Как може да пробие български изпълнител навън?

Немалко български музиканти се стремят да създават песни, които по нищо да не отстъпват от тези на западните им колеги. Но какъв е точно механизмът, по който те могат да пробият навън? На този въпрос отговаря DJ Tissue. Ето какво той разказа за читателите на Banker Special.

 Големите световни музикални компании и техните интереси

Музикалният пазар е нищо повече и нищо по-малко от всеки друг пазар. При него става дума за пари и за печалби. Ето защо големите световни музикални компании нямат никакъв интерес да допуснат огромната конкуренция на източноевропейските и азиатските изпълнители, при условие, че те не са под тяхната шапка, защото реално те ще взимат пари от техния пазарен дял.

Новият сингъл на DJ Tissue – LOVE IS през целия април бе №1 в класацията TopVotes на френския сайт за електронна и денс музика PromoClub.

Затова е много трудно български изпълнител да направи пробив по начина, по който всички си го представят – България да предложи новата Адел или новите Coldplay – накратко някаква рок група или много талантлива изпълнителка с гръм и трясък да стане световна звезда за няколко седмици.

Това не е възможно, освен ако по някакъв начин световна компания – от така наречените мейджър компании не се заинтригува от някой български изпълнител и не подпише споразумение с него, така че професионалният му път му да бъде начертан по същия начин, по който се организират кариерите на най-големите звезди.

За пробива от първо лице, единствено число

Пробивът трябва да стане постепенно и на няколко етапа. Как може да стане това?

Нов сингъл на DJ TISSUE съвместно с ЛИЛИ МАР. По време на създаване на сингъла и Тишо, и Лили преживяват влюбвания – Лили – в Испания, Тишо – в България.

Ако един български изпълнител смята, че нещата, които прави, са достойни да бъдат представени на световния пазар, трябва да си намери някакъв лейбъл – малка продуцентска и издателска компания, която да се захване с неговите сингли.

Препоръчително е да не е от България и да издава синглите му дигитално за платформи за онлайн стрийминг като eTunes и Spotify.

Скрийншот от класация с участието на сингъла „Стани моме“ на DJ Tissue и Нов проект Бисквитките.

Добре е продуцентът от компанията, която ще работи с българския артист, да представи сингъла на различни сайтове за съответния вид музика. Добре е да се опита да включи синглите му в различни класации – европейски, световни, така че продукцията на този български артист да се завърти в различни радиопрограми. Не са за пренебрегване и онлайн радиата, които набират скорост и имат своето влияние и пазарен дял.

Скрийншот от класация с участието на сингъла „Стани моме“ на DJ Tissue и Нов проект Бисквитките.

„При мен се случи по следния начин – с мен се свързаха от немската музикална компания за дигитално разпространение – DMN Records. За огромно съжаление, човекът, който потърси контакт с мен и с когото работех – българинът Краси Кръстев, който от 20 години живееше в Германия, при последната COVID-вълна почина“ – признава DJ Tissue.

Кой  е Краси Кръстев?

Kраси Кръстев е родом от Монтана, започнал работа в местното радио „Огоста“, веднага след завършване на гимназия. В него той е музикален редактор, част от популярното предаване „Музикален Експрес“.

Освен, че влиза в месечната класация на бразилското радио „Енергия“ за март 2021-ва година, DJ Tissue попада и в годишната му класация за 50-те най-излъчвани сингли през 2021-ва година.

Заминава за чужбина, като живее във Франкфурт 20 години. Там, през 2012 г., създава компанията DMN Records. Тъй като Kраси Кръстев е фен на „евро-денс“ музиката от 90-е, се свързва с почти всички евро-денс звезди от онези години и им предлага съвместна дейност.

Известни имена на DMN Records са The Prince Of Rap, Lori Glori, Ice MC, Lane McCray (La Bouche), Loft, The Outhere Brothers. От българските изпълнители – DJane Monique, Нов проект Бисквитките, Shilton, DJ Tissue и др. Има и собствен денс-проект: Eurotronic.

DJ Tissue продължава сюжетната линия с това как благодарение на Kраси Кръстев, който продуцирал и издавал негови неща, синглите му започнали да влизат в различни класации. Много често се появявали в швейцарския денс чарт топ 100, в германския денс чарт – топ 50 и в една френска класация, специализирана в сферата на електронната музика – TopVotes.

Сингълът „House Rock In C min“ в германския денс чарт.

След като синглите на DJ Tissue се появяват в различни класации, към тях започват да проявяват интерес и продуценти от по-големи музикални компании, които си търсят нови артисти и като цяло проучват музикалния пазар.

Краси Кръстев имал намерение да представи някои неща на DJ Tissue на ToCo Music, специализирана в издаването на денс музика. Първоначално тя била позиционирана в Холандия, след това се изнесла някъде в Азия. Но поради ненавременната смърт на Краси Кръстев, плановете били осуетени.

Алгоритъмът за пробив в чужбина

Артистът започва да работи с по-малка музикална компания, докато бъде забелязан от по-голяма, независима компания, която го купува и той минава на средно ниво, откъдето започва да се надява, че благодарение на мениджърите си ще бъде забелязан от мейджър компании от типа на Universal, Sonny и Warner.

Иначе другото, коментира DJ Tissue – успехът да стане за няколко седмици – с „уау“ ефект – това e почти невъзможно, защото няма как да стане този директен контакт между малката компанията и мейджър лейбъла – изпълнителят трябва да си извърви пътя.

В България имаме представители на такива големи компании, но те не са като в Гърция, където, например, имат Universal Music Greece, така че пътят у нас е още по-дълъг.

И макар и изгряването на звезда за една нощ да ми се струва почти невъзможно, вярвам, че големите български успехи тепърва предстоят, по простата причина, че в България вече се прави музика, която до голяма степен е на европейско и на световно ниво. Ето защо и българските артисти, рано или късно, минавайки, през различните етапи, ще успеят да направят своя световен пробив“ – завършва оптимистично DJ Tissue.