За един липсващ портрет в ретроспективната изложба на Дора Бонева

Защо в ретроспективната изложба на Дора Бонева не е изложен нито един портрет на съпруга й – поетът Любомир Левчев?

 

 

 

 

 

„О, тя е правила много изложби с негови портрети. Освен това той винаги присъства в експозициите й – дори и косвено. Ето, например, онази работа с алоето там – на всяка годишнина от сватбата им тя му подаряваше по едно“ – отговаря кураторката на изложбата – дъщерята на Дора Бонева – Марта.

Експозицията се организира от близките й по повод рождения ден на художничката – на 11 април Дора Бонева навърши 85 години, от които 67 не спира да рисува.

Дора Бонева, Проф. Дечко Узунов.

На входа на „Райко Алексиев“ ви посреща портрет на учителя на Дора Бонева – проф. Дечко Узунов. Художничката учи в един клас със Светлин Русев, Кристо Явашев, Генко Генов.

Дора Бонева, Балерини.

Друга картина, изложена на влизане в галерията, е дипломната й работа, която рисува, когато е на 17 години. Озаглавена е „Балерини“. От нея струи много светлина и трепет. Една балерина е с гръб към гледащия и всеки момент ще излезе на сцената. Вероятно така напрегнато Дора Бонева е очаквала и първите си срещи с публиката в изложбените зали. Макар че, както пише изкуствоведът проф. Иван Маразов в уводните си думи към изложбата, тя рисува цял живот – „не за критиката, и не за публиката“, а „за да изживява“ откровено и искрено.

Дора Бонева, Париж.

От 1961 г. Бонева участва във всички общи художествени изложби в България и в множество експозиции, представящи изобразителното ни изкуство зад граница. Лауреат е на множество награди. От 1981 г. Бонева е член-кореспондент на Европейската академия за наука, изкуство и литература със седалище в Париж. Неслучайно сред пейзажите в ретроспективната изложба може да видите различни гледки от Париж и пейзаж от Онфльор във Франция.

За сезона 1994/95 е избрана за гостуващ художник на „Грифис арт център“ в Ню Лондон, Кънектикът.

Нейни картини са притежание на Софийската градска художествена галерия, на Националната галерия, на галериите в Габрово, Кърджали, Ловеч, Пазарджик, на частни сбирки у нас и в чужбина. И в сградата на ЮНЕСКО в Париж е изложена творба на Дора Бонева.

Дора Бонева, Владимир Левчев.

За ретроспективата намерението на Марта Бонева е да събере всички знакови работи на майка си. Но в галерията „Райко Алексиев“ в София няма толкова място, а и много галерии в страната, които притежават творби на Дора Бонева, отказват да ги предоставят за изложбата. Марта Бонева ги оправдава – затворени са заради пандемията. От друга страна е събирала картини от депата на галерии из цяла България, включително и от немалко частни колекции.

Когато обсъждат какви работи да бъдат включени, Дора Бонева държи и на по-ранни свои композиции. Някои от тях дъщеря й е принудена да реставрира.

От Националната художествена галерия отказват да дадат композицията „Дъждът“ на Дора Бонева,  затова в изложбата присъства нейна реплика.

Дора Бонева, Западен парк.

Друга картина Марта Бонева успява да извоюва и да реставрира – това е работата „Западен парк“, на която се вижда малката Марта, нарисувана на балкона.

Дора Бонева, Апостол Карамитев.

„Бяха ми изпадали краченцата от наводненията и аз я реставрирах – майка ми искаше да си я види вече възстановена“ – обяснява Марта Бонева. В изложбата дъщерята присъства и с втори портрет – като малко русо момиченце. Има и портрет на сина на Дора Бонева и Любомир Левчев – Владимир Левчев, който споделя, че на него сякаш вижда сина си.

Сред картините са и портретите на сестрата на Дора Бонева – Лиляна и на нейните близки приятели – Вера Ганчева, Апостол Карамитев, Григор Вачков. Ревностен почитател на художничката влиза тържествено в галерията с букет цветя. Нея я няма – поради здравословни причини не присъства на вернисажа. Но бъдете сигурни – ще разбере, че са очаквали да я видят, и ще продължи да рисува. До следващата ретроспектива.