„Боклук“ с награда „Аскеер“ за най-добър спектакъл

По случай 24 май – в навечерието на празника – фондация „Академия Аскеер“ връчи за 30-ти път своите награди на сцената на Театър Българска Армия.

 

За да придадат по-голяма празничност на събитието, организаторите от Театъра на армията бяха поканили за първи път на сцената да свири симфоничен оркестър, дирижиран от Максим Ешкенази. Включиха се и цигуларят Веско Ешкенази, Мими Николова, която изпя „Замълчи, замълчи“ – песента от филма „Любимец 13“ и Маргарита Хранова, изпълнила „Оставаме“ от филма „Оркестър без име“.

Елена Телбис в сцена от „Боклук“.

Спектакълът „Боклук“ на Елена Телбис, с режисьор Ивайло Христов, поставен в Театър 199 „Валентин Стойчев“, спечели „Аскеер“ в две от най-сериозните категории – за най-добро представление и за драматургия. Обявявайки наградата на авторката – Елена Телбис, писателят Георги Господинов подчерта: „Нека да не забравяме от какво сме направени – а ние сме направени от думи“. Така, припомняйки известния цитат от Библията – „В началото беше Словото“, Господинов поздрави присъстващите с 24 май.

Светлана Янчева.

„Аскеер“ за поддържаща женска роля спечели Светлана Янчева за превъплъщението й в Режисьорката от пиесата „Шекспирин по време на пандемия“ на режисьора Теди Москов, играна в Малък градски театър „Зад канала“, който поставя 30-тия си юбилеен сезон. Янчева се състезаваше в категорията си с Радена Вълканова, номинирана за ролята си в „Капитал(на) грешка“ на режисьора Иван Пантелеев в Народния театър „Иван Вазов“ и с Неда Спасова, направила силна роля в „Няма да платим! Няма да платим“ в Театър „София“, с режисьор Теди Москов.

Йордан Ръсин.

Йордан Ръсин взе „Аскеер“ за поддържаща мъжка роля за ролята си в „Портокалова кожа“ на Мая Пелевич в Театър „Възраждане“. Той се състезаваше с Николай Върбанов, номиниран за ролята си в „Няма да платим! Няма да платим“ и с Емил Котев заради превъплъщението му в „Завръщане у дома“ от Харолд Пинтър с режисьор Явор Гърдев в Малък градски театър „Зад канала“.

Сцена от „Портокалова кожа“

„Аскеер“ за сценография спечели Петър Митев за работата си в „Портокалова кожа“ на Мая Пелевич в Театър „Възраждане“. Той се конкурираше със сценографския тандем – Свила Величкова и Ванина Цандева, номинирани за работата си в спектаклите „Завръщане у дома“ в Малък градски театър „Зад канала“ и „Нова земя“ на режисьорката Бина Харалампиева в Народния театър „Иван Вазов“.

Сцена от „Завръщане у дома“.

Тандемът обаче не остана без награда – „Аскеер“ за костюмография отиде тъкмо при Свила Величкова и Ванина Цандева за „Завръщане у дома“ и „Нова земя“ .

 

„Аскеер“ получи Теодосий Спасов за музиката си в няколко представления: три от тях в Народния театър „Иван Вазов“: в „Облог“ от Дейвид Линдзи; „О, ти, която и да си…“ на Мирела Иванова и в „Страх за опитомяване“ от Оля Стоянова и „Федра“ от Петър Пламенов в Театър „Азарян“, Национален дворец на културата. Получавайки статуетката, Спасов благодари на режисьорите, които го канят да създава театрална музика, на учредителите и създателите на наградата и на скулптора Георги Чапкънов – Чапа за статуетката, на чиято каска Спасов изсвири „радостна аскеерска мелодия“.

В категорията на Теодосий Спасов бяха номинирани Калин Николов за музиката в „Завръщане у дома“ и в „Поразените“ от Теодора Димова, поставен във Варненския театър „Стоян Бъчваров“, както и  Антони Дончев за музиката в „Няма да платим! Няма да платим“ по Дарио Фо в Театър София.

Анастасия Лютова.

„Аскеер“ за водеща женска роля спечели Анастасия Лютова за ролята си в „Боклук“. Получавайки статуетката тя разкри, че тази пиеса още в зародиш е била писана от Елена Телбис за определен режисьор (Ивайло Христов), за определен сценограф (Марина Янева) и определени актриси (Светлана Янчева, Весела Бабинова и нейна милост). Конкурентки на Лютова бяха Искра Донова, номинирана за ролята на Морийн в „Бившата мис на малкия град“ от Мартин Макдона в Младежкия театър „Николай Бинев“, и Станка Калчева – за ролята на Мег – отново в „Бившата мис на малкия град“.

