Изпълнителка на баба мигрантка – предпочетена пред Мария Бакалова

Световните букмейкъри, врели и кипели в разгадаването на сложните психологически мотивации зад всеки глас на Американската филмова академия, даваха на Мария Бакалова шанс за „Оскар“ – едно към пет. В родината й – нейният учител – театралният режисьор проф. Иван Добчев обясняваше, че за друго я е готвил – не за образа на Тутар. Но въпреки че Мария Бакалова не победи в категорията за поддържаща женска роля за „Борат 2“, тя спечели нещо много по-ценно.

 

С невероятното си излъчване и присъствие на 93-тата церемония по връчването на наградите „Оскар“ – в чакалнята на историческата гара в Лос Анджелис „Юниън стейшън“ – Мария Бакалова спечели най-важната награда – самочувствие, че у нас, в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ се създава сериозна актьорска школа. Такава – с която световната киноиндустрия ще трябва да се съобразява.

Мария Бакалова.

И випуск 2019 г. тепърва ще ни носи поводи за радост и гордост. Този месец в интервю за „Вог“, за което Banker Special писа, Мария Бакалова даде дума, че ще възползва от вниманието към нея заради ролята й в „Борат 2″, за да привлече интереса на Холивуд към артистите от Източна Европа, но далеч не в клиширания образ на проститутки, гангстери и луди учени – руснаци.

Иначе на 93-тите награди „Оскар“ победителят в категорията на Мария Бакалова бе южнокорейската актриса Юн Ю-джу, отличена за превъплъщението й в „Минари“. В известен смисъл е обяснимо – образът на любящата баба, която се оказва невероятна подкрепа в живота на мигрантско семейство, дошло от Корея в Съединените щати, ще разчувства много повече журито на Американската филмова академия, отколкото непълнолетната дъщеря на Борат, поставила в неудобно положение адвоката на Тръмп – Рудолф Джулиани.

Юн Ю-джу.

Другите, отличени с награди от Американската филмова академия, са:

За филм„Земя на номади“ на американската режисьорка от китайски произход Клои Чжао;

Клои Чжао.

За режисура  – Клои Чжао за „Земя на номади“, станала първата азиатка с „Оскар“;

За оригинален сценарий –  Емералд Фенъл за „Момиче с потенциал“;

За адаптиран сценарийФлориан Зелер и Кристофър Хамптън за „Бащата“;

За операторско майсторствоЕрик Месершмит за „Манк“;

Антъни Хопкинс в „Бащата“.

За главна мъжка роляАнтъни Хопкинс за „Бащата“;

За главна женска роляФрансис Макдорманд за „Земя на номади“;

За поддържаща мъжка роляДаниел Калуя за превъплъщението си в лидера на Черните пантери във филма „Юда и черният месия“;

За чуждоезичен филм„Още по едно“ на датския режисьор Томас Винтербер;

За късометражен филм„Двама далечни непознати“;

За пълнометражен документален филм – „Моят учител октоподът“;

За късометражен документален филм„Колет“;

За пълнометражен анимационен филм„За душата”;

За късометражен анимационен филм„Ако нещо се случи, аз те обичам”;

За музика Трент Резнър, Атикъс Рос и Джон Батист за „За душата“;

За монтаж„Без звуци в живота“;

За сценография„Манк”;

Кадър от „Ма Рейни: Майката на блуса“.

За костюми„Ма Рейни: Майката на блуса“;

За визуални ефекти – „Тенет”;

За грим и прически„Ма Рейни: Майката на блуса“;.

За песенFight for You от „Юда и черният месия“. Тази песен се изпълнява от H.E.R., която тази година получи и „Грами“ в категорията песен на годината. Тя, безспорно, е изпълнителка, олицетворяваща сериозните социално-политически процеси на днешното време и в случая изборът на Филмовата академия бе напълно предсказуем.

Вероятно най-любопитната промяна тази година бе решението на продуцентите на церемонията – Стивън Содърбърг (известен с режисьорската си работа в „Секс, лъжи и видео“, „Бандата на Оушън“,) Стейси Шер и Джеