Фалитът на Silicon Valley Bank беше най-бързият в историята и до голяма степен беше предизвикан от паниката, създадена в „Туитър“.
Имаше голям шанс да не се стигне до фалита на Silicon Valley Bank, ако не бяха социалните медии, смятат анализатори от Business Insider. Затова следващия път, когато решите да пишете в „Туитър“, мислете.
Банкови фалити са се случвали и преди в Съединените щати, но този колапс беше нов феномен, подхранван от технологиите, който предизвика шок сред работещите в банковата сфера, в нейните регулатори и сред повечето експерти.
Безпокойството в технологичната общност бързо ескалира чрез социалните медии, главно чрез „Туитър“. SVB беше туитната около 200 000 пъти миналия четвъртък, като няколко основатели и изпълнителни директори на технологични компании публикуваха в социалната мрежа, че ще изтеглят парите си от банката. Технологични светила, хора, които SVB от години поддържа с банковите си услуги, просто не можаха да се сдържат. Оправдаваха се в „Туитър“, че масово ги съветвали да го направят, докато SVB се опитвала да набере нов капитал.
„Проблемът при клатещите се банки е, че няма никаква полза да държите парите си в подобни рискови структури“, написа Ксавие Хелгесен от Enduring Ventures още миналия четвъртък.
До петък вложителите се опитаха да изтеглят 42 милиарда долара от SVB. Банката беше затворена от регулаторите и поета от FDIC – Федералната застрахователна корпорация.
Никога досега банка не се е сривала толкова бързо, коментира Том Вартанян – автор на „Двеста години американска финансова паника“, който беше главен съветник на Федералния съвет на банката за жилищни заеми по време на кризата със спестяванията и заемите в края на 80-те години.
„Бързината на кризата и социалните медии ни научиха, че технологиите корозират настоящата регулаторна структура, която е изградена през 30-е години на миналия век“, поясни Вартанян.
„Цялата система трябва да се погледне по различен начин и да се съобрази със съвременната среда с нейните развити технологии.“
„През 80-е години – по време на кризата със спестяванията и заемите – също е имало загуба на доверие в банковите институции, която е довела до паника сред вложителите, но тя се разпространявала в продължение на седмици, а не на часове. Това помогна на регулаторите и държавните служители да потушат страховете и да работят активно за спиране на масовото изтегляне на парите на клиентите на банките“, припомни Вартанян.
„Когато закривахме спестовни и кредитни банки, за да спрем изтеглянията на влоговете, използвахме следния трик – призовахме банковите служители да трупат пари в брой на прозорците на касите, така че хората да могат да ги видят, за да се справят с психологическия фактор“, обясни Вартанян. „Това, което често се случваше бе, че хората виждаха пачките, но пак се редяха на опашката, теглеха парите си и след това веднага ги връщаха обратно. Фактът, че ги получаваха, ги успокояваше. Но такива палиативни действия вече не изглеждат осъществими, като се има предвид, че информацията сега е толкова светкавична. И дезинформацията също може да бъде предадена мигновено“, съжалява Вартанян.

Иронията е, че самите инвеститори и основатели, които са най-близки до SVB, бяха тези, които бързо създадоха паниката, довела до краха.
„Нашата индустрия се простреля в крака“, посочи Марк Състър – управляващ партньор в Upfront Ventures, най-голямата фирма за рисков капитал в Лос Анджелис, чийто призив за спокойствие в четвъртък остана почти нечут.
Сикуи Чен – основател и главен изпълнителен директор на Runway – стартираща финансова софтуерна компания, изтри някои от туитовете си за SVB, признавайки в понеделник, че раздухването на пламъците на банковото разклащане е лош пример за всички и той не желае да става негов съучастник. Но вече бе късно.
Грант Брук, друг съосновател и главен изпълнителен директор на компания за социални плаания и финанси – Shara, изтри свои туитове в четвъртък за SVB, въпреки че не обясни защо. Един изтрит туит гласеше: „Като основател на финансова структура, станал свидетел на банкови разклащания, ви съветвам – изтеглете парите си сега. От банката трябва да ви кажат, че всичко е наред. Ако нямате друга банкова сметка, като ваш инвеститор ви съветвам, вложете парите си в сметки извън SVB.“
Други представители на големи технологични компании, които са ползвали услугите на SVB, дори са изтрили туитове, които са пуснали в подкрепа на банката.
Джейсън Лемкин, изпълнителен директор на компанията за инвестиране на рисков капитал SaaStr, написа в „Туитър“ в четвъртък: „Да запазим нашите 13 милиона долара в SVB. Това е всичко“. На следващия ден публикацията беше изтрита. В отговор на журналистически въпрос защо го е направил, той отговори: „Много сгреших“.
„Понеделник, кървав понеделник“

Междувременно Джейсън Калаканис и Дейвид Сакс, основатели на технологични компании, превърнали се във финансови инвестиционни стартъпи, от четвъртък туитваха само за SVB. В петък Калаканис призова към спасяване на банката.
„В понеделник 100 000 американци ще се наредят пред регионалния клон на банката си с желание да си изтеглят парите, но повечето няма да ги получат“, написа Калаканис, наричайки 13 март – кървав понеделник.

Когато в неделя бизнесменът Вивек Рамасвами отбеляза, че вложители в рисков капитал и някои основатели на финансови организации нарушават принципите си, като предупреждават, че в понеделник ще има банков фалит, той предизвика гнева на Дейвид Сакс:
„Фалшивият популист психопат едновременно се противопоставя на отговорни мерки за предотвратяване на банковата криза, а същевременно предварително обявява, че планира да обвини за последвалия хаос онези от нас, които се опитаха да го избегнат. Дръжте този човек възможно най-далеч от Овалния кабинет“, написа Сакс, имайки предвид, че през февруари Рамасвами обяви, че ще се кандидатира на предстоящите президентски избори в САЩ, които ще се проведат на 5 ноември 2024 година.
Сикуи Чен, който изтри свои по-ранни туитове за SVB, отново писа в профила си в „Туитър“ в понеделник, за да обяви, че поведението на Джейсън Калаканис и Дейвид Сакс всъщност е послужило за предотвратяване на масови изтегляния на капитали от банки.
Мат Око, съосновател на DCVC, от своя страна коментира, че без публичността и чувството за неотложност, създадени в и чрез социалните медии, е можело силните на деня да пропуснат момента, в който трябва да се действа, и така да станат съучастници на невъобразими трагедии.
В същото време финансови анализатори коментираха, че нямат никаква представа как при друг подобен случай с други банки те ще успеят да избегнат съдбата на SVB.
Съветът на един от основателите на финансови стартъпи е банките да приемат социалните медии по-сериозно: „Същите тактики, които могат да манипулират избори, могат да бъдат използвани и за подкопаване на банките“.
Реакцията на SVB бе изцяло да закрие профила си в „Туитър“.