Диана Митева: Летвата, която си поставяме ежедневно, е много висока

В новия 61-и брой на списание BANKER SPECIAL Силвия Джагарова и Калоян Атанасов разговарят с Диана Митева – изпълнителният директор на ДСК – банката, която има привилегията да обслужва над 2.6 млн. клиенти.

Госпожо Митева, как се отрази пандемията от COVID19 на банковия сектор и успя ли той да се възстанови от неизбежните сътресения?

– Трябва да признаем, че в началото на пандемията никой не можеше да си представи колко сериозни ще бъдат предизвикателствата, с които ще се сблъска човечеството, и впоследствие не само нашата, но и световната икономика. Банковата система на България тогава посрещна кризата с много добри показатели – високи равнища на ликвидност и капиталова адекватност. БНБ също предприе адекватни и навременни мерки, с които допълнително подсигури стабилността на работата на банките.

„Попитайте когото искате от хората с постижения, независимо дали става въпрос за спортисти, бизнесмени, ИТ мениджъри. Никой няма да каже, че постижението му е дошло наготово. Зад всеки успех стоят много часове труд, старание, отдаденост и усилия. Затова и аз приемам трудностите по-скоро като предизвикателства“

Сега, през втората половина на 2021 г., признаците на възстановяване на икономиката вече са налице. Все още обаче е трудно да се правят прогнози заради нестабилната ситуация с коронавируса.

От гледна точка на кредитната активност, при потребителското финансиране се усети осезаем спад, особено в периодите на по-затегнати антикризисни мерки. Въпреки това търсенето от страна на клиентите не беше повлияно, което подпомогна възстановяването на темповете на продажби, като от началото на годината обемът на новите продажби надминават средните месечни равнища преди коронакризата. Жилищното кредитиране се развива в по-високи темпове, новите продажби на този тип кредити достигнаха до исторически високи месечни обеми.

Какви мерки приложи специално Банка ДСК, за да преодолее негативните последици?

– Като банка с най-много клиенти в страната ние ясно осъзнаваме отговорността, която носим пред тях.С настъпването на здравната криза предприехме незабавни мерки да защитим както здравето, така и интересите не само на нашите клиенти, но и на нашите служители. Впоследствие, като част от Асоциацията на банките в България, се включихме и в одобрения от БНБ механизъм за отсрочване на кредити, участваме и в програмите на правителството за безлихвено кредитиране на физически лица, както и в тези в подкрепа на бизнеса.

Мога да Ви уверя, че както тогава, така и сега към всеки наш клиент подхождаме индивидуално, стремим се да оправдаем доверието, което ни е гласувал. Своевременно осигурихме и внедрихме всички добри практики за опазване на здравето в офисите на банката и не спираме да насърчаваме клиентите си да използват електронни канали за ежедневното си банкиране. Приоритет за нас беше развитието на дигиталните технологии в удобни за потребителите платформи.

Кои са актуалните проекти, по които работи Банка ДСК, и в какви насоки виждате бъдещото развитие на банката? 

– Тази година Банка ДСК има рожден ден и навършва 70 години, за които сме подготвили изключителни резултати.

Ежедневно през клоновете ни в страната преминават по 30 000 души. Сами разбирате, че летвата, която си поставяме ежедневно, е много висока. И въпреки това – не спираме, продължаваме да се развиваме и да покоряваме нови върхове.

Затова и името на най-ключовия ни проект през 2021 г. е Мусала. Неговата цел е да ни отреди заслужените лидерски позиции във всички сегменти на банковия пазар в България. Друг важен акцент, който поставяме в дейността си през тази година, е изключително важната тема за подобряване на клиентското преживяване в нашите офиси. Всички служители вече преминаха обучение по проекта „Нова визия за обслужване“ и съвсем скоро им предстои сертификация, така че да сме сигурни, че всеки колега разбира важността и значението на тази мащабна трансформация в Банка ДСК, а именно: клиентът да е единственият фокус на нашето внимание. Ние трябва да улесняваме деня му, като предлагаме удобни решения и модерни продукти.

