В световните новинарски емисии се завъртя новината за сътрудничеството на японската художничка Яйои Кусама с модната марка Louis Vuitton в Париж.
Но това далеч не е първата й подобна екстравагантна проява, включваща нейната запазена марка – цветните точки.
На почти 94-годишна възраст Кусама е смятана за един от най-успешните живи художници в света, с портфолио, вариращо от инсталации, скулптури и пърформанс до мода, живопис и видео.
В продължение на десетилетия тя поставя повтарящите се точки в центъра на своите проекти, които често пъти са препратка към халюцинациите и виденията, които е преживяла в младостта си.
Eто осем от ключовите проекти на Кусама:
Кусама е проектирала интериора на редица магазини на Louis Vuitton.
Louis Vuitton отбеляза старта на своя лимитирана колекция, проектирана заедно с Кусама този месец с различни смели инсталации в магазините на Louis Vuitton по целия свят, които бяха преустроени, за да отразят характерния смел стил на художничката.
Надуваема реплика на Кусама беше поставена да наднича над покрива на украсения в точки магазин на „Шанз-Елизе“ в Париж, докато мащабна скулптура на художничката беше разположена до големи огледални топки на специално изложение в Токио.
Реалистична движеща се реплика-робот на Кусама беше поставена във витрина на магазин в Ню Йорк на Пето авеню, който закачливо рисуваше нейните известни точки върху стъклото – по начин, по който и посетителите можеха да ги наблюдават.
Изложба в целия парк на ботаническата градина на Ню Йорк включваше дървета, увити в червен и бял полиестер на точки, които бяха здраво закрепени заедно с бънджи въжета и метални скоби.
Танцуващата тиква (запазена марка на Кусама) е бронзова скулптура с абстрактна форма, с характерни черни и жълти точки.
Освен това художничката изсипва и 1400 огледални стоманени топки в езерце, което е част от Narcissus Garden – продължаващ проект, започнал през 1966 година.
Художничката приложи своите емблематични точки и върху серия от ръчно рисувани дъски за скейтборд, които продаде в MoMA Design Store в Ню Йорк в сътрудничество с музея. Те се предлагаха в два цвята – червено и бяло и черно и жълто – дъските бяха оцветени отдолу от Кусама, която редуваше малки и по-големи точки в дизайна.
Кусама промени вида и на дома на покойния архитект Филип Джонсън, проектиран през 1940 г., от Glass House. Той се отличава с праволинейна структура и стъклени стени. Кусама работи по него в продължение на месец и днес домът на Джонсън е музей и галерия. Художничката залепи стотици червени точки върху фасадата на сградата, базирайки се на идеята, че проектът ще позволи на посетителите да „видят света през очите“ на Кусама и Джонсън едновременно.
Гигантски перфорирани лампи формират фона на концептуалния магазин в Selfridges, който показа първата си колекция от дрехи и аксесоари на Кусама и Louis Vuitton през 2012 година. За да проектира колекцията, модната марка черпи вдъхновение от неотдавнашна изложба в Tate Modern с произведения на Кусама. В нея различни чанти и дрехи, като пластмасов тренчкот, са покрити с цветните емблематични точки на художничката.
Скулптурата-тиква
Просто озаглавена „Тиква”, тази скулптура стоеше на края на кея в Benesse Art Site на остров Наошима в родната Япония на Кусама, преди миналия август да бъде пометена от тайфун.
През 2018 г. Кусама пренесе своя проект Narcissus Garden до повредено от ураган жп депо на полуостров Рокауей в Ню Йорк, където 1500 огледални топки оформиха драматична инсталация.
Подобните на кълбо скулптури контрастираха с опустошеното място, което беше оставено да се руши и след това претърпя допълнителни щети след урагана Санди през 2012 година.
Подобно на Narcissus Garden, проектът на художничката – Infinity Mirror Rooms е интерактивен проект с различни повтарящи се елементи, които са инсталирани на места по целия свят, включително The Broad в Лос Анджелис.
Стаите са малки кутии, оградени от огледала, които се простират от подовете до таваните, отразяващи стотици LED светлини с цел създаване на визуална измама.
Докато проектът беше изложен в The Broad, музеят наложи 30-секундно „правило за селфи“ на посетителите, за да се избегне хората да прекарват твърде дълго време в снимане на инсталацията и да предизвикват опашки.