Кампания в защита на българската музика

Проучване на агенция „Алфа Рисърч“ по заявка на „Музикаутор“ – организацията за управление на авторските права –  показва, че 72% от българските граждани искат в медиите да звучат повече български песни. Четиридесет и три процента от анкетираните признават, че най-много обичат да слушат именно българска музика, а под 10% са онези, които предпочитат чуждестранна.

 

Проучването е национално представително и е проведено в края на 2019 г., като анкетираните са над 15-годишна възраст. То регистрира още, че за 70% от българите радиото е най-използваният приемник за слушане на музика. За сравнение – на телефоните си музика слушат 36% от българските граждани.

Но най-важният резултат от изследването е, че анкетираните биха искали шест от десет музикални песни в ефира да са български.

Това им желание влиза в противоречие с действителността – според статистиката от 2015 г. до 2018 г. българската музика в ефира на радиостанциите ни прогресивно намалява – от 26.6% през 2015 г. делът е паднал под 22% през 2018 година.

Само в частните радиостанции българската музика е твърдо под 20%, обяви на пресконференция днес (12 февруари) председателят на Управителния съвет на Музикаутор Ясен Козев.  Давайки си сметка за това сериозно несъответствие между желанията на хората и действителността, български творци, общественици и браншови организации се обединиха около идеята да започнат кампания „За повече българска музика в ефира“  и да разпространят онлайн петиция за повече българска музика в ефира. Не на последно място те настояват за законодателна промяна, целяща въвеждане на квота за българска музика в радиата и телевизиите.

Още преди публичното си представяне петицията –  https://www.peticiq.com/250442 е събрала близо 1000 подписа на творци, музиканти и общественици, както и официалната подкрепа на организации в сферата на културата.

Трябва да се отбележи, че квотният принцип при слушането на музика в радио и телевизионния ефир съществува в много европейски държави като Франция, Белгия, Полша, Швейцария, Великобритания, Португалия, Холандия. По думите на Иван Димитров – изпълнителният директор на „Музикаутор“ – в отделните страни квотите са различни – между 15% и 43 процента.

Според отчитане на международните практики от „Музикаутор“ предлагат поне една трета от музикалното съдържание, извън филмите, спорта, новините и рекламите, да е на български изпълнители.  Но тези изпълнители трябва най-малко в 50% от случаите да  пеят на български език. Предложените промени предвиждат българската музика да звучи във времевия диапазон между 6.00 часа и 22.00 часа, като спазването на новите мерки ще бъде възложено на Съвета за електронни медии.

Предложенията за законодателни промени бяха депозирани в Народното събрание.