Николай Андреев, главният изпълнителен директор на Vivacom, пред Banker Special: Иновациите са пътят към неограничените възможности за клиентите

В брой 76 на списание Banker Special Николай Андреев, главният изпълнителен директор на Vivacom, споделя в разговор с главния редактор на изданието – Силвия Джагарова и с репортера Калоян Атанасов, че бъдещето се крие в смелостта да гледаме напред.

Ето какво още разказа Николай Андреев. Публикуваме разговора му без съкращения.

Г-н Андреев, за последните 15 г. Vivacom e инвестирала близо 3 млрд. лева в иновации и технологии. Каква е равносметката?

– Днес, след редица трансформации, сме на върха в един от най-динамичните сектори в страната. Телекомуникациите са ненаситни за инвестиции – в иновации, във високотехнологични решения, в човешки капитал. Да припомним, че през 2009-а България видя във Vivacom една от малкото успешни трансформации на държавна компания в успешен пазарен лидер. В същото време страната ни правеше първи стъпки в една нова реалност – в дигиталния свят. Всеки искаше да навлезе в новата ера и за да отговорим на това желание, се фокусирахме върху инвестициите в иновации, в най-модерните технологии, в най-силния екип. И като резултат от всичо това – във възможно най-добрите продукти и услуги за клиентите.

Именно това, че за 15 години Vivacom успя да се наложи като символ на иновациите на телеком пазара в България, показва, че фокусът върху инвестиции и иновации е бил правилният.

Днес над 2 млн. потребители в цялата страна ползват 5.5 млн. наши услуги. Така станахме ключова част от живота на клиентите ни, които, благодарение на нашите продукти и услуги, могат да се свързват, работят и забавляват от всяка точка на света с неограничена свобода на общуване. Фокусът върху иновациите и потребителското изживяване ни утвърди на върха.

Кои ваши технологии и продукти изиграха най-важната роля за развитието на Vivacom?

– Трите милиарда лева инвестиции бяха насочени към развитието на мобилните и фиксираните ни мрежи, разработването на революционни мобилни планове и телевизия от най-ново поколение, както и иновативни решения за умни градове. Благодарение на тях, се превърнахме в иноватори и трансформирахме целия телекомуникационен пазар в България.

Ще посоча само част от примерите, които не само дадоха тласък на развитието на компанията, но и оказаха въздействие върху начина на живот на хората и в най-отдалечените региони.
Вложихме над 1.1 млрд. в развитието на мобилната мрежа на Vivacom. Благодарение на това, от старта ни като трети мобилен оператор в страната, днес вече сме една стъпка напред с над 3 350 000 мобилни услуги.

Паралелно с това, ние първи внедрихме 5G в живота на клиентите ни, като още през 2020 година лансирахме първата търговска 5G мрежа. За да предоставим най-доброто изживяване в мобилната ни мрежа, не спираме да разширяваме покритието ѝ и днес тя е най-голямата в България. Покрива 85% от населението в страната, а до края на 2026-а целта ни е да увеличим покритието на 90 процента. С нея даваме възможност на все повече хора да се възползват от супер бързия и неограничен мобилен интернет в нашите планове.

Като споменах планове, както знаете, ние бяхме първият оператор в България, който предложи напълно неограничени 5G мобилни планове за всички потребители. С тях осигурихме пълна свобода в общуването на всички наши клиенти и те го оцениха много високо.

Лидер сме и във фиксираните услуги. Инвестирали сме над 700 млн. лева в изграждането на оптичната ни мрежа – най-голямата в България, и в развитието на телевизията. Осигуряваме високоскоростен интернет до повече от 1.5 млн. адреса в цялата страна. Изградихме и първата, и към момента все още единствена, 10 GIGA оптична мрежа, която осигурява гигабитови скорости до повече от половин милион адреси. Разбира се, няма да спрем дотук, ще продължим да разширяваме покритието – целим да достигнем до 67% от домакинствата до 2028 година.

