Кои са разочарованите на 97-ата церемония на наградите “Оскар”?

На 97-ата церемония на наградите “Оскар”, провела се снощи в Лос Анджелис, “Анора” на режисьора Шон Бейкър спечели пет статуетки, след като беше номинирана в шест категории. Отнесе и “Оскар” за „Най-добър филм“. Но не всички кинокритици останаха доволни от избора на Американската филмова академия. Кевин Маер от The Times например бе сред разочарованите.

Той коментира, че петте “Оскара”, които спечелиха създателите на “Анора” са абсолютно незаслужени и отразяват политиката на киноиндустрията, която се оказала твърде чувствителна на критика отвън. Според Маер “Анора” е напълно предвидим филм и няма никакви изненади.

Кинокритикът на The Times остана недоволен и от благодарствената реч на режисьора на “Анора” – Шон Бейкър, която според него била пълна с баналности, най-голямата от които – за ползите от ходенето на кино.

Настоящите 97-и награди бяха истински триумф на независимото кино.

Големите блокбастъри, които също бяха сред номинираните (включително и за най-добър филм), спечелиха само в така наречените технически категории: “Дюн: Част втора” бе отличен в категорията за звукови и визуални ефекти, а “Злосторница” спечели за дизайн на костюми.

В благодарствената си реч Пол Тейзуел не пропусна да подчертае, че той е първият чернокож победител в тази категория.

Шон Бейкър

Така се оказа, че всички “Оскари” в по-престижните категории бяха спечелени от “Анора” на Шон Бейкър, чийто бюджет е само 6 милиона долара. Бейкър винаги е работил извън големите студия, а първите си филми снима на собствени разноски, освен това е оператор, сценарист и монтажист, като често работи и с непрофесионални актьори.

Този подход „Направи си сам“, възприет за първи път като мярка за намаляване на разходите, се превърна в творчески метод и сега даде възможност на Бейкър да постави рекорд:

за първи път в историята на “Оскарите” лично “прибра” четири награди за един филм.

Най-близо до неговото постижение е южнокореецът Пон Джун Хо, който спечели три “Оскара” през 2020 г. за “Паразит”: за най-добър режисьор, за оригинален сценарий и за най-добър продуцент. Към този списък от награди Бейкър добави и “Оскар” за най-добър монтаж.

Заслужава да се отбележи, че след триумфа на “Паразит” мнозина кинокритици обявиха, че в отличията на Американската филмова академия е настъпила нова ера. Смята се, че в нея са дошли по-млади членове, които вече не се страхуват от чуждоезичните филми и от експериментите с форма и съдържание.

Друга любопитна подробност е, че същият независим дистрибутор Neon, който се зае да разпространява “Анора”, след като спечели “Златната палма” в Кан през май 2024 г., бе компанията, работила и за “Паразит”.

Петият “Оскар” за “Анора” отиде при Майки Медисън, която спечели в категорията за най-добра актриса. Това беше една от изненадите на церемонията – повечето експерти прогнозираха, че статуетката ще отиде при Деми Мур, която бе фаворит в надпреварата с ролята си в „Субстанцията“.

В действителност героинята на Медисън – темпераментната стриптизьорка Анора е в основата на трагикомичната история за влюбения в нея син на руски олигарх.

Единствената категорията, в която “Анора” имаше номинация, но отстъпи пред конкуренцията, беше за най-добра поддържаща мъжка роля за изпълнението на Юри Борисов. Статуетката обаче отиде при Кийрън Кълкин за ролята му в “Истинска болка”.

“Бруталистът” на Брейди Корбет бе на второ място по брой спечелени “Оскари” – филмът бе признат за най-добър в категориите за операторско майсторство (за Лола Кроули), за най-добра оригинална музика (за Даниел Блумбърг).

Ейдриън Броуди, който играе архитект – унгарски евреин, оцелял от Холокоста, спечели статуетката за най-добър актьор. Това е вторият му “Оскар”, след като преди повече от 20 години – през 2003 г. спечели първия си приз за “Пианистът”, в който също играе оцелял от Холокоста. По онова време той е 29-годишен и така – благодарение на сегашната си победа – успя да запази тогавашния си рекорд, сериозно застрашен от 29-годишния Тимъти Шаламе, номиниран за ролята си на Боб Дилън в “Напълно непознат”.

В категорията за най-добър анимационен филм победата бе отново за независим филм – „Потопът“ на Гинтс Зилбалодис, разказващ за група животни, бягащи от глобален потоп. Той се справи с конкуренцията на DreamWorks и Pixar. Освен това за първи път “Оскар” отиде в Латвия.

Очаквайте „Потоп” на 29-ия София Филм Фест – той ще бъде показан в Зала 1 на НДК на гала прожекцията във вечерта на наградите.

И Страната на кафето също има повод да празнува – за първи път бразилец печели “Оскар” за режисура.

Уолтър Салес с “Все още съм тук” бе отличен в категорията за най-добър чуждоезичен филм.

В категорията „Най-добър документален филм“ спечели „Няма друга земя“, заснет от екип палестински и израелски режисьори – Базел Адра, Рейчъл Сзор, Хамдан Балал и Ювал Ейбрахам. Получавайки наградата си, те призоваха за разрешаване на конфликта в региона.

Сред разочарованите останаха феновете на филма „Емилия Перес“ на Жак Одиар, който беше водач с общо 13 номинации, но в крайна сметка се задоволи само с две награди – за „Най-добра актриса в поддържаща роля“ (Зоуи Салдана) и за „Най-добра песен“ (в изпълнение на Клеман Дюкол, Камий и самият режисьор). И “Конклав”, който имаше осем номинации, спечели само в една категория – за най-добър адаптиран сценарий.

Разочарование вероятно са изпитали и феновете на Боб Дилън – биографичният филм за него “Напълно непознат“, който също бе номиниран в осем категории, не получи нито една статуетка.