Докато ежедневието ни продължава да става все по-дигитализирано, то неотдавнашното решение на шведския министър на училищата сюрпризира мнозина.
За разлика от повечето училища по света, в Швеция първият училищен звънец би още миналия месец. Но вместо с таблети, смартфони и компютри, повечето ученици бяха посрещнати с най-различни химикалки, моливи, писалки, тетрадки и книжки.
Макар за повечето хора това да е нищо обичайно – особено за по-старите поколения, то именно връщането към по-традиционните начини на обучение е в отговор на действията на шведски политици и експерти, подкрепящи силно идеята за свръхдигитализацията в родината им.
Разбира се, в момента живеем във времена на технологичен прогрес, ала тази свръхдигитализация също така води и до намаляването на основните умения сред подрастващото поколение в скандинавската държава.
Лота Едхолм, актуалният министър на училищата, е сред най-големите критици на цялостното възприемане на технологиите: „Учениците в Швеция се нуждаят от повече учебници… Печатните книги са изключително важни за обучението…“ – коментира просветеният министър.

По информация на Brussels Signal, още миналия месец Едхолм обяви, че правителството иска да отмени решението на Националната образователна агенция да направи цифровите устройства задължителни в предучилищните групи. Местната власт даже планира да отиде още по-далеч: напълно да прекрати дигиталното обучение за деца под 6-годишна възраст.
В интерес на истината, въпреки че учениците в страната постигат по-високи резултати от средните за Европа по отношение на уменията си за четене, международна оценка на нивото на четене сред четвъртокласниците показва спад сред шведските деца в периода 2016-2021 година.
„Има ясни научни доказателства, че цифровите технологии по-скоро влошават, отколкото подобряват обучението на учениците. Смятаме, че фокусът трябва да се върне върху придобиването на знания с печатни учебници и опита на учителите, а не върху придобиването на знания предимно от свободно достъпни цифрови източници, които не са били проверени за точност.“ – заявиха експерти от шведския институт „Каролинска“.

Макар немалко леви партии да оспорват решението на Лота Едхолм, която е част от новото десноцентристко коалиционно правителство, определяйки го като „политически ход”, резултатите са на лице. Крайната дигитализация в училищната среда се явява все по-голям проблем при образованието на младежта, както показаха почти двете години на онлайн обучение по време на здравната криза в България.