Навремето кинаджиите наричаха въздушните снимки – „Божието око“ – онзи кадър, при който камерата снима директно надолу към сцени от типа на кървавата баня във финала на „Шофьор на такси“ (Taxi Driver). Снимането от висок ъгъл винаги е било практика в киното, но напоследък бъдещето на снимането от кран или от хеликоптер е под въпрос заради едно ново явление. Кинокритиците от „Гардиън“ го наричат атаката на дроновете.
Сред първите продуценти, които използваха металните „дракончета“, бяха тези на филмите „007 Координати: Скайфол“ от 2012 г. и „Джурасик свят“ от 2015 година. Няколко години по-късно – през 2018 г. бе изчислено, че използването на дрон струва на филмовите продуценти между 4 500 и 13 000 долара на ден, в сравнение с 20 000 до 40 000 долара, които те трябва да платят за хеликоптер. А днес снимките от въздуха, които виждаме във всяко видео в YouTube, в един момент могат да ни превърнат в зрители на едни и същи кинокадри. Освен това възниква въпросът – ако и непрофесионалистът, който е просто кинолюбител, може да снима кадри като онези, които гледаме на голям екран, тогава как създателите на филми ще запазят реномето си?

Отговор на този въпрос дава пищната френска кинодрама на режисьора Ладж Ли „Клетниците“, който този път не е поредната адаптация на класическата творба на Виктор Юго. Това е модерна приказка за живота в мизерното източно предградие на Париж – „Монфермей“.
Сюжетът се завърта около три ченгета, едно от които разбива мобилния телефон на тийнейджърка, която е снимала с него как той измъчва приятелката й. Когато малко по-късно същия ден друг младеж, заподозрян в престъпление, е тежко ранен от полицаите, вече няма снимащи. За сметка на това само един дрон е заснел цялата трагедия, случила се под него. Той е „видял“ всичко.
Дронът е пилотиран от тийнейджъра Бъз (в ролята виждаме сина на режисьора – Ал-Хасан Ли), който го използва, за да шпионира девойки. Също като едни от главните герои във филмите на режисьора Брайън де Палма – звукооператорът в „Изстрелът“ (Blow Out), и воайорът в „Дубльорката“ (Body Double). Те изобщо не са очаквали, че ще станат свидетели на престъпление. Но днес това се променя и ставаме свидетели тъкмо на посоката, в която ще се развива използването на дроновете. Летящият апарат ще бъде част от самото действие, а не просто инструмент за красиви снимки.
В „Клетниците“ снимките от дрон осигуряват перспективата към улицата, където цари хаос. Режисьорът Ладж Ли снима с дрон над жилищен комплекс, като идеята е да покаже какво цари в душата на персонажите, а не толкова, за да маркира мястото, където се развива сюжетът. Дронът е важен именно защото показва духа на времето, в което живеят персонажите. Сниманите от него кадри намекват, че героите във филма са наясно, че нещо винаги може да ги заплашва – най-малкото някой досаден воайор. От друга страна, въпреки че намеренията на Бъз, който управлява дрона, не са много чисти, той е човекът, който контролира да не се извършват престъпления.

Живеем във време, в което светът бе разтърсен от убийствата на двамата афроамериканци – Ахмауд Арбери и Джордж Флойд, за които нямаше и да знаем, ако не бяха запечатани от камери. Дронът, подобно на мобилния телефон, има потенциала да бъде инструмент на справедливостта. Филмът „Клетниците“ доказва, че дронът дава шанс на всеки от нас да има „Божието око“.