Как да успеем в музикалния бизнес

Аз бях дотукотсичат актрисите Стефания Колева и Милена Маркова. Това е най-новата песен от музикалния проект „Пеещи артисти“ на продуцента Игор Марковски. Но дали с нея той иска се откаже от начинанията си в музикалния бизнес?

Не! Репликата „Аз бях дотук“ не излиза от устата на Игор Марковски и не се отнася до бизнес проектите му, а до двете лирически героини, разбрали, че гаджето им използва „лъжовни думи“. А думите на парчето са на Петър Писарски. Негова е и музиката, и аранжиментът. Клипът е дело на режисьорския тандем Васил Стефанов и Стефка Николова.     

 

Така че – можем да си отдъхнем. Игор Марковски ще продължи да продуцира песни. Предстоят му още осем от проекта „Пеещи артисти“. Но като слушаме „Аз бях дотук“ и се сетим и за други някои като „Любовта“ с непрежалимата Татяна Лолова и Орлин Горанов и „Я, сметни“ с Биляна Петринска и Марио Николов…  можем да очакваме, че в скоро време Игор Марковски ще напише българския вариант на книгата на американския музикант Ари Хърстенд „Как да постигнем успех в музикалния бизнес“ (How to Make It in the New Music Business). Тя излезе през 2017 г. в САЩ, а преди дни бе лансирана в Русия от местния Институт за музикални инициативи и издателство Individuum. Руските издатели обявиха, че това е важна книга, в която може да се намери отговор на всички въпроси, свързани със създаването на музикални проекти през XXI век. Авторът ѝ – 36-годишният музикант от Минеаполис Ари Хърстенд, е издал четири албума, но извън родния си щат е по-известен като експерт по музикално образование.

Игор Марковски.

В книгата си той дава отговори на различни въпроси, свързани с принципите на функциониране на звукозаписните компании, дигиталните платформи и организациите, защитаващи авторските права на изпълнителите, авторите на музиката, текста и аранжимента на песните.

Хърстенд дава съвети как да се оцелее в музикалния бранш – към коя банка да се насочат уличните музиканти, какви фрази никога да не произнасят от сцената по време на концерти, кога да се прицелят в по-сериозни сцени – по-конкретно – кога от Минеаполис да се преместят в Лос Анджелис.

Книгата на Ари Хърстенд не е от типа „Десет стъпки към първия милион“. Той никъде в книгата си не твърди, че знае всички тайни за музикалния успех и ще ги сподели с читателите. Не казва: „Купете моята книга и ще успеете“, но все пак си струва съветите му да се имат предвид.

Ари Хърстенд и корицата на книгата му.

Като например:

Принцип № 1. Когато записвате албум, 80% от усилията и времето ви трябва да са за качеството на музиката. А след като издадете албума, 80% от времето ви трябва се посвети на неговото популяризиране.

Принцип № 2. Инвестирайте 50% от предвидения бюджет за създаването на песента,  а останалите 50% – за нейното популяризиране.

Наблюдение № 1. Над 98% от музикантите, които подписват с големи лейбъли, се провалят. Те не успяват да възвърнат инвестираните в тях средства и отпадат от играта.

Безспорно, книгата на Ари Хърстенд далеч не е с послание –„Мечтата ви ще се сбъдне, стига да работите 24/7 и малко отгоре “.

Нейната цел е да обясни, че за да се постигне успех в музикалния бизнес, не е достатъчно човек да може да свири или пее добре или пък да пише страхотни песни. През XXI в. кандидатът за музикална слава трябва да може да умее всичко – включително да може да смесва звук, да прави ефектни клипове, да поддържа социални мрежи. И най-тъжната новина е, че преди да стигне до преговори с мениджъри на големи лейбъли, трябва да има зад гърба си не само няколко брилянтни парчета, но и социални мрежи с впечатляващ брой последователи.

И всичко това трябва да си го е свършил сам – и да не очаква съчувствие, че всъщност изобщо не обича да закусва, а пък трябва да си поства закуската в Instagram…

При издаването на книгата на Ари Хърстенд на руски, издателите от Individuum обобщават – в епохата на интернет същността на музикалната индустрия навсякъде е еднаква.

Успехът ви зависи от това доколко сте способни да продадете това, в което наистина вярвате.

А дали Игор Марковски споделя подобно мнение – очакваме да разберем в най-скоро време. Когато запише и последната двадесета песен от проекта „Пеещи артисти“ и с усещане за добре свършена работа си запее „Аз бях дотук“. Но само докато му хрумне следващата идея.