През последната година пандемията преобърна редица наши навици, включително нахлу и в кухнята. Вдъхнови ни за какви ли не готварски експерименти, увеличи и интересът ни към домашно приготвените гозби и ни накара да се замислим повече върху въпроси от типа храним ли се здравословно. Ето няколко по-конкретни промени.
1. Енергийните напитки останаха в миналото
С пандемията настъпи залезът на една епоха – тази на енергийните напитки. В такова неспокойно време човек няма нужда от адреналин. На пазара се появиха всевъзможни сокове, чайове и безалкохолни, обещаващи ни не само да утолят жаждата, но и да намалят стреса. Основната им съставка е магнезият. Компанията PepsiCo, например, пусна нова напитка, наречена Driftwell с магнезий и аминокиселини. Появи се и специален шоколад Goodnight с магнезий, който се препоръчва преди лягане. Такъв е и нискокалоричният сладолед Nightfood с витамини.
2. Имунитетът с приоритет
Това, което излезе на дневен ред по време на пандемията, е укрепването на имунитета. За това за ограничаващи диети се говори все по-рядко, а се залага най-вече на здравословния и балансиран режим на хранене: пълнозърнести храни, зеленчуци и особено на пробиотици, които се съдържат в киселото мляко, киселото зеле, кефира. Ако човек не може без чипсове, избира зеленчуковата им версия или сушени водорасли, които добавя към салатите и супите.
3. Шоколадът – неизменното любимо изкушение
Най-лесният и бърз начин да се намали стресът е сладкото.
Какаовите блокчета предизвикват изключително позитивни емоции и търсенето на десерти по време на пандемията нарасна експоненциално! Все по-често на масата се появяват гръцки и арменски сладки, включително и македонски сладкиши с маджун, известен още като петмез. Мнозина се влюбиха и в японската сладост – Pocky, представляваща бисквитени пръчици с шоколадово покритие.
Немалко онлайн магазини по света отчетоха, че най-поръчваният им десерт е шоколадът. Международната компания Mondelez, в чиито заводи се произвеждат марките Alpen Gold, Milka, Oreo, Picnic, се похвали с 25% ръст в продажбите.
Но не при всички производители на шоколадови изкушения положението е розово. Известният френски сладкар – Патрик Роже обяви, че в началото на пандемията – през март 2020 г. оборотът му се е свил с 60 процента. Сега положението започва малко по малко да се подобрява – французите започнаха да си изграждат навика да купуват храна онлайн, включително и шоколад.
4. Засилен интерес към онлайн курсовете за кулинарни умения
През тази година мнозина подобриха кулинарните си умения. Все повече хора могат да правят бананови кифлички и бананов хляб – достатъчно е да погледнете статистиката – само в Instagram има почти 2 милиона души, използващи хаштага #bananabread.
И през 2021 г. в Zoom ще могат да се посещават часове по кулинарство и готварство и онлайн ерата в образованието, която се разгръща пред очите ни, ще ни гарантира по-изкусни жонгльори пред печката.
Юлия Митрович, съосновател на кулинарното училище Novikov School, разказва, че първоначалната й идея била всеки да се абонира за видео уроци по готвене. Но заради пандемията достъпът до тях станал свободен, което създало немалко главоболия на администраторите на сайта. „Имахме 40 хиляди гледания седмично. И веднъж отчетохме, че един наш урок се гледа от хора от 17 държави. Можахме да регистрираме и кои са най-популярните уроци – как да направим закуски, ястия за 20 минути и всякакви антистрес торти, включително сладкиш „Негърче“ – споделя Митрович.
5. Юруш на консервите
Тази година се увеличи интересът и към консервите домашно производство. Причината е обяснима – човек се чувства по-спокоен, когато е успял да се запаси с любимата си туршия, нали? И в САЩ все по-често в домашни условия затварят консерви или си приготвят големи количества ястия, които да консумират в продължение на няколко седмици.
6. Закуската като празник
По време на пандемията започна да се отделя все по-голямо внимание на най-важното ядене – закуската! Дали защото огромна част от населението по света продължава да работи от вкъщи, но нарасна интересът към различните техники за приготвяне на кафе: като се започне от турското и се стигне до най-новата мода – кафе във фуния (което има близо милион последователи на hashtag#v60).
7. И къде без вегетарианска храна?
Пандемичната година повлия положително върху вегетарианската кухня. Даде тласък на пазара да започне да се предлага гъбена кайма, растително мляко и екзотични продукти като шунка от диня, свинско – от задушени бананови кори. Причината – увеличиха се притесненията, че много от новите вируси (включително коронавируса) идват от животните. А излишните притеснения, както знаем, са най-големите унищожители на апетита. За това ако не може да си позволите шунка от диня, заложете на домашно приготвената туршия – и е вегетарианска, и е консервирана. И сте изцяло в тренда.