Дадохме възможност на всеки, който пожелае да стане наш клиент, да го направи изцяло онлайн – да открие сметка, да получи дебитната си карта на адрес и да активира мобилното и електронното си банкиране изцяло дистанционно.

Продължаваме да развиваме и електронните си канали. Всички потребители на мобилното ни банкиране вече могат да добавят в него свои сметки от други банки, за да могат да следят движенията си по тях и да правят преводи на едно място. От началото на годината потребителите на DSK Smart могат да си превеждат пари за секунди и само по мобилен номер на получателя на превода. Работим усилено и вече дадохме възможност на клиентите ни със смарт устройства с Android да дигитализират картите си и да ги добавят в електронен портфейл. Съвсем скоро тази възможност ще е достъпна и за почитателите на продуктите на Apple.

Разширяването на палитрата от електронни услуги и предоставянето на алтернативни канали за комуникация на нашите клиенти е част от визията ни за устойчиво развитие и в бъдеще. Като отговорна организация и в духа на нашия обществен ангажимент стратегически погледът ни е насочен към имплементиране на цялостна зелена политика по отношение на инвестиционните ни проекти и евентуалното им въздействие върху околната среда. Според Шандор Чани, главният изпълнителен директор на Банка ОТП, приоритет за цялата ни банкова група ОТП ще бъде до 2023 г. да бъдем най-добре подготвената банка в полето на зелените финанси в Централна и Източна Европа.

В този смисъл, Банка ДСК активно финансира проекти, свързани с опазване на околната среда, като в края на 2020 г. „зелените инвестиции“ заемат 91 млн. евро от кредитния портфейл на банката. Те са свързани с изграждане на възобновяеми енергийни източници, като: фотоволтаични централи, вецове, биогазови централи, осигуряване на оборудване за рециклиране и други. В допълнение и партньорство с Регионален фонд за градско развитие подкрепяме разнообразни устойчиви проекти, свързани с подобряване на енергийната ефективност на редица обществени сгради в страната, сред които са читалища, стадиони, плувни басейни и други.

Заедно с ОТП Лизинг – наше дъщерно дружество активно участваме и във финансиране на проекти за осигуряване на екологичен обществен транспорт в страната. В средата на тази година с нашата банка – майка Банка ОТП, затворихме синдикирана сделка за финансиране на вятърен парк в Каварна на стойност 27.6 млн. евро.

Диана Митева (вдясно) със свои колеги.

От скоро сте председател на Асоциацията на банките в България. Какви са целите Ви като ръководител на тази организация?

– За мен този избор – председател на Управителния съвет на АББ е огромна чест и отговорност. Радвам се, че колегите оценяват положително работата ми и ми гласуват огромното доверие да оглавя професионалната ни асоциация. Поемам тази функция в една необичайна и усложнена икономическа обстановка, повлияна до голяма степен от пандемията, но и от други фактори и събития, които протичат в целия свят и няма как да подминат България.

„Имаме привилегията да обслужваме над 2.6 млн. клиенти. На практика това означава, че всеки трети българин ползва нашите услуги. Всеки трети кредит е предоставен от нашата банка. Издали сме над 2 млн. карти, като всяка минута обработваме по 112 операции, свързани с тях“

Същевременно нямам никакво съмнение, че с колегите в банковия сектор успешно ще продължим да съхраняваме стабилността на банковата система в страната и ролята на банките за устойчивия икономически ръст. Банките продължават да функционират в среда на ниски и отрицателни лихви и свръхликвидност, към които следва да адаптират своите бизнес модели. В същото време то подлежат на огромен брой регулации и изисквания, на които трябва да отговарят. Необходимо е банките да правят все повече подобрения и нововъведения, които да съответстват на клиентските очаквания и на нуждата от повишаване на дигитализацията при обслужване на техните клиенти.

Това са основните направления, по които Асоциацията и аз, като неин представител, заедно с управителния ни съвет, и нашите членове, сме фокусирани в дейността ни.

