинският тунел ще бъде прокопан на полуостров Стадландет (познат на български и като Ста), който се намира в северозападната част на страната и разделя Норвежко от Северно море. Любопитно е да се спомене, че тази идея не е толкова „млада“. Първите планове за свързващ плавателен маршрут през Стадландет датират още от края на XIX век, но изготвянето на чертежите започва чак през 1985 година.
Връзката ще се осъществява от Молдефиорден до Шьодполен и ще позволява на огромните плавателни съдове на норвежката компания за обществен крайбрежен транспорт „Хуртигрутен“ да преминават безпроблемно под планината. Прокопаването се очаква да започне през 2022 г. и да продължи минимум четири години.
„Този проект се планира от десетилетия. Много сме щастливи, че най-накрая ще можем да започнем реализирането му в рамките на следващата година.“ – споделя с вълнение Тарйе Андерсен от Норвежката брегова управа, който сега е временно изпълняващ длъжността мениджър на проекта.
Една от причините, поради която изграждането на водния път се бави от десетилетия, са тежките метеорологични условия в Ста: „ Крайбрежието извън полуострова е една от зоните в Норвегия, които са най-буреносни, а страшните урагани са често природно явление. Теченията също могат да бъдат доста бурни на моменти, затова на корабите им се налага да бъдат закотвени в някое близко пристанище.“ – разяснява Андерсен.
Ето защо построяването на такъв плавателен маршрут не само ще улесни транспорта, но и ще подпомогне значително индустрията.
Подпланинският тунел ще е висок 37 метра, широк 36 метра, като 26.5 от тях ще са предназначени за самите плавателни съдове. Дължината му ще е 1.7 километра. Интериорно той ще прилича на „голяма и дълга планинска зала“, а влизането в него ще се регулира с помощта на светофари.