“Аватар 2” или за бъдещето на визуалните ефекти

По време на снимките Кейт Уинслет държи рекорда за задържане на дъха за малко повече от седем минути.

 

 

Джеймс Камерън отдавна е смятан за пионер в киното. Гигант в индустрията, канадският режисьор е известен и с това, че вдига летвата – с филми като “Терминаторът”, “Бездната” и “Титаник”.

“Аватар” от 2009 г. беше смятан за върха на неговото майсторство в киното. Той остава най-касовият филм на всички времена благодарение на преиздаването му през 2021 г. и 2022 година. Така той увеличи общия боксофис до 2.85 милиарда долара.

Като сюжет историята може да бъде описана като повторение на австралийския анимационен филм от 1992 г. FernGully: The Last Rainforest (“Последната джунгла”); бял мъж – спасител по подобен начин се обединява с местните обитатели на пищна екосистема от флора и фауна, за да се противопостави на колониалната индустриализация. Но във визуално отношение критиците и публиката по целия свят възхваляваха иновативното изграждане на света на покритата с джунгла луна Пандора и новите VFX визуални ефекти, въведени от Камерън и WētāFX – компанията за цифрови ефекти, основана от режисьора на “Властелинът на пръстените” Питър Джаксън.

„Аватар е истински празник на изкуството! На историята и визуалните възможности на киното“, пише Ан Томпсън в рецензия за IndieWire. „Камерън си беше поставил за цел да пренесе технологията на филма там, където никой не беше стъпвал преди. И той го постигна.“

Първото предизвикателство бе пресъздаването на лицата. За “Аватар”, Wētā използва своята система FACET, за да улови различни детайли от лицата на актьорите – от Зоуи Салданя, като родения Na’vi воин Neytiri, до морския пехотинец на Сам Уортингтън – Джейк Съли и ксеноботаника Грейс на Сигорни Уийвър – когато са в техните Na’vi аватари (генно модифицирани Тела на На’ви, които човешкото съзнание може да обитава, за да си взаимодейства с пандорианци и да оцелее в атмосферата).

Чрез поставянето на актьорите в специални костюми за регистриране на движенията с отразяващи маркери, както и чрез прикрепянето на камера за глава за тях, артистите на VFX успяха да проследят сложните движения на мускулите, косата и кожата в реално време, така че те да могат да бъдат картографирани върху техните виртуални герои.

Най-голямото предизвикателство е в заглавието: Пътят на водата. Историята е за това как Джейк и семейството му са преследвани от човешки колонизатори, които искат да превърнат Пандора в нов дом за населението на Земята. Затова те бягат от своята къща в гората и търсят убежище при океанска общност от амфибии На’ви, известни като Metkayina. Това означава, че по-голямата част от филма се развива във, под или около вода, което включва ново ниво на екологично и технологично разбиране.

„Светлината се движи по различен начин под водата“, обяснява Джон Ландау, продуцент и съмишленик на Камерън във франчайза „Аватар“. Той е работил с него и в „Титаник“ и в „Алита: Боен ангел“.

„Трябваше да създадем изцяло различни системи за улавяне на отразяващите маркери, които да работят над и под водата и то, те да работят заедно,“ добавя още Ландау.

По време на предпродукцията едно изследователско пътуване до Бахамските острови дава възможност на операторите и на дигиталните инженери да се потопят в тези неизследвани води на компютърно генерираните изображения(CGI).

Актьорите са откарани със самолет до Хаваите, за да участват в тренировъчен лагер за по-дълго задържане на дъха, за да могат да заснемат възможно най-много от подводните сцени в действителни водни резервоари, вместо да използват CGI, за да създадат илюзията, че са във вода.

„Те носят костюмите с маркерите и имат камери за главите, а ние улавяме изпълненията им под вода“, обяснява Ландау. „Целият екип, който беше в резервоарите с тях, също трябваше да задържа въздуха си, защото не можехме да си позволим да има мехурчетата във подводните кадри.“ Кейт Уинслет държеше рекорда в актьорския състав за задържане на дъха за малко повече от седем минути, но това не беше, докато тя участва в сцени. „Това е статична апнея“, обяснява Камерън и уточнява: „Тя не плува наоколо, тя е с лице надолу. Така преминавате в състояние, подобно на Дзен, при което се забавя сърдечният ритъм. Тя беше научена как да прави това.”

„Но на практика, времето за плуване или действия е около две и половина до три минути. Активната мозъчна функция изразходва много кислород; плуването и движението изразходват много кислород, така че вие не получавате толкова време в реална сцена”, обяснява още Камерън.