Виждаме, че банките традиционно се ползват с най-голямо доверие от страна на вложителите и са предпочитаното място, където гражданите и бизнесът държат своите спестявания. Не бива да се пропуска и ключовата им роля за финансирането на икономиката, включително и за възстановяването на бизнеса след пандемията.

Благодарение на банките, гражданите и бизнесът разполагат с достъп до финансов ресурс, и банките са насреща, за да подкрепят процесите по възстановяване, дигитализация и устойчива икономическа трансформация.

Кои са най-важните уроци, които научихте в богата си практика като топ мениджър в банковата сфера?

– По време на целия ми професионален път аз съм била сигурна в едно нещо – за да се движим напред, е необходимо постоянно да се развиваме и да подобряваме уменията и знанията си.

Кои са професионалните Ви постижения, с които най-много се гордеете, и коя е следващата Ви голяма цел? Какви качества трябва да притежава един успешен банкер?

– Успехът за мен не е просто абстрактно понятие. Всеки сам решава какъв е успехът за него и дали е готов да работи целенасочено и упорито за постигането му, без да се страхува от провали. Лично за мен, за да си успешен, трябва да обичаш това, с което се занимаваш, да си щастлив от постиженията на хората, с които работиш, да намираш време да се радваш на малките неща в живота си и да приемаш, че всеки ден е едно нова начало.

„Любимото ми хоби е да организирам семейни  тържества. Обичам да се заровя във всеки детайл, така че да се получи емоционален празник. Доставяме ми огромно удоволствие да събирам на едно място различни поколения, да обединявам семейството, да нося положителни вълнения на хората, които обичам“

Кога Ви е било най-трудно и най-лесно в професионален план?

– Вижте, аз не вярвам, че има лесен успех. По принцип съм динамичен човек, не обичам застоя и заради това за мен е изключително стимулиращо да работя по разрешаването на различни проблеми. А има и още нещо. работя с изключителен екип от професионалисти, на които вярвам и разчитам във всеки момент. Когато имаш силен екип зад гърба си, няма трудност, която да ти се опре.

„Клиентът е единственият фокус на нашето внимание“

Кои са предизвикателствата, които ви мотивират да прескачате все по-високи професионални летви? Как се справяте със стреса, който в банковия сектор по принцип е доста висок?

– В забързаното време, в което живеем, не мисля, че съществуват „спокойни професии“. Въпреки това аз лично вярвам, че когато полагаш усилия, можеш да неутрализираш стреса. Мой верен съюзник в това отношение са книгите. Обичам да чета книги за самоусъвършенстване, знанието от които ми дава възможност да се справям с по-интензивните моменти на работа. Отдавна се интересувам от източната философия, практикувам и йога.

Спортувате ли? Имате ли хобита?

– Колкото и да съм натоварена, опитвам се спортът да е постоянна част от живота ми. Старая се всеки ден да правя нещо за себе си и поне три пъти в седмицата да се занимавам активно със спорт. Практикувам йога, както вече споменах, но обичам да се предизвиквам, да опитвам и нови неща, нови активности.

Винаги сте се отличавали с перфектна визия? Имате ли предпочитан стил в модата? На кои дизайнери и марки се доверявате за дрехите, аксесоарите и бижутата?

– Благодаря за милите думи. Когато става въпрос за ежедневието ми, за мен са важни удобството и професионалният дрескод. Определено обичам да експериментирам с цветовете, да предизвиквам. Визията винаги допълвам с различни бижута, не непременно скъпи, а по-скоро ефектни, включително и от български дизайнери.

Споделя ли сте, че много обичате да пътувате. Кои са любимите Ви дестинации за ваканция, семеен уикенд?

– Да, така е. Въпреки че сега заради коронавируса много по-рядко мога да пътувам извън България. По принцип обичам да посещавам нови места, да опознавам нови култури и да разширявам мирогледа си. В България много ни допадат семейният уют на дестинации като Сандански, старините на Несебър и Созопол, кокетността на Троян и Лещен. Любителка съм на спа дестинациите – като Велинград и Белчин баня, посещавам много български винарни. През лятото обичаме да се откъсваме от натовареното ежедневие с пътуване в Гърция.