Търси се новият Явор Гърдев?

Кой не е чувал за филмите на режисьора Явор Гърдев – „Дзифт“ (с който изгря на небосклона звездата на Захари Бахаров) и „Цветът на хамелеона“ – и двата създадени по сценарий на Владислав Тодоров? „Цветът на хамелеона“ бе българското предложение за „Оскар“ през 2013 г., а Гърдев бе забелязан в Холивуд и поканен да режисира продукцията „Тезей“.

 

Но малцина знаят, че Явор Гърдев е завършил философия, която му е помогнала, както сам признава, за „по-добрата осъзнатост за рефлективната природа на човека“. По-простичко казано – по-наясно е какво се случва вътре в човека и как то се отразява на взаимоотношенията му с другите.

Кадър от „Дзифт“.

Дали всеки, който има по-специален интерес към философията, може да стане добър режисьор?

На този въпрос търси отговор конкурсът за създаване на авторски филм на философска тема – игрален или документален, с продължителност до 5 минути.

Организатор на конкурса, който ще прерасне във Философски филмов фестивал, е Българското философско общество.

Иван Колев.

Негов основен двигател е доц. Иван Колев, ръководител на катедра „Философия“ в Софийския университет.

В конкурса могат да участват ученици от 8-ми до 12-ти клас – индивидуално или колективно.

Късометражните им филми ще се оценяват от комисия, включваща членовете на Националната комисия на олимпиадата по философия и поканени от нея специалисти (проф. Цочо Бояджиев, проф. Георги Каприев, Савина Петкова).

Критериите за оценяване са шест: философичност на сюжета, носещ най-много точки – до 40; оригиналност; убедителност; естетическа стойност; фотографска и кинематографична култура.

Срокът за изпращане на филмите е 1 март 2021 г., като повече информация за изискванията може да се намери на сайта за конкурса: https://philosophyfilmfest.org.

Победителите ще станат известни на 27 март 2021 г., като наградите имат парично изражение. Помислено е и за учителите – консултанти на филмите, които също ще получат награди.

А за да помогнем на участниците в конкурса, нека само припомним пет еблематични филма, чиито сюжети са „потънали“ в тежки философски размисли.

Дървото на живота

Кадър от „Дървото на живота“.

Този филм с Брад Пит и Шон Пен от 2011 г. е експериментална фентъзи драма на режисьора Терънс Малик по негов сценарий. През спомените на мъж на средна възраст за детството му в Тексас през 50-те години, филмът повдига реторични въпроси за смисъла на живота, проблемите на идентичността, социализацията и всеобщите битки на бащите и синовете. Парлалено с тази история тече разказ за формирането на Вселената и появата и края на живота на Земята.

Филмът печели Златна палма на фестивала в Кан и е номиниран за „Оскар“ за най-добър филм, режисура и операторска работа.

Блясъкът на чистия ум

Кадър от „Блясъкът на чистия ум“.

Тази романтична комедия от 2005 г. на режисьора Мишел Гондри, в която Джим Кери, за всеобща изненада, не е в комедийна роля, представлява своеобразно философско нравоучение. От него научаваме как да живеем, като признаваме грешките си, но не ги забравяме. Основното послание е, че е необходимо да осъзнаем, че всички имаме своите недостатъци, но така или иначе сме родени, за да даваме и получаваме обич.

Няма място за старите кучета

Кадър от „Няма място за старите кучета“.

Носителят на „Оскар“ за най-добър филм за 2007 г. с Томи Лий Джоунс, Хавиер Бардем и Джош Бролин е вероятно най-доброто, което братята Коен са създавали. Ако сте фен на гангстерските филми, сюжетът няма да ви изненада. Въпреки че липсват сложни обратни, филмът няма да ви доскучае и макар че повтаря една добре известна идея за неизтребимостта на злото и за това, че човекът е зъл по природа, този филм ще ви грабне и няма да ви остави равнодушни до последната минута.

Меланхолия

Кадър от „Меланхолия“.

Това е вторият филм на датчанина Ларс фон Триер от така наречената „Трилогия на депресията“. (Другите два са „Антихрист“ и „Нимфоманка“). Светът върви към своя катастрофален край, като Меланхолия е синя планета, заплашително приближаваща се към Земята. Или може би … Ларс фон Триер я е използвал като събирателен образ на депресията, негативизма и меланхолията, които немалко от нас са изпитвали.

Ной

„Ной“ е американски филм от 2014 г. на режисьора Дарън Аронофски, създаден по библейската история за потопа и Ноевия ковчег. В главните роли са Ръсел Кроу, Дженифър Конъли и Ема Уотсън.

Във филма има сцени, които няма да намерите в Библията, но те напълно съответстват на сюжетната линия – правят филма невероятно завладяващ с основното си послание за висок морал, който успява да върне греховното човечество в правия път.

На сайта https://philosophyfilmfest.org може да намерите още вдъхновяващи философски филми, които са късометражни.