Преди време на графичния художник Нейтън Шипли от Сан Франциско му хрумва брилянтната идеята да „вдъхне живот“ на някои от любимите си анимационни герои, известни произведения на изкуството и дори на американските президенти от доларовите банкноти. Разказваме ви как Шипли реализира мечтата си с помощта на иновациите в технологиите.
Всичко започва с подбора на лицата, които не са били фотографирани, но вдъхновяват достатъчно Нейтън: „Винаги съм искал, например, да узная как би изглеждала Мона Лиза на живо, а сега вече имам нейното реалистично лице. Не твърдя, че тя е изглеждала точна така приживе, но не е и напълно невъзможно.“ – разказва художникът.

Следващата стъпка е интелектуалният софтуер да намери най-близкия човешки образ, който да отговаря на формата и структурата на лицето от избраното изображение. Това е възможно с помощта на световната база данни, разработена от Nvidia (една от най-големите IT-компании в света и разработчик на видео карти и графични ускорители и процесори). Тя се зарежда от GAN (клас рамки за машинно самообучение) и на свой ред съхранява информацията за над 70 хил. сканирани човешки лица, наричани FFHQ (Flickr-Faces-HQ). По този начин изкуственият интелект хем се учи как изглежда човешкото лице, хем може да генерира изцяло нови лица, които може и да не съществуват, но изглеждат много реалистични.

„Изкуственият интелект „знае“ това, което вече е видял, и филтрира света през този обектив. Не казвам, че създадените образи са 100% истински, но така ги вижда машината въз основа на конкретното местоположение на променливите. И според мен това е много интересно. Реакциите на хората към моя труд, също са доста неедозначни: „Това е невероятно!“, „Плашещо е!“, „Това прилича на моя братовчед!“.“ – резюмира американецът.

Но, разбира се, процесът не винаги върви толкова гладко. Например емблематичните вежди на художничката Фрида Кало губят своята уникалност, косата на Рембранд се оказва прекалено къдрава, а върху ухото на Бенджамин Франклин се появява обеца. Но по мнение на Нейтън това са само част от множеството любопитни и единични случаи, когато софтуерът пресъздава конкретната комбинация, базирана на променливите.

Впрочем, талантливият американец от малък се занимава с различни компютърни програми, използвани в анимационното изкуство. Откакто живее в Сан Франциско, приблизително от 10-ина години, той не спира да работи над различни компютърни анимации, визуални ефекти и технологични проекти в Google и Intel, но също така и в рекламните агенции Goodby и Silverstein & Partners. А голямата му страст напоследък са именно експериментите с фотореалистичните изображения.

За работата си Шипли използва цял набор от програми: Photoshop, After Effects, C4D, Maya, Nuke, но най-интересните инструменти обичайно намира в дигиталното хранилище на компанията Github, които студените и изследователите на машинното самообучение качват там. Впрочем създаването на едно реалистично лице не отнема повече от няколко минути, но на Найтън първоначално му отнело много време, докато се научи от своите проба-грешка, преди да започне да работи по-бързо, лесно и безпогрешно: „Даже миналата година посетих конференцията GANocracy в Масачузетския технологичен институт.“ – обявява с гордост той.

Апропо, при художника няма да откриете само реалистични фотографии, създадени от рисунки, обратното. Снимките на хора също могат да бъдат генерирани като анимационни герои, например Барак Обама.

Оттук можете да видите всички бъдещи проекти на Нейтън Шипли в личния му профил в Instagram – https://www.instagram.com/nathan_shipley_vfx/ .