Днес, 3-и септември 2022 г., хиляди руснаци се стекоха на погребението на Михаил Горбачов. Отдадоха му последна почит с благодарност за промяната, преобърнала цяла една система.
Но сред многото му заслуги като че ли остана на по-заден план приносът му за развитието на автомобилната индустрия и по-конкретно за налагането на Волгата.
Първата „лична кола“ на Горбачов е Волга ГАЗ-24. Това е автомобилът, на който се возят стопанските ръководители и апаратчиците от „средно ниво“ в Съветския съюз.
С Волга Горбачов пътува най-много – тя е оборудвана с 2.4-литров бензинов двигател с капацитет от 95 литра. и е с механична 4-степенна скоростна кутия, със задно предаване. По време на съществуването на СССР Волгата е колата-мечта на всеки съветски гражданин и теоретично всеки е можел да си я закупи и да я кара.
Не така било обаче за представителните седани на марката „Чайка“, които се ползвали от съветските лидери от регионален или републикански мащаб. Тях обикновеният руски гражданин изобщо не можел да си ги закупи.
Те били само по гаражите, обслужващи властта и нейната администрация. Много е вероятно като ръководител на Ставрополския областен комитет на КПСС, Горбачов да е пътувал из областта си с Чайка ГАЗ-13 или с модела от следващото поколение на този автомобил, а по-конкретно – с Чайка ГАЗ-14.
Този модел се задвижва от бензинов 5.5-литров V8 с мощност 195 коня и има 3-степенна автоматична скоростна кутия. За времето си този модел бил уникален – можел да ускори от 0 до 100 километра за 20 секунди.
Но именно Горбачов решил, че няма нужда от такава кола. Той обявил, че партийният и стопанският елит трябва да е по-близо до хората. За това партийните функционери били прехвърлени от „Чайки“ на „Волги“. А проектите ГАЗ-13 и ГАЗ-14 били закрити, като дори проектната документация за тези автомобили била изцяло унищожена.
След като застава на върха на властта в СССР, Михаил Горбачов започва да се движи със съветските суперелитни автомобили ЗИЛ, произвеждани по индивидуална поръчка в завода „Лихачов“ в Москва.
Самият Горбачов в периода от 1986 г. до 1991 г., преди да бъдеотстранен от власт, се придвижва със ЗИЛ-41047. Тази бронирана лимузина тежи около пет тона и е дълга повече от шест метра. Задвижва се с бензинов 7.7-литров V8 с мощност 315 конски сили. Скоростната й кутия е 3-степенна автоматична. До 100 км /ч колата ускорява за 12 секунди и консумира 25 литра бензин на всеки „сто“ километра.
Любопитна подробност е, че макар и Михаил Горбачов да се оттегля от активното участие във властта през 1991 г., ЗИЛ-41047 продължават да се произвеждат в Русия чак до 2000 г., когато първите мъже в руската държава най-накрая решават да се преместят – от ЗИЛ-41047 в Mercedes S-класа.