Пако Рабан беше визионер в много отношения и остави уникален отпечатък в света на модата.
Това са първите коментари след кончината на прочутия френски моделиер, който почина в Портсал, в Бретан.
В началото на XXI век името му бе преди всичко синоним на уникални парфюми и стряскащи прогнози за бъдещето на модата. В същото време неговият смел избор на материали, начинът му на работа, авангардната му визия и творческата му свобода повлияха на цяло едно поколение дизайнери.
Пако Рабан е роден на 18 февруари 1934 г. в Пасая, в Баската автономна област.

Истинското му име е Франсиско Рабанеда и Куерво. Той се потапя в света на моделиерството много рано, благодарение на майка си, която работи за обявения за испански крал на модата – Кристобал Баленсиага.
След смъртта на баща му – офицер на крал Алфонсо XIII, застрелян от франкистите, майка му бяга от Испания с четирите си деца. Те пресичат Пиренеите пеша и след като пристигат във Франция, намират убежище в Бретан, близо до град Морле. Пако Рабан се изгражда като личност, повлиян както от прагматизма на майка си, убедена социалистка, така и от баба си, която е ревностна католичка.
Записва се да учи архитектура в Националното висше училище за изящни изкуства в Париж. По време на следването си осъзнава, че много повече го влече да създава бижута и аксесоари, а не толкова сгради. Талантът му е забелязан (не без помощта на майка му) в модната къща Balenciaga, където започва да шие първите си рокли. Предлага свои модели и в Givenchy, в Christian Dior и в други модни къщи.
През 1964 г. се дипломира като архитект, а през 1966 г. основава своята модна къща Paco Rabanne, като представя и първата си колекция в Париж. Тя е озаглавена „Дванадесет рокли, които не могат да се носят“.
Името напълно отговаря на показаните дрехи – те са направени не от плат, а от пластмаса, метал и хартия.
„Не дизайнер, а тенекеджия“, коментира тогава Коко Шанел.
Актрисите обаче са по-отворени към нововъведенията на младия дизайнер. Година след дебюта си като моден дизайнер Пако Рабан облича Одри Хепбърн в своя рокля за филма „Двама по пътя“ от 1967 година. През 1968 г. излиза филмът „Барбарела“, за който Пако Рабан с помощта на дизайнера на костюми Жак Фонтери създават над 20 различни „костюмчета“ за образа на Джейн Фонда.
Нетрадиционните материали не са единствената иновация на Пако Рабан. Той е първият моделиер, който подбира специална музика по време на дефилетата си и той е първият, който включва чернокожи манекенки на подиума.
През 1969 г. създава първия си аромат Calandre, а през 1973 г. представя мъжки парфюм с революционна за онова време комбинация от дървесни и флорални нотки. Много парфюми, създадени от него през 90-е години и началото на XXI век, като XS и One Million са все още търсени и предпочитани аромати.
Според модни анализатори Пако Рабан винаги е била архитект по душа и това се вижда и във футуристичните му модели, и в роклите си, които напомнят на средновековни испански ризници. По този повод някои негови колеги – моделиери обичат да се шегуват: „Да си облечен в роклите му беше трудно, но за сметка на това много ефектно“.
Днес марката Paco Rabanne принадлежи на испанската модна къща Puig, след като през 1999 г. Пако Рабан официално обяви, че се пенсионира.
„Като изтъкната личност от света на модата, той имаше смела, революционна и провокативна визия, която въплъщаваше чрез уникалната си естетика“, написа по повод кончината му председателят на борда на директорите на Puig Марк Пуиг.
Пако Рабан е обичан от манекенките си и клиентките си заради вижданията си за жената:
„В работата си винаги съм искал да предам идеята за жената, която е свободна и капризна – която никога не е обект, а има пълен контрол над финансите си и знае как да бъде независима.
Жената на утрешния ден ще бъде успешна, съблазнителна и безспорно превъзхождаща мъжа. Именно за тази жена измислям дрехите си.
Мога да опровергая всеки, който твърди, че създава шапки, палта или рокли, каквито не сме виждали никога досега. Единствената нова граница, която остава в модата, е намирането на нови материали,“ твърдеше Пако Рабан.