„Паразит” триумфира на „Оскар” 2020

По време на 92-рата церемония по връчването на наградите на Американската филмова академия „Оскар“ в „Долби тиътър” в Лос Анджелис имаше изненада – за първи път неанглоезичен филм спечели не само голямата награда – за най-добър филм, но отнесе статуетката в още три категории. С общо четирите си отличия южнокорейският филм „Паразит”се нареди пред сочения за фаворит „1917” (с „Оскар” в три категории) и пред „Имало едно време в Холивуд”, „Жокера” и „Пълно ускорение”, които спечелиха статуетки в по две категории.

 

Вероятно журито е било спечелено от начина, по който режисьорът и сценаристът Пон Джун-хо предава чрез комични и хорър елементи социални послания: днес пропастта и поляризацията между хората става все по-плашещо голяма; децата са по-умни и по-изобретателни от родителите; всички са паразити и всички имат някаква вина – веднъж изяждат теб, втори път ти смучеш нечия енергия.

От френския „Фигаро“ обясняват победата на филма по-скоро с членовете на журито – общо 8 600 души, сред които има и много неанглоезични. Освен това самата система на гласуване е сложна – първо се дава оценка от 1 до 9. За да спечели статуетката, филмът трябва да е събрал 50% от гласовете. Ако това не се случи от първия път, се гласува за първите два филма, събрали най-много проценти. Ако и тогава няма победител, се гласува трети път.

От британския „Гардиън“ още преди месец обявиха защо „Паразит“ трябва да спечели – че е невероятно добра социална сатира, че ритъмът, с който се развива действието, е изпипан до съвършенство и заради това зрителят неусетно става свидетел как комедията се превръща в трилър, а след това завършва в опустошителна трагедия.

Филмът „Паразит“.

Германският „Зюддойче Цайтунг“ коментира, че най-накрая е настъпило времето доминиращите англосаксонски сюжети и подход на разказване на истории да са в отстъпваща позиция.

Руските кинокритици от kinoart.ru сравняват „Паразит“ с „Елена“ на Звягинцев, където основната сюжетна линия е желанието на бедните да заемат мястото на богатите. Но според тях наградите на южнокорейския филм се дължат на факта, че „той е и близък до Netflix, и до Кан, и е регионален по дух, и глобален по смисъл. От една страна е заснет с характерен авторски почерк, а от друга – с журналистически прецизна точност“.

Получавай „Оскара“, Пон Джун-хо благодари за наградата на Скорсезе, чиито филми изучава като студент. Самия Скорсезе беше сред гостите в публиката. Неговият „Ирландеца“, за който преди време намекна, че вероятно е последният му филм, имаше 10 номинации, но не взе нито един „Оскар“.

Въпреки този неочакван обрат и въпреки че за втори път церемонията остана без, гостите не скучаеха. За настроението им се погрижиха изпълнителката Били Айлиш, която разсмя всички, споделяйки, че филмът, с който е израснала, е The Babadook, създаден само преди шест години…

Джеймс Кордън и Ребел Уилсън също предизвикаха усмивки, когато, облечени с костюми от филма „Котките“, обявиха: Никой по-добре от нас не разбира значението на добрите визуални ефекти.

Изненадваща бе появата и на Еминем, който изпълни Lose Yourself от „Осмата миля”. Това е хитът, който през 2003 г. му извоюва „Оскар” за песен, но тъй като тогава Еминем не присъства лично, сега трябваше да каже:

„Извинявайте, трябваха ми 18 години, за да дойда тук.”

За разлика от Еминем сър Елтън Джон своевременно си взе статуетката и изпя : „Няма клоун, който да твърди, че ме е познавал. Аз съм свободен – и знаете ли – отново ще обичам себе си”.

А другите важни неща, които научиха и видяха присъстващите на церемонията (освен че се възхитиха на красивите и елегантни тоалети на колегите си – за които можете да прочетете повече тук), бяха имената на победителите, отличени от Американската филмова академия:

 

За филм – „Паразит”, продуценти Йон-хуан Чан, Пон Джун-хо, Ян-нон Мун;

 

За режисура – Пон Джун-хо за „Паразит”;

 

За оригинален сценарий –  Джин Вон Хан и Пон Джун-хо за „Паразит”;

 

За адаптиран сценарий – Тайка Уайтити за „Джоджо Заека“;

 

За операторско майсторство –Роджър Дийкинс за „1917”;

 

За главна мъжка роля – Хоакин Финикс за „Жокера“;

 

За главна женска роля – Рене Зелуегър за „Джуди“;

 

За поддържаща мъжка роля – Брад Пит за „Имало едно време в Холивуд”;

 

 

За поддържаща женска роля – Лора Дърн за „Брачна история“;

 

За чуждоезичен филм – „Паразит”;

 

За късометражен филм – „Съседският прозорец”;

 

За пълнометражен документален филм – „Американска фабрика”;

 

За късометражен документален филм – „Да се учиш да караш скейтборд във военна зона (ако си момиче)”

 

За пълнометражен анимационен филм – „Играта на играчките 4”;

 

 

За късометражен анимационен филм – „Космата любов”;

 

За музика – Хилдур Гуднадотир за „Жокера”;

 

За монтаж – Андрю Бъкланд и Майкъл МакКъскър за „Пълно ускорение”;

 

За звуков монтаж – „Пълно ускорение”;

 

За звуков микс –„1917”;

 

За сценография – „Имало едно време в Холивуд”;

 

За костюми – Жаклин Дюран за „Малки жени”;

 

За песен – сър Елтън Джон за (I’m Gonna) Love Me Again от „Рокетмен”;

 

За визуални ефекти –„1917”;

 

За грим и прически – Казу Хиро, Ан Морган и Вивиан Бейкър за „Бомба със закъснител”.