Собственикът на “Формула 1” се сдоби и с MotoGP

Собственикът на “Формула 1” се сдоби с още една състезателна серия – MotoGP, най-престижният в света шампионат по мотоциклетизъм.

Сега ще се управлява от американския холдинг Liberty Media. Стойността на трансакцията е 4.5 милиарда долара. Няколко компании се състезаваха за актива, като някои от тях предлагаха висока цена. По-специално, собствениците на UFC, футболния клуб PSG и дори гигантите в развлекателната индустрия Disney и Netflix се интересуваха от закупуването на сериала. Liberty Media обаче спечели търга.

Както отбелязват медиите, успешният опит в развитието на “Формула 1” изигра в нейна полза. Корпорацията я придоби през 2016 г. и оттогава наистина постигна голям напредък. “Формула 1” остана консервативна за дълго време, просто защото се управляваше от хора от друго поколение и да тях изглеждаше, че всичко е наред и няма смисъл да се инвестират пари и да се занимават с допълнително привличане на по-млада публика.

Liberty Media първоначално изхождаха от факта, че

това е колосален ресурс, който е не напълно използван при предишните собственици.

Те започнаха много агресивна офанзива на всички фронтове. Използваха всички възможни ресурси в цифровия свят, имаха много широко приложение с куп различни интересни функции. Освен това се включи Netflix и тези хора снимаха вече една година документалната поредица Drive to Survive, посветена на „Формула 1“, нейните главни герои и успяха да надникнат зад кулисите на тези събития. И сега тази марка се движи из планетата по един или друг начин и нейната стойност се е увеличила експоненциално.

През 2023 г. приходите на „Формула 1“ възлизат на 3 милиарда долара, а пазарната капитализация на марката се увеличава до 16 милиарда долара. През последните седем години финансовите резултати са се удвоили, а Liberty Media, според оценки на медиите, вече е спечелила около 8 милиарда долара.

Според компанията, MotoGP е много привлекателен актив, отбелязвайки, че има „висока доходност с ниска капиталова интензивност“. Холдингът се надява да превърне мотоциклетните състезания в успешен продукт като „Формула 1“.

Ще успее ли? И какво първо ще направи новият собственик? Според някои анализатори, ще трябва да се справим с подбора и споразуменията с ключовите спонсори на целия шампионат, избора на календарни етапи и страни, в които могат да се организират състезания, ще трябва да решават чии заявления да приемат и кои да отказват. В допълнение, това, разбира се, включва работа с производителите. Задържане на тези, които вече се представят, и привличане на нови, защото всяка компания има собствена медия и марка със собствени фенове.

Представянето на производителя в шампионата винаги е от полза за първия, това се отнася за всеки спорт. Това са въпроси и от финансово естество: колко е входът, колко плащат тези, колко получават тези. Това са глобалните теми, с които промоутърът се занимава.

Що се отнася до MotoGP, напоследък те показват югоизточен вектор.

Мотоциклетите са популярни в горещи страни, включително Азия:

Тайланд, Малайзия и Индонезия. Има голямо население и огромни пазари, по-специално пазарите за мотоциклети.

Според експерти, Liberty Media няма да промени радикално всичко тук, но можем да предположим известно укрепване на нейните позиции в Америка, някакъв вид медийна работа, защото MotoGP сега губи в това отношение. Може би това е някакво разместване на звездите, тъй като легендарният Валентино Роси вече се пенсионира и все още не се вижда някой, който да го замести. От друга страна, вероятно ще бъде доста трудно да се върви по същия път втори път. Няма да е толкова ярка история като „Формула 1“, но, разбира се, Liberty ще получи известна печалба.

Сделката за продажбата на MotoGP все още не е формализирана.

Ще трябва да се съгласува с антимонополните органи в Европа и САЩ. Liberty Media очаква това да стане до края на годината. Експертите обаче се съмняват в това. Те припомнят как преди няколко години европейските регулатори забраниха на холдинга CVC Capital Partners да притежава едновременно две престижни състезателни серии, а покупката на MotoGP в крайна сметка пропадна.