София Филм Фест продължава онлайн с балкански филми

Юбилейният 25-и София Филм Фест продължава онлайн на адреса online.siff.bg с най-доброто кино, което се снима днес на Балканите. За да гледате някой от филмите, цената е 8 лева, но при 12 филма цената е с отстъпка – общо 25 лева. Ето какви филми бихте могли да си изберете.

 

1. „Quo Vadis, Аида?”

Кадър от „Quo Vadis, Аида?”

„Quo Vadis, Аида?” е сниман от най-успешната босненска режисьорка Ясмила Збанич (позната у нас с филмите „По пътя“ и „Гърбавица“ – носител на „Златна мечка“ от „Берлинале“). „Quo Vadis, Аида?” е копродукция на Босна и Херцеговина-Австрия-Румъния-Нидерландия-Германия-Полша-Франция-Норвегия-Турция. Разказва за последните дни на босненската война през юли 1995 г., когато при геноцида в Сребреница са избити 8 000 мюсюлмани – момчета и мъже. Героинята Аида е родом от този печално известен град и е преводач на Силите за опазване на мира към ООН. Когато сръбската армия превзема Сребреница, семейство й, заедно с още хиляди жители, търсят убежище в лагера на Обединените нации. Аида е участник в преговорите и превежда жизненоважна информация. “Само защото приемаме някои неща за немислими, не означава, че те няма да се случат“ е едно от въздействащите послания във филма.

2. „Галактика Андромеда“

Кадър от „Галактика Андромеда“.

„Галактика Андромеда“ е пълнометражният дебют на младата косовска режисьорка Море Рача. Той е копродукция между Косово, Испания, Италия и Северна Македония. Разказва историята на 52-годишен безработен механик, който след смъртта на жена си, прави опити да се сближи с дъщеря си, която е в трудната тийнейджърска възраст. Той продава бъбрека си, за да й осигури някакво бъдеще. В реалния живот актьорът, изпълняващ ролята на механика, е баща на Море Рача, а в случая и продуцент на филма. Едно от посланията му е, че дори когато нямаме никаква надежда, усещането, че близо до нас съществуват и други галактики, ни изпълва с увереност, че можем да мечтаем и да дочакаме бляна да се сбъдне.

3. „Жив човек“

Кадър от „Жив човек“.

„Жив човек“ на сръбския режисьор Олег Новкович е копродукцията между Сърбия, Германия и България – в лицето на „Чучков Брадърс“. Главният герой е застаряващ рокер на име Джела, който изведнъж разбира, че синът му не е негово дете, а дъщеря му, която все още е ученичка, е бременна. Това го обезверява и той решава, че трябва да си припомни чувството за свобода, окриляващо младостта му. В един момент се оказва на границата между живота и смъртта. В ролята на Джела е Никола Джуричко, познат от комедията от 2004 г. на Радивое Андрич – „Когато порасна, ще стана Кенгуру“.

5. „Концентрирай се, бабо“

Кадър от „Концентрирай се, бабо“.

„Концентрирай се, бабо“ на Пиер Жалица е драматично-забавна история от Босна и Херцеговина. Действието се развива през пролетта на 1992 година. Членовете на голямо семейство се събират около смъртното легло на възрастната майка. Въпреки че семейният лекар е предупредил, че жената съвсем скоро ще почине, прогнозите му не се сбъдват. А роднините, недочакали края на жената, започват да спорят за наследството, което очакват тя да им завещае. Болната разбира какви неща вълнуват най-близките й, и започва да й става интересно. Семейните вражди и интриги стават толкова интригуващи, че не само връщат жената към живот, но и никой от фамилията не разбира кога в Сараево е започнала война.

6. „Призраци“

Кадър от „Призраци“.

„Призраци“ е дебютът на турската сценаристка и режисьорка Азра Дениз Окяй, която е завършила филмово изкуство в университета „Сорбон-Нувел“ в Париж. След завръщането си в Турция през 2010 г. Окяй става първата жена режисьор в рекламната компания Depo в Истанбул. Режисира късометражни филми и музикални клипове. В „Призраци“, който е копродукция между Франция, Турция и Катар, виждаме как се пресичат съдбите на четирима герои тъкмо в деня, в който цял Истанбул е останал без ток в продължение на четири часа. В четворката, останала на тъмно, попадат Дилем, мечтаещ да спечели състезание по хип-хоп; Ифет, на която й се налага спешно да изпрати пари на осъдения й син в затвора; Рашит – опортюнист, който има амбиции да извършва преустройства в града и Ела, която преподава кино на децата в квартала.

7. „Ябълки“

Кадър от „Ябълки“.

„Ябълки“ на гръцкия режисьор Христос Нико се занимава с темата за пандемията, но не с COVID-19, а със заболяване, което причинява внезапна амнезия. В центъра на сюжета е Арис, мъж на средна възраст, който след като е преболедувал болестта, е включен в програма за възстановяване, при която трябва да му се помогне да си изгради нова самоличност. Терапията представлява изпълнение и документиране на ежедневни задачи с цел създаване на нови спомени. Във филма има и любовна история. Режисьорът Нико търси отговор на въпросите: Колко избирателна е нашата памет? Можем ли да забравим случки, в които сме били наранени, или дълбоко в себе си да не желаем да изтриваме от паметта си болезнените преживявания, защото без тях сякаш не сме съществували…