Творчество, смърт и пари – печеливша комбинация на конкурс за пиеса

Пиесата „Монетата” на Боян Крачолов, в която се сблъскват темите за творчеството, смъртта и парите, взе голямата награда на Нов български университет в Конкурса за нова пиеса ‘2020 на четвъртото му поред издание, което университетът организира. Това стана ясно на церемонията по награждаването на победителя, която се състоя на 17 февруари вечерта, в галерия „УниАрт” в сградата на университета.

 

Темата на конкурса бе „Парите”.

Избрана е, тъй като парите са един от най-мощните символи, около които е организиран съвременният свят. Където става дума за пари, винаги казваме „Не става дума само за пари”, поясни председателят на журито и двигател на конкурса театроведът проф. Виолета Дечева.

Виолета Дечева.

Според нея обаче резултатите са изненадващи – в едната част от пиесите сюжетът се върти около мечтата за възможен свят без пари, а в другата –  че парите са еднозначно зло. Разбира се, има и някои изключения.

Във връзка с избора на победителя, тя цитира думите на перуанския писател Марио Варгас Льоса, когато му връчват Нобеловата награда за литература: „Аз научих от Уилям Фокнър, че формата – структурата и композицията на творбата – правят значимостта на темата”.

Темата на конкурса беше обявена в началото на 2019 г. на сайта на университета, след което от изпратените пиеси бяха номинирани петте най-добри. Миналия понеделник (10 февруари) бяха обявени имената на номинираните автори и те в продължение на седмица се събираха в Лабораторията по творческо писане на пиеси на НБУ, водена всяка година от изявено име в сферата на театъра. През 2020-а това бе писателката Теодора Димова, а при предишни издания на конкурса – актьорът Валентин Ганев и режисьорите Явор Гърдев и Боян Папазов.

Теодора Димова.

На церемонията по награждаването Димова отбеляза, че всяка от петте номинирани пиеси би могла, рано или късно, да намери пътя си до сцената.

Димова определи пиесата „Монетата” на победителя като „лутане между отвъдното и бленуването – игра между гротеска и реалност, смях през сълзи, които задават въпроси с горчивина и с необяснима наслада”.

За пиесата „За парите и други важни неща” на Теодора Панайотова, Димова коментира, че приложните уроци в нея по весел начин преподават финанси и в своя смешен вариант могат да бъдат издадени в отделна книга и да бъдат разпращани като помагало по училищата.За тежката семейна сага в пиесата „Наследство” на Таня Йорданова Димова препоръча да се разгърне или в роман, или в многосериен филм.

За трагичността в пиесата на Теодора Георгиева „Активи” Димова предупреди, че тя може и да се възприема като отглас на Оруел, но е най-вече интуиция на млад човек за бъдещето, което ще става все по-актуално за поколението на младите.

За „Светлана” на Катерина Терзийска, в която се преплитат съдбите на дъщерята на Сталин – Светлана Алилуева – и на една съвременна българка, Теодора Димова коментира, че е безкомпромисно вглеждане в социалните травми през погледа на дъщерята на диктатор. Терзийска е замислила да направи цяла трилогия „Дъщерите на Агамемнон”.

Боян Крачолов.

Журито, определило победителя, е в състав проф.  Виолета Дечева, д. н. (председател), гл.ас. д-р Владимир Маринов, гл. ас. д-р Георги Гочев, проф. Михаил Неделчев, проф. Пламен Дойнов, д. н. проф. д-р Светла Христова, доц. Снежина Петрова.

Боян Крачолов спечели диплом, право на реализация на пиесата от Радиотеатъра на БНР, (начинание, което тази година ще се финансира в рамките на културната програма на Столична община), и парична награда в размер на 3000 лева.

Боян Крачолов (1992 г.) e завършил режисура за драматичен театър в класа на проф. Иван Добчев (НАТФИЗ), както и магистратура по философия в Софийския университет.