Христо Мутафчиев в сцена от моноспектакъла „Плач на ангел“.

Христо Мутафчиев спечели „Аскеер“ за водеща мъжка роля за моноспектакъла си „Плач на ангел“ на Стефан Цанев, режисьор Стоян Радев, поставен в Народния театър „Иван Вазов“. (Повече за спектакъла може да прочетете тук.) Мутафчиев „се състезаваше“ със Свежен Младенов, номиниран за ролята на Чарли Гордън в „Лабиринт“ по Даниел Кийс в Театър „Възраждане“, и с Малин Кръстев, отличен за образа на Джордж  в „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби в Малък градски театър „Зад канала“.

Получавайки наградата, Мутафчиев напомни, че българският народ е единственият, който има празник на писмеността и азбуката.

Стоян Радев.

„Аскеер“ за режисура спечели Стоян Радев, номиниран за две представления – „Кой се бои от Вирджиния Улф“в  Малък градски театър „Зад канала“ и „Плач на ангел“ в Народния театър „Иван Вазов“. Негови „конкуренти“ бяха режисьорите: Ивайло Христов, номиниран за „Боклук“ от Елена Телбис, в Театър 199 „Валентин Стойчев“, и Явор Гърдев – за „Завръщане у дома“ от Харолд Пинтър в Малък градски театър „Зад канала“ и за „Унизените. Беларус“ от Андрей Курейчик в Драматично-кукления театър „Иван Радоев“ в Плевен.

Получавайки наградата Стоян Радев благодари на режисьорите – Теди Москов – „по принцип“ и на Красимир Спасов. Той благодари и на екипа на Малък градски театър „Зад канала“. Подчертавайки, че благодарността е най-благородното чувство, режисьорът благодари и на обичаната учителка по български език – Йорданка Радева, която има щастието да бъде негова майка. Режисьорът се пошегува, че устата му е пресъхнала от вълнение, а от малък се готви за тази реч.

Виттория Николова.

Наградата „Аскеер“ за изгряваща звезда бе представена от Мария Бакалова чрез видеоконферентна връзка. Статуетката отиде при Виттория Николова за две нейни роли в Театър „Възраждане“ – за Шарл в „Нощта на игуаната“ от Тенеси Уилямс и за Тя в „Портокалова кожа“ от Мая Пелевич. В категорията бяха номинирани още двама многообещаващи таланти: Ния Кръстева за две роли – на Катица в „Радован III“ от Душан Ковачевич в Младежкия театър „Николай Бинев“ и на Сюзет в „Съблечи се за вечеря“ от Марк Камолети в Младежкия театър „Николай Бинев“; Мак Маринов за ролята му на Джои в „Завръщане у дома“ в Малък градски театър „Зад канала“. 

Получавайки наградата, победителката Виттория Николова пожела на всички по случай 24 май да подхранват въображението на децата, защото една детска мечта е възможност да се стигне до Космоса.

Красимир Спасов.

За 30-ото юбилейно издание на наградите „Аскеер“ бяха връчени и три награди за цялостно творчество и цялостен принос. Първата отиде при режисьора Красимир Спасов, поставил над 120 спектакъла с несекващо любопитство коя е голямата и окончателна истина за човека и неговия живот. „Прекрасно знам, че такава истина няма, но Камю го е изразил с мита за Сизиф – вечно тласкаш някакъв камък с усилия, със стремеж да стигнеш до крайното откровение и после отново се връщаш и почваш наново“ – призна Спасов.

Стефан Цанев.

Вторият „Аскеер“ за цялостен принос получи драматургът Стефан Цанев. Той благодари за честта и сподели, че повече от половин век в пиесите му играят над 1000 артисти, а една актриса – Доротея Тончева – играе главна роля в живота му.

Стефан Мавродиев в сцена от „Аз, Фойербах“.

Третият „Аскеер“ за цялостно творчество бе връчен на актьора Стефан Мавродиев. За да благодари и за да поздрави актьорите с 24 май той се превъплъти в образа на Фойербах от „Аз, Фойербах“ на Танкред Дорст, поставен от Владимир Люцканов в Младежкия театър „Николай Бинев“.  „Колко човек трябва да плати, за да говори с тези артисти?“ – попитах леля си. А тя отговори: „Нищо, глупчо“. Тогава аз станах актьор и платих с живота си за това – с целия си живот.“