Как студио А24 стана топ кинокомпания

От времето на основаната през 1979 г. американска кинокомпания Мiramax, начело на която са небезизвестните братя Боб и Харви Уайнстийн – последният, излежаващ 25-годишна присъда по пет обвинения в сексуални посегателства, не е никак без значение името на киностудиото, което стои зад даден филм. За да ви убедим, ето накратко козовете на студио А24, което за кратко време се превърна в топ кинокомпания.

 

1. A24 e ориентирано към ефективни маркетингови стратегии

Доказателство: „Купонджийки“ (2013, Spring Breakers) на режисьора Хармъни Корин

Кадър от „Купонджийки“.

Всичко започва през лятото на 2011 г., когато Дeниел Кац – в качеството си на американски турист – кара по скоростната магистрала A24, която свързва провинция Терамо с Рим. Дошъл е на почивка в Европа с полет от Ню Йорк, където работи във филмовия отдел на инвестиционната компания Guggenheim Partners. И докато пътува два часа по италианската магистрала, решава, че ще напусне Guggenheim Partners и ще основе собствена компания (по-късно кръстена на съдбоносната магистрала). Следват десетки невероятни филми и още по-запомнящи се рекламни кампании около тяхното разпространение на голям екран. В А24 Кац привлича двама съмишленици – продуцентите Дейвид Фенкeл и Джон Ходжис. Всички те се обединяват около идеята, че ще разпространяват и продуцират само такива филми, каквито са харесвали на младини – снимани с любов, а не заради пари и без в тях задължително да играят звезди. Последното радикално различава А24 от Miramax, въпреки че често сравняват компанията на Кац с тази на братята Уайнстийн.

Малко по-късно Кац, Фенкел и Ходжис наемат още петима служители, които започват работа в миниатюрен офис – заплатите не са високи, но за сметка амбициите са огромни. Бизнес целта на културния стартъп гласи – нека да накараме всички да ходят на кино, за да гледат сложни филми.

Започват с „Купонджийки“ – история за четири ученички, които се мотаят насам натам с луд рапър (Джеймс Франко), и когато не са на училище, слагат шарени ски маски и започват да извършват всякакви закононарушения. Филмът е рекламиран усилено в социалните мрежи и успехът е огромен. За това A24 решават, че това ще е тяхната ефективна стратегия, която по-късно осигурява успех и на много други техни филми.

 

2. A24 се интересува от това какво гледат тийнейджърите

Доказателство: „Елитно общество“ (2013) на София Копола

Кадър от „Елитно общество“.

След „Купонджийки“ Кац, Фенкел и Ходжис отчитат, че успехът им се дължи на тийнейджърската публика – нещо, крайно изненадващо, тъй като според статистиката тъкмо подрастващите най-рядко гледат нискобюджетни филми. „Елитно общество” на  София Копола се оказва изключение. Братът на София – Роман познава Кац и препоръчва на сестра си да се срещне с него. Тя, от своя страна, предлага на Кац да снима филм за банда тийнейджъри, обиращи домове на знаменитости в Лос Анджелис.

Традиционно филмите на Копола – темите и настроението им – са трудно смилаеми за стандартните рекламни кампании, затова екипът на Кац се фокусирал върху актьорите. За главната роля на нахакана гимназистка, обсебена от скъпи дамски чанти, е избрана Ема Уотсън, която в този филм прави първата си голяма роля след Хърмаяни в „Хари Потър“.

A24 твърдо затвърждава успеха си сред младите през 2019 г., като подписа договор с HBO за продуциране и рекламиране на телевизионния сериал „Еуфория“ със Зендая в главната роля. В този сериал са описани всички съвременни тийнейджърски тегоби, като се започне от наркотици, нежелана бременност, тормоз в училище и родители насилници.

 

3. A24 се интересува от феновете на високите технологии

Доказателство: „Ex Machina: Бог от машината“ (2015) на Алекс Гарланд

Кадър от „Ex Machina: Бог от машината“.

A24 купува правата за режисьорския дебют на писателя Алекс Гарланд, известен с романа си „Плажът“ от 90-те години. Неговият научнофантастичен филм „Ex Machina: Бог от машината“ с Алисия Викандер в ролята на робота Ейва, също се рекламира по доста нестандартен начин – никакви билбордове, а само профил в Tinder със снимка на актрисата. В чата жена на име Ейва пита: „Какво те прави човек?“, а след това предлага на събеседника си да разгледа инстаграм профила й, където е публикуван единствено трейлър на филма. Резултатът е 36 милиона долара приходи при положение, че филмът е сниман с бюджет от 3 милиона. По-голямата част от публиката е на възраст между 18 и 30 години.