За изминалите 15 години се превърнахме и в лидер на забавлението в българския дигитален свят. На практика ние промениха начина, по който българите гледат телевизия. Това се случи за първи път през 2012-а с въвеждането на първата интерактивна телевизия (IPTV) в национален мащаб. А през 2021 година направихме революция с представянето на EON. Телевизионната платформа, която коренно промени начина на гледане на телевизия навсякъде, по всяко време и на всяко устройство.

Това са само част от примерите за въздействието на технологиите, въведени от Vivacom в последните 15 години, върху начина на живот дори и в най-отдалечените райони в страната. И всичко това е за нашите клиенти, защото само ако се фокусираме върху техните нужди и желания, можем да им предоставим възможно най-доброто клиентско изживяване.

Споменахте вашите клиенти. Има ли нещо специално за тях послучай 15-ата годишнина?

– Започнахме годината със сериозен ъпгрейд на нашата интерактивна телевизионна платформа EON. Тя вече е конкурентна на световните стрийминг гиганти. Обновихме изцяло интерфейса на видеотеката, улеснихме навигацията, интегрирахме подобрен изкуствен интелект и добавихме нови функционалности. Превърнахме я в най-голямата видеотека в страната с над 30 000 заглавия, която се гледа на над 1 млн. устройства, а потребителите нараснаха с 45 на сто. Това доказва, че клиентите наистина оценяват усилията ни да предоставим повече съдържание и още по-добро изживяване.

Няма как вече да не гледаме към 6G. Предприехме революционната стъпка да тестваме последното поколение мобилна технология – 5G Advanced, известна също като 5.5G и предвестник на 6G. Първи сме в България, но и сред първите в света с тези тестове, като постигнахме 10 пъти по-висока скорост в сравнение с 5G стандарта и увеличихме капацитета над 10 пъти.

Оптимисти сме за възможностите на новата мрежа, както за бизнеса, така и за крайните клиенти, и имаме готовност да надградим първите ни базови станции до 5.5G веднага щом тестовете покажат устойчив успех.

Потреблението на данни продължава да се увеличава. Само в рамките на тази година очакваме използваният мобилен интернет в нашата мрежа да надхвърли 7 млрд. мегабайти. Затова и за пореден път променихме дефиницията за неограничено общуване с въвеждането на новите ни Unlimited планове.

С тях даваме двойно по-високи скорости от досегашните и за първи път на пазара добавяме роуминг MB както в ЕС, така и в 13 страни извън ЕС. Към тях добавихме и уникалните за пазара бустери за скорост, с които потребителите ни сами могат да персонализират мобилните си плановете според собствените си нужди. Така гарантираме на всички клиенти пълна свобода с плановете ни с най-голямата добавена стойност и съм уверен, че ще я оценят много високо.

Как очаквате 5.5G технологията да повлияе на различните сектори в България?

– Бих казал, че развитието на телекомуникационния пазар влияе както на различните сектори поотделно, така и на българската икономика в цялост. Вече сме свидетели как 5G мрежата влияе пряко върху качеството на живот на хората и намалява неравенството между регионите, като дава повече възможности за развитие и достъп до работа, обучение, забавление.

5.5G технологията е създадена, за да увеличи капацитета на 5G мрежата и да развие пълния ѝ потенциал. За крайните потребители 5.5G ще осигури по-висок капацитет на мрежата за стрийминг на видео с високо качество, по-бързо сваляне и качване на данни и подобрени услуги в натоварени райони. Но най-големите предимства от новата технология се очакват за бизнеса като например индустриална автоматизация, подобрена навигация, вериги за доставки и интелигентни градове, а в бъдеще – и при автономните автомобили.

Разкажете ни малко повече за новото си портфолио от устройства. Как се връзва в стратегията ви за иновации в отговор на нуждите на клиентите?

