В рамките на Международния София филм фест, който тече в момента, на 6-и и 10 октомври, ще имате възможност да видите американско-френския документален филм „Династията Пиер Карден“. Ето още няколко интересни подробности за филма на режисьорския и сценаристки тандем Дейвид Ебърсол и Тод Хюс.
Оператор е Лоран Кинг, музиката е на Джеймс Питър Мофат. Във филма освен Пиер Карден ще видите Жан Пол Готие, Филип Старк, Шарън Стоун, Наоми Кембъл. На 6 октомври филмът е от 20.00 часа в Дома на киното, а на 10-и от 19.30 часа в – „Люмиер Лидл“.
Едва ли ще сбъркате култовото лого и популярния подпис на Пиер Карден. Но какво друго знаете за уникалния му гений? Пиер Карден предоставя на режисьорите на филма архивите си и им дава възможност да ползват негови интервюта. А от тях научаваме:
Всички дизайнери имат някаква мания; при Пиер Карден това е кръглата форма. От луната до каската на скафандъра на космонавта – кръглата форма винаги го е очаровала. Може да видите как се проявява тази негова маниакалност в роклите с обръч, които шие, или в дрехите, в които е инкрустирал мехурчета. „Кръгът ме привлича с това, че е безкраен“ – признава във филма 98-годишният дизайнер.“Квадратът, правоъгълникът и триъгълникът имат край, а кръгът не – в това е магията му“, добавя Пиер Карден.
Още от 60-е години Пиер Карден е обсебен от идеята за безкрайността –тя доминира в негови колекции по онова време. Той е толкова омагьосан от Космоса, че дори посещава НАСА и става първият цивилен, облякъл скафандър. Въпреки че футуристичните му дрехи не се превръщат в ежедневно облекло, те със сигурност влияят и на по-млади дизайнери, които залагат на експеримента. Щяхме ли да видим Лейди Гага с пластмасов шлем, ако не беше влиянието на Пиер Карден?
В документалния филм са включени негови големи почитатели – като Наоми Кембъл и Жан-Пол Готие, които не спират да сипят похвали по негов адрес. „Карден беше пионер във време, когато Силициевата долина беше просто долина“ – твърдят те.
Пиер Карден въплъщава един особен техно-оптимизъм със синтетичните си материи от пластмаса. И той експериментира не само с материала на дрехите си, но и с цялостната идея за естетика.
Карден започна да слага името си под абсолютно всичко – от матраци до телефонни секретари. Някои го обвиняваха, че така размива марката си, а той отговаряше: „Да, може би. Но аз така виждам бъдещето.“ В крайна сметка бизнесът с лицензирането на запазената му марка се оказа най-умното решение, което някога е взимал – то му донесе приходи, които го направиха напълно независим.
Той също така изпревари времето си, популяризирайки идеята за „марка – начин на живот“, осъществявайки я, като проектира мебели, килими и дори автомобил – Cardin Javelin. Сега виждаме примера му да се следва от дизайнери като Джорджо Армани и Ралф Лорън, но Карден превърна тази практика в ежедневие. Освен това навлезе и на територията на ресторантьорския бизнес: след като бе изгонен от парижкия ресторант Maxim’s, защото носел поло вместо риза и папийонка, дизайнерът си отмъсти подобаващо – купи ресторанта и до днес продължава да му е собственик.
Той също така прегърна идеята за мултикултурализма в модата и в дефилетата си включваше и афроамерикански, и азиатски модели. „Той бе един от дизайнерите, който държеше на ревютата му да има най-различни модели“, обяснява Наоми Кембъл. И други манекенки, като азиатките – Джени Шимицу и Хироко Мацумото, разказват с признателност как им е дал начален тласък в кариерата.
Известният френски композитор Жан-Мишел Жар също споделя впечатленията си за Карден: „Както при всички велики футуристи и създаденото от него ще увеличава значението си в бъдеще. Карден не шиеше дрехи за настоящето. Той ги проектираше за идеалното бъдеще, което съществуваше само в неговото съзнание. Но вместо да го изчака да настъпи, той го превръщаше в реалност“ – обобщава Жар. След такъв коментар, всякакви други приказки са излишни – просто гледайте филма.