3D е друг основен елемент от визуалното изграждане на света на „Аватар“, който по думите на Ландау е проектиран така, че да създаде „воайорско“ изживяване за публиката. За да постигне това, Камерън използва система, наречена Sony CineAlta VENICE 3D, където камерата е монтирана към специално изработен 3D стереоскопичен разделител на лъчи.

„Целта на 3D е равнината на екрана да изчезне за публиката и да създаде прозорец към един свят, така че да забравите, че седите в зала“, посочва Ландау и допълва. „Не искаме изображенията да излизат от екрана, защото ако това се случи, вие прекъсвате илюзията. За нас 3D е дори по-важно в драматична сцена, отколкото в екшън.”

Една от тези екшън последователности в „Аватар: Пътят на водата“ включва нападение на влак, което съчетава 3D и кадри с по-висока честота на кадрите, възпроизвеждани при 48 кадъра в секунда, за да създаде по-плавно и по-реалистично изображение от стандартните 24 кадъра в секунда.

„Това е нивото, на което Wētā е в състояние да пресмята снимки с висок динамичен диапазон при висока честота на кадрите, което е като истински влак, който катастрофира“, добавя Ландау.

Продължението – “Аватар 2” идва във време на голям дебат в света на VFX, свързан с работната среда и отношението към артистите на VFX в пространството на касовите филми. Твърди се, че непосилното работно време, кратките срокове и редактирането на късен етап са причинили необузданото прегаряне на служителите на компанията VFX, които се опитват да се справят с нереалистичните очаквания на студиата, произвеждащи все по-голям брой филми и сериали с CGI. Съобщава се, че проектите за супергерои са причинили най-големите проблеми. Работещите с VFX артисти обвиняват в различни медии Marvel Studios – дъщерното дружество на Walt Disney Studios, че им се поставят все по-сложни изисквания, но не се компенсират адекватно множеството нови рендвания, които идват от безкрайни студийни поправки.

Аниматори, пожелали анонимност, защото са все още в индустрията, твърдят, че студия като Marvel и Disney затрудняват условията за работа на VFX артистите и фирмите. „В по-голямата си част почти всеки основен клиент забавя решенията, променя мнението си, дава смътни насоки в стеснен график, но Marvel прави всички тези неща последователно и с по-висока степен на интензивност“, твърдят те пред BBC Culture.

„Институционално, техните взаимодействия с доставчиците на визуални ефекти стават все по-лоши и по-лоши през годините, поради тяхната непрекъснато променяща се посока, постоянните пренаписвания на сценария и обратните завои, всички от които трябва да се изпълняват във все по-кратки и по-кратки срокове. Резултатът за създателите на визуални ефекти е извънреден труд в продължение на месеци.”

В същото време за „Аватар: Пътят на водата“ Ландау посочва, че е имало тясно сътрудничество между отделите за създаване на филми и визуални ефекти по време на снимките, за да се гарантира, че VFX артистите имат точно това, от което се нуждаят, за да реализират визията на Камерън.

„Дадохме им точните ъгли на камерата, които искахме, точните изпълнения при по-ниска разделителна способност и след това очаквахме от тях кадрите да изглеждат фотографски“, споделя продуцентът, добавяйки, че достъпът до вътрешната компютърна мрежа на Wētā е голяма помощ за даването на обратна връзка.

„Те ми позволиха да бъда в същата система с тях, така че да мога да правя по седем часа прегледи на кадри всеки ден и да ги предизвиквам: „Защо това е така? Това ли е най-добрият начин да го представя на Джеймс?’”

Ландау смята, че няма основания “Аватар 2” да бъде обвинен, че е прибързана продукция. Датата на пускане беше изместена от 17 декември 2021 г. на 16 декември 2022 г., за да отговори на творческите изисквания, особено поради пандемията, която доведе до забавяне на продукцията на живо. „Имахме нужда от допълнително време, за да го завършим“, признава Ландау. „Веднъж някой ми каза „кога ще е готов филмът?“ Отговорих: „Ден преди да излезе“.

И все пак, тъй като напредъкът в технологиите дава на създателите на филми все по-голяма свобода да реализират и най-смелите си кинематографични мечти, трябва да се постигне напредък, за да се създаде по-добра и по-здравословна работна среда за артистите по визуални ефекти(VFX), за да изпълняват все по-сложните изисквания.

„С високоскоростната видеокомуникация и разрастването на VFX компании по целия свят, това означава, че някой някъде работи върху VFX на вашия филм по всяко време на деня“, отчитат от екипа на Джеймс Камерън и уточняват: „Така онези, които контролират и наблюдават работата, сега може да се наложи да имат работа в 8 сутринта, в 17 часа, в полунощ или в 3 часа сутринта.“