– Това е първото ни портфолио от устройства. То е разработено специално за нуждите на всички потребители, дори и най-малките, съчетавайки най-добрите характеристики и достъпността. В него включихме три впечатляващи устройства – още по-добър 5G смартфон – Vivacom 5G Pro, безжичните слушалки Vivacom Buds и детския часовник Vivacom Kids Watch.

Устройствата обединяват иновации, стил и невероятна цена и не случайно ги наричаме „Идеалното трио“, защото с тях не само отговаряме на клиентските нужди, но и надхвърляме очакванията им. Новите ни модели са перфектно синхронизирани и с Unlimited плановете ни, за да предложим на клиентите изключително изживяване в най-голямата 5G мрежа в България и пълна свобода в общуването. Така направихме иновациите още по-достъпни и зададохме за пореден път нов стандарт в мобилните технологии.

Многократно споменахте иновации. Доколко иновациите влияят на икономиката на една държава?

– Разбира се, че иноваторите в бизнеса имат важна роля в развитието на държавата. Пример за това е, че за изминалите 15 години сме внесли над 2 млрд. лева данъци и такси в държавния бюджет. Освен това, работим активно с над 130 общини и повече от 25 компании в цялата страна за внедряване на решения за умни градове.

Като пример ще дам решения за управление на обществения транспорт, градско видеонаблюдение, „умно“ паркиране, „умно“ сметосъбиране, улично осветление, мониторинг на качеството на въздуха, дигитално образование и много други.

Технологиите вече променят начина, по който общуваме, работим и се свързваме със света около нас, но и повишават конкурентоспособността, създават нови индустрии и възможности за развитие. Иновациите променят света – дигитализацията се ускорява и разширява като обхват, оттам цялата икономика функционира по-добре, с много по-голяма свързаност.

В бъдеще можем да очакваме още по-интензивно навлизане на новите технологии, които ще ускорят тази трансформация. Разбира се, с ключова роля на Vivacom в този процес.

Все по-често споменавате ролята на изкуствения интелект. Докъде ще стигне тя и как ще се отрази на предложението на Vivacom към клиентите?

– Изкуственият интелект, както и всички нови технологии, ще имат все по-голямо отражение върху качеството ни на живот – в положителна посока, убеден съм. Още от навлизането на AI работим, за да интегрираме възможностите му, на първо време за подобряване на потребителското преживяване.

Изкуственият интелект ще подобри и процесите в различни индустрии, като здравеопазването, производството и транспорта. Навсякъде, където ние участваме с решения, новите технологии променят не само индустрии, но и животи. Затова е много е важно и да развиваме кадри, които да владеят тези технологии – затова подкрепихме първата в света международна олимпиада по AI, която се проведе през лятото в България.

Накъде оттук нататък? Ще продължите ли с това ударно темпо на инвестици и развитие?

– Бъдещето се крие в смелостта да гледаме напред. Да прегърнем поредната иновация първи – за да покажем пътя и на всички останали. Дори ще увеличим темпото на развитие с приоритет върху инвестициите в най-модерните технологии и иновации, за да ускорим още повече дигиталната трансформация.

Но нека не забравяме: вчера, днес и утре зад постиженията на Vivacom стоят хиляди часове усилия на отдаден екип от над 5000 служители, като почти 40% от тях работят в компанията от 15 години. Vivacom е най-големият работодател в телекомуникационния сектор и един от четирите най-големи в страната. И това не е без значение нито за настоящето, нито за бъдещето. Защото дори и в ерата на изкуствен интелект и засилена дигитализация, човешкият капитал e водещ за успеха на всяка една компания.

Наред с това ще продължим да следваме световните тенденции на редица европейски оператори. Те консолидират ресурси, за да си осигурят необходимите инвестиции в иновации, които ще продължат да бъдат ключови за прогреса на дигиталната трансформация. Посоката на бъдещето е пазарната консолидация и ние направихме сериозна и успешна стъпка с придобиването на „Булсатком“.

Затова ще продължаваме да търсим подходящи сделки за пазарно обединение, за да можем във всеки момент да осигурим нужните инвестиции и да запазим устойчив растеж.