Брой 72 на списание “Banker Special” вече е продаден, но интересът към гостите продължава да е голям. Ето защо публикуваме разговора с Валентин Гълъбов от tbi.
Валентин Гълъбов е част от екипа на tbi от самото й създаване през 2002 година. Той е една от ключовите фигури със сериозен принос в местното развитие на групата. По настоящем, г-н Гълъбов е председател на Управителния съвет на банката. Той има над 28 години доказан професионален опит, повечето от които на ръководни позиции в утвърдени международни и местни компании и институции.
Г-н Гълъбов, в края на годината правим равносметки. Като председател на Управителния съвет на tbi bank как виждате цялостната картина на развитие на бизнеса?
– Годината 2023-а беше едно предизвикателство за бизнеса в европейски и световен мащаб. През годината макросредата беше много динамична, което подтикна финансовите институции да ускорят темпото на промяна в подхода си към пазара, за да останат на повърхността на икономическата несигурност. Тези, които успяха своевременно да се адаптират, отчетоха положителни финансови резултати, в частност и tbi.
A при вас как се случиха нещата? Споделете основните принципи и ценности, които определят вашата банка.
– Безспорно ценностната ни система е ориентирана да предизвиква стремеж към постигане на ясни цели и постоянно усъвършенстване. Очакванията ни към всеки член на екип да проявява смелост, сърцатост и отдаденост и постоянно да предизвика статуквото. Когато даваме свобода на екипите да експериментират, без да се страхуват от грешките, ние надграждаме продуктите и услугите с нестандартни, но търсени от клиентите функции.
Кой ваш продукт предизвика най-голям интерес от страна на клиентите ви през 2023 година?
– В началото на годината представихме нашата карта neon и мобилно банково приложение за ежедневно банкиране, което дава повече възможности от преводи между сметки (като шопинг функции, възможности за спестяване, онлайн откриване на срочен депозит, плащане на битови сметки). Всички тези услуги се предлагат без такси за потребителя. Затова, определено най-новите ни продукти за 2023 – tbi bank app и дебитна карта neon, предизвикаха най-силно интереса на все повече българи да избират tbi.
Управлението на екип в България, Румъния и Гърция сигурно идва със своите предизвикателства. Как осигурявате ефективна комуникация и сътрудничество в рамките на такъв разнообразен екип?
– За нас управлението на мултинационален екип означава приемане на разнообразието като сила. Ние използваме комбинация от дигитални инструменти и платформи, за да улесним безпроблемната комуникация, като нито за миг не забравяме за важността на живото общуване.
В tbi хората избират да работят от вкъщи, когато е възможно и свободата, която им даваме за управлението на собственото им време ни се връща пропорционално – стотици хора избират да работят от офиса и за мен това е показателно, че връзките в екипите са много силни.
Освен това, подходът ни набляга на прозрачността, като гарантира, че за информацията няма граници. Освен това, насърчаваме междукултурното разбирателство и споделянето на знания, създавайки дух на сътрудничество, който надхвърля разстоянията – групите ни в MS Teams ежедневно споделят любопитни кариерни или житейски истории на колеги и от трите пазара. Този ангажимент за ефективна комуникация е основен за поддържането на единен екип и постигането на нашите споделени цели.
Размишлявайки върху вашите постижения, кои според вас са основните фактори, допринесли за забележителния успех на банката през последните години?
– С риск да се повторя – в tbi създаваме продукти, които решават ежедневните проблеми на клиентите в България, Румъния и Гърция. Това се отразява на стабилните ни финансови резултати, като същевременно разумно управляваме риска. Продължаваме непрекъснато да подобряваме продуктите и да разширяваме партньорската си мрежа, което ни дава увереност и за предстоящата година.
Казвайки „партньорска мрежа“ не мога да не спомена важността на доверените отношения с търговци и на трите пазара и фактът, че за поредна година сключихме редица нови партньорства, включително с търговци от нови сектори и вече присъстваме в над 22 000 търговски обекта на основните ни пазари. Все повече бизнеси избират нас като техен доверен партньор.
Наред с това, депозитното ни портфолио достигна кота 1 млрд. евро в края на септември 2023 г. – ръст от 54% спрямо септември 2022 г., който значително изпреварва пазара. Факторите зад успехите ни са: нашите служители, клиентите ни и търговските ни партньори.
Задържането на служителите е от решаващо значение. Какви стратегии следвате, за да задържите най-добрите таланти и как насърчавате положителна и ангажираща работна среда?
– Нашият екип „Хора и култура“ (да ние нямаме HR екип, а екип, който се грижи за хората и културата в организацията) е в постоянна комуникация с лидерите на екипи, за да се уверява, че насърчават и направляват индивидуалното развитие на хората в екипите по пътя към една плодотворна работна култура.
Постоянното учене и личностно развитие са заложени много дълбоко в ДНК-то на tbi и нашата стратегия е нетолкова за задържане, а за развиване на таланти. Подкрепяме стремежите на служителите, дори понякога за сметка на собственото чувство за сигурност и стабилност на лидерите.
Предлагането на възможности за учене, конструктивна обратна връзка и насърчаването на безопасно пространство за експериментиране на нови методи дават възможност на служителите да разгърнат пълния си потенциал. Стратегията на tbi е да стимулира вътрешните повишения и открито показва примери за хора, които са израснали в организацията.
Гледайки напред, какви са плановете ви за 2024 година?
– Въпреки че годината все още не е изминала, гледаме с оптимизъм и планираме 2024 г. Това, което предстои в България, е добавянето на нови, полезни и удобни функционалности в мобилното приложение и картата neon, които предстои да обявим съвсем скоро.
Същевременно планираме разрастване на присъствието ни в Гърция чрез обогатяване на продуктите, които предлагаме, а в Румъния ще предоставим нови възможности за по-удобно пазаруване изцяло дигитално. Все повече банката влиза в телефона и сме готови да посрещнем променящите се нужди на клиентите ни на съответните пазари, на които оперираме.