Афиш: Шедьовърът на Рихард Щраус „Ариадна на Наксос“ скоро и на българска сцена

По случай осемдесетия рожден ден на даровития старозагорски сопран Анна Томова-Синтова, Софийската опера и балет ще представи на верните любители на класическата музика един от шедьоврите на Рихард Щраус – операта „Ариадна на Наскос“ (Ariadne auf Naxos).

 

„Ариадна от Наксос“ е поставена за първи път на 5-ти октомври 1912 г. в немския град Щутгарт. Състои се от пролог и опера от едно действие на немски език. Прологът разказва за подготовката на празненство, организирано от най-богатия мъж на Виена. Две групи – музиканти и комедианти – са специално пристигнали за него. Оперните музиканти искат да представят сериозното произведение „Ариадна на Наксос“. Ала нещата сериозно се объркват и се налага в представлението да участват и комедиантите.

Ариадна.

Вече при операта се вижда „продукта“ на объркването. Прекрасната Ариадна, изоставена от Тезей на остров Наксос, оплаква съдбата си, изгубената си любов и мечтае за смъртта повече от всякога. Пристигат комедиантите и се опитват да я развеселят, но без особен успех. Тяхната предводителка Цербинета решава, че единственият начин, чрез който Ариадна може да забрави любовта си, е като се влюби отново…

А какво се случва по-натам? Можете да разберете като си купите билет от Софийската опера и балет, намираща се на улица „Врабча“ №1. Работното време на касата е от понеделник до петък – 09:00-14:00 и 14:30-19:00, събота – 11:00-14:00 и 14:30-19:00 и неделя – 11:00-14:00 и 14:30-16:00. Билетите могат да бъдат закупени и онлайн чрез този линк – https://www.operasofia.bg/repertoire/434 .

Оттук можете да видите и откъс от „Ариадна на Наксос“ от Метрополитън опера – https://www.youtube.com/watch?v=Cn5oY1bupRI .

Рихард Щраус.

Рихард Георг Щраус (1866-1949) е германски композитор и диригент. Учи теория на музиката и инструментознание при Франк Майер. Главен диригент е на Берлинската опера (1898–1918) и на Виенската опера (1919–1924). Сред най-значимите произведения на Щраус са неговите програмно-симфонични произведения. Симфоничните му поеми и опери продължават традициите на Хектор Берлиоз и Ференц Лист, както и оркестровия стил на Рихард Вагнер. Типични за произведенията на Щраус са изяществото, красотата на мелодията, богатството на хармонията и оркестрацията. Сред най-известните му творби се открояват имената на „Макбет“ (1886), „Дон Жуан“ (1888), „Тил Ойленшпигел“( 1895), „Дон Кихот“ (1897), „Саломе“ (1905), „Електра“ (1908) и „Ариадна на Наксос“ (1912).