Спомняте ли си филма „Малена“ с Моника Белучи на режисьора Джузепе Торнаторе? Онзи кадър, в който влюбеното момче наблюдава обекта на желанията си през дупка в стената? Новооткритата изложба на съвременна българска скулптура – „Аура“ в галерията „Райко Алексиев“ на Съюза на българските художници ще ви осигури подобно усещане. Ето още няколко любопитни подробности около нея.
1. Политическата ангажираност
Първата работа, която ще може да гледате през процепа, е на италианската скулпторка Валентина Шарра. Тя представлява разкъсана на парчета птица. За Шарра птицата е символ на мира. Работата ѝ се нарича „Култура на грижовността“ и посланието ѝ е политическо. Накратко гласи: „Културата на загриженост представлява привилегирован начин за изграждане на мир“. За Шарра културата на загриженост е ангажимент към подпомагането и защитата на достойнството и благоденствието на всички.
2. Идеята за изложбата
Формалният повод за изложбата е желанието на четирима скулптори от средното поколение – Павлин Радевски, Витали Халваджиев, Петър Наков и Ивайло Аврамов да покажат най-младото поколение свои колеги, които са дебютирали на сцената след 2000-та година. Те подпомагат абсолютно безвъзмездно организацията на изложбата. Чисто концептуално идеята за изложбата е вдъхновена от един класически текст на немския културолог Валтер Бенямин – „Художественото произведение в епохата на техническата възпроизводимост“. В него Бенямин пише, че в модерността произведенията на изкуството са загубили своята аура заради появата на фотографията и възможностите за репродуциране. А неговата дефиниция за „аура“ гласи: „Уникално явяване на далечина, независимо колко близко е тя“. И именно заради това скулптурите на 15-те автора (всяка от тях може да се види в точно определен ден) се гледат само през процеп. Ето някои от авторите, които ще участват – на 10 юли може да видите работата на Десислава Досева – „Моминство“, на 13 юли – скулптурата на Благица Здравковска, на 14 юли – произведението на Антон Цанев, на 15 юли – „Звук и форма“ на Мартиан Табаков, на 16 юли – Beam на Никола Цветанов, на 17 юли – „Гора“ на Светослава Атанасова, на 20 юли – „Вътрешен антифон на роза“ на Елена Аначкова. На 30 юли ще може да видите експозиция от фотографии на всички скулптури, участвали в изложбата и тогава да си отговорите на въпроса прав ли е Валтер Бенямин, че снимките убиват аурата.
3. Връщането към началото
Специално за Banker Special кураторът на изложбата – културологът Кирил Василев обясни, че изложбата ни връща към началото на скулптурата. Тогава, когато тя е стояла в храма и достъпът до нея е бил ограничен. Жреците вярвали, че богът заживява в скулптурата по време на ритуала, който изпълнявали. И за обикновените хора било важно да виждат скулптурата как се белее някъде зад колоните, за да знаят, че редът в света е гарантиран и няма да има бедствия и войни.
Тогава се смятало и че не е толкова важно скулптурата да бъде изложена на показ, по-важното било, че свръхествените сили – духовете я виждали. Така и 15-те автори, включени в изложбата „Аура“, били предизвикани да създават работи, които ще бъдат гледани не толкова от духове, колкото от специални ценители на изкуството, които ще съзерцават работите им по необичаен начин – от дистанция, от строго фиксирана гледна точка. Като воайори, които очакват да разберат каква е тайната на аурата.