Будапещенци трябва много да се гордеят със своята подземна транспортна система, защото тя е не само първата построена в континентална Европа, но и също така е част от списъка на ЮНЕСКО за световно наследство.
На 2-ри май 1896 г. в унгарската столица е пусната в експлоатация първата метролиния на Стария континент. При тържественото откриване тя е дълга само 4 километра. Годината на нейното пускане съвпада и с отбелязването на хилядолетие, откакто маджарите (унгарците) населват днешните земи около река Дунав, след като губят от обединените военни сили на българите и печенегите. Затова будапещенци наричат метрото си и „Хилядолетното метро“.
През 1896 г. линията се състояла от 11 станции: 9 подземни и 2 надземни, преминавала през авеню “Андраши”, площад “Вьорьошмарти” и Градския парк и можела да обслужва до 35 хил. пътници дневно.
Будапещенското метро е пионер в технологичните иновации в онези години и е оставило своя отпечатък в историята на транспорта и технологиите и до ден днешен. Това е затвърдено и с миналогодишния жест на Института на инженерите по електротехника и електроника, който го избра за най-значимото събитие в света на инженерната наука.
Унгарският новинарски портал „Вилаггоздошаг“ (Световна икономика) разкри любопитна подробност от онези години – сънародникът им – бизнесменът и собственик на проекта – Мор Балаж (1849-1897) лично се бил свързал с конкурентната трамвайна компания „Будапещи Кьозути Вошутаршошаг“, за да поиска 20 електрически мотриси за новосъздания метрополитен. Те били произведени от германската компания „Сименс-Хаске“ (1847-1966) и боядисани наполовина жълто, наполовина кафяво.
През 2002 г. будапещенското метро, наред с авеню “Андраши”, площада на героите и Кралския замък, бе включено в списъка на ЮНЕСКО за световно наследство.
Оттук можете да видите видео на будапещенското метро – https://www.youtube.com/watch?v=Cn4HykPp4w8 .