Утвърдени са нови международни правила за авиационните полети: какво трябва да знаят пътниците

Изглежда че световната общност на авиопревозвачите най-накрая утвърди  основните правила за безопасност, които ще бъдат въведени в най-близко време, в името на сигурността на пътниците в периода на пандемията.

 

Горещата дискусия да се оставя ли празна седалка между двама пасажери приключи – взето е единно решение, валидно за въздушните превозвачи в цял свят.

Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) одобри носенето на маски на борда, но не подкрепи идеята за блокиране на места между пътниците.

По –рано такава стъпка се обсъждаше като един от вариантите за постигане на социално дистанциране на борда с цел на намаляване на риска от заразяване с коронавирус. Идеята се подкрепяше от генералният директор на Wizz Air Йозеф Варади. По този начин нискотарифната авиокомпания планираше да запълва две трети от бордовете си, за да увеличи разстоянието между пътниците.

Шефът на компанията Ryanair Майкъл О’Лири нарече подобна идея „глупост” и заяви, че тя ще донесе повече вреди, отколкото ползи.

Изследванията показват, че рискът за предаване на коронавирус в самолетите е минимален. А носенето на маски от пътниците и екипажа ще го сведе до нулата, като това няма да се отрази върху цената на билетите.

„Сигурността на пасажерите и екипажа е на първо място. Авиационният отрасъл работи с правителствата на държавите, за да възобнови полетите. Длъжни сме да намерим решение, което да даде увереност на пътниците без да променя достъпността на самолетните полети. Едното без другото няма да донесе дългосрочна изгода”, заяви ръководителят на ІАТА Александър дьо Жуниак.

Любопитно е, че до неотдавна самият той подкрепяше блокирането на седалките между пътуващите.

Актуални препоръки на Международната асоциация за въздушен транспорт

Освен носенето на маски организацията предложи:

  • Организиране на скрининг на температурата на пътниците и служителите на летищата
  • Минимизиране на контактите между пътниците и екипажите по време на излитане и приземяване
  • Ограничаване на придвижването в салона на самолета по време на полета
  • По-често основно почистване на салона
  • Опростяване на процедурата за хранене на пътниците, за да се ограничи взаимодействието между хората на борда

Като временна мярка ще бъде организирано експресно тестване за коронавирус и антитела, но само в случай, че идеята бъде одобрена навсякъде в света.

Не е толкова просто да се заразите с коронавирус в самолета

Неофициална проверка на ІАТА в 18 големи авиокомпании в периода януяри-март 2020 установи само три възможни заразявания на членове на екипажа от пътници. В други четири случая беше фиксирано предаване на вируса от пилот на пилот, което би могло да се случи както по време на полета, така и извън салона на самолета. Потвърдени ситуации на заразяване на пътници от други пътници не бяха установени.

Тази статистика се обяснява с няколко убедителни аргумента:

  • По време на полета пътниците практически не са обърнати с лице един към друг
  • Седалката пред всеки пасажер е бариера за предаване на вируса по въздушно-капков път

Освен това потокът на въздуха в самолетния салон минава отгоре надолу, което не подпомага разсейването на капките, евентуално съдържащи частици на вируса. Известно е също, че високоефективните HEPA филтри в съвременните самолети пречистват качествено въздуха.

Нещо повече, дори ако креслата между пътниците бъдат оставени свободни, това не гарантира спазването на достатъчна дистанция. Повечето държави посочват идеално разстояние от 1-2 метра, а средната широчина на седалката е едва 50 сантиметра.

Никой няма да е на загуба

Блокирането на 30% от местата би могло коренно да промени икономиката на авиокомпаниите, снижавайки коефициента на натоварване на самолетите до 62 на сто. Това е много по-ниско от средния коефициент на критичното натоварване на самолетите – 77 процента.

 

Показатели за загубите и ориентировъчна стойност на самолетните билети в случай на утвърждаване на варианта „блокирано средно кресло”. IATA

Идеята за свободните места неминуемо щеше да се отрази върху цената на билетите. Според изчисленията на IATA, поскъпването би могло да нарасне от минимум 33% до максимум 58 на сто, взависимост от региона. И то само, за да излязат въздушните превозвачите на нула.

„Авиокомпаниите се борят за оцеляване. Блокирането на междинната седалка би увеличило разходите. Ако те бъдат компенсирани с по-високи тарифи за полетите – ерата на достъпните пътувания ще приключи.  От друга страна, ако авиокомпаниите не успеят да покрият разходите си с вдигане на тарифите, просто ще фалират. Нито един от тези варианти не е приемлив”, заяви Александър дьо Жуниак.