 

4. A24 се интересува от женската аудитория

Доказателството: „Вещицата“ (2015) на Робърт Егърс

Кадър от „Вещицата“.

Кац решава да промотира „Вещицата“- първият филм на Робърт Егърс с дебютантка в главната роля (Аня Тейлър-Джой), като така поема немалък риск. Но си струва – щом става ясно, че сюжетът се върти около „храма на сатаната“, всички започват да пишат за филма. „Вещицата“ разказва историята на девойка от пуританско и параноично семейство в средата на XVII век. Това е едновременно и феминистки хит, и страхотен опит във филмовия жанр на ужасите. С бюджет от 3.5 милиона долара „Вещицата“ е с печалба от 40 милиона долара и е първата сериозна позиция на А24 по женския въпрос.

 

5. A24 се интересува от борещите се за права

Доказателство: „Лунна светлина“ (2016) на Бари Дженкинс

Кадър от „Лунна светлина“.

През 2016 г. A24 пуска първия си продуцентски проект „Лунна светлина“ на режисьора Бари Дженкинс. Това е историята на афроамериканец, който живее в Маями с майка си – в квартал с висок процент престъпност. В един момент осъзнава, че го привличат мъже. Посланието е политическо. Бюджетът на продукцията е около 4 млн. долара, а приходите от нея – 65.3 млн. долара. Да не забравяме, че „Лунна светлина“ спечели „Оскар“ за най-добър филм и то при положение, че в състава няма нито един актьор, който да не е афроамериканец.

Успехът на „Лунна светлина“ се дължи на много добре насочена рекламна кампания, в която за първи път A24 активно привлича регионални издания. Филмът е показван на фестивали, където е добре приет от кинокритиците. Те обаче смятат, че той е бутиков и не става за широко разпространение. Но се лъжат. A24 разпространява „Лунна светлина“ на територията на всички Щати, като преди това организира специални прожекции за шефовете на големи киносалони, а и на по-малки пространства за кинопоказ. Свързва се и с журналисти от регионални издания с цел рекламата да върви от уста на уста. Любопитна подробност е, че съвсем целенасочено в рекламната кампания е заложено човек да не разбере нищо от трейлъра и плакатите и заради това да не му остава нищо друго освен да попита приятели или направо да отиде на кино.

 

6. A24 мисли за феновете на ужасите

Доказателство: „То идва през нощта“ (2017) на Трей Едуард Шулц

Кадър от „То идва през нощта“

„То идва през нощта“ на Трей Едуард Шулц е с участието на актьорите Кристофър Абът и Райли Киоу. Това е семейна история в един постапокалиптичен свят с цитати от филмите на Кубрик, Пол Томас Андерсън и Джон Касаветис. „То идва през нощта“ е рекламиран като филм за екзистенциалния ужас. Но за да разбере човек какво се крие зад това определение, трябва да отиде да си купи билет за филма. Отзивите в началото също са ужасяващи – авторите на филма са обвинени в измама, но вече интригата е създадена и филмът с бюджет от 2 милиона долара събира приходи от 20 милиона долара.

 

7. А24 мисли за носталгиците

Доказателство: „В средата на 90-те“ (2018, Mid90s) на Джона Хил

Кадър от „В средата на 90-те“.

През 2018 г. A24 продуцира режисьорския дебют на комика Йона Хил с показателното заглавие „В средата на 90-те“, който е посветен на скейтъри – гимназисти. В маркетинговата си стратегия A24 правят всичко възможно зрителят да се почувства, ако не герой на филма, то поне приятел на бандата скейтъри в него. В рекламната кампания влизат в употреба всякакви продукти, любими на гимназистите – суичъри, маратонки и скейтбордове. A24 сключва договор с аудио платформата Spotify – идеята е за премиерата Йона Хил да състави идеалния плейлист, който всеки фен на филма да може да си изтегли.

За 2021 А 24 продължават да работят по 10 филма и бъдете сигурни за всеки са си замислили специална рекламна стратегия.