Луксозната френска марка отново успя да впечатли своите фенове. Талантливата италианка Мария Грация Кюри, актуалният творчески директор на Dior, се обърна към историята на своята родина, за да намери вдъхновение за предстоящата пролетна колекция на френския бранд. Ето за какво става дума:
Без съмнение Тарото е най-популярното средство за гадаене, използвано от знахарки, врачки, медиуми, окултисти и таротисти, за да предскажат какъв ще бъде изходът от всяка случка, какво вещае бъдещето и как да се тълкуват определени ситуации в живота. Първите тестета се появяват през XIV в. в Италия и се наричат „тароки/трионфи“, като впоследствие се разпространяват във Франция под названието „Таро“, откъдето идва и думата на български и в целия свят. Една колода се състои от 78 карти, които са разделят на големи аркани (22) и малки аркани (56).
Големите аркани изобразяват някои важни житейски „герои“ (одушевени и неодушевени) като „Императрицата“, „Магьосникът“, „Любовниците“, „Дяволът“ или „Кулата“, чиито имена и илюстрации подсказват за техните сили и качества. Малките аркани се разделят на още четири подгрупи: Пръчки (огън), Пентакли/Монети (земя), Купи/Бокали (вода) и Мечове (въздух). Във всяка от тях има по десетина карти, например „Петорка Пентакли“, „Девятка Купи“, и по едно вале, рицар, кралица и крал: „Валето на Мечовете“, „Кралицата на Купите“. Апропо, именно от Тарото произлизат днешните карти за игра, използвани при белота, бриджа или пасианса.
В днешно време съществуват всякакви разновидности на Тарото, чиито рисунки са дело на различни художници, но Мария Кюри се насочва към едно специфично. През XV в. тогавашният херцог на Милано – Филипо Мария Висконти – и неговият зет – Франческо Сфорца – поръчват на талантливия ренесансов художник Бонифачо Бембо да създаде карти за ясновидство; впоследствие поръчват още няколко тестета от различни художници. Въпреки че не всички са запазени до наши дни, Таро картите на Висконти-Сфорца се превръщат в един от най-ярките примери за охолния живот на Ренесансова Италия. Впрочем колодата, които е използвана за сегашното модно дефиле, се нарича Колеони-Балиони и картите, оцелели от нея, са разпръснати между Съединените американски щати и Италия. Тридесет и пет се пазят в Morgan Library & Museum в Ню Йорк, а останалите в италианския град Бергамо: 26 в Accademia Carrara и 13 в личната колекция на семейство Колеони.
И така, след като колодата е избрана, следващата стъпка включва изработването на тоалетите и локализирането на подходящо място за снимките на бъдещия визуален разказ – тосканският дворец Самезано. Късометражният филм, дело на Матео Гароне, получава името Le Château du Tarot „Замъкът на Тарото“ и представя невероятната ренесансова история, където картите Таро оживяват с дрехите и аксесоарите на Dior.
Оттук можете да видите шедьовъра на Матео Гароне Le Château du Tarot – https://www.youtube.com/watch?v=jYOrGvVh7mk .
Но освен старовремските наметала и аксесоари, талантливият италиански фризьор Франческо Пегорети се заема и с по-впечатляващия външен вид на прическите: „Започвайки от езотеричните изображения на Таро картите, искахме нашата визия да демонстрира по най-добрия начин традиционните им характерни черти.“ – споделя творецът.
Любопитно е да се спомене, че Мария Грация Кюри и Франческо Пегорети се спират върху някои от най-известните големи аркани, на които да „вдъхнат живот“. След това италианецът, докато разучава тестето на Колеони-Балиони, скицира всичките си идеи и ги показва на Dior Atelier, за да бъдат създадени подходящите аксесоари за глава. Три от най-красноречивите примери са тези на „Върховната Жрица“, „Звездата“ и „Луната“.
При първата „карта“ косата на модела е стилизирана нагоре и върху нея са нанизани три корони, за да се пресъздаде илюзията за папска тиара.
За „Звездата“ е изработена специална диадема, от която стърчат многобройни звезди.
А при последния персонаж ефектът е постигнат чрез измайсторяването на специална перука във формата на полумесец, придържана от метална конструкция, която се прикрепя към естествената коса на фотомодела.
„Външният вид на всеки един модел бе разработен във времето като някои облека изискваха точните прически и обратното. – обяснява Пегорети. – Но всичко трябваше да се придържа към усещането за единство.“
Така за пореден път френската къща Dior успя да представи на целия моден свят нещо доста впечатляващо и уникално. Да припомним, че миналата година Мария Грация Кюри и Матео Гароне използваха подобен похват, за да рекламират новата колекция на марката за сезон есен-зима 2020-2021-а, както вече писахме – https://special.bg/kuklenski-kashti-manekeni-i-mititchni-sashtestva-novata-kolektsiya-haute-couture-na-dior-za-esen-zima-2020-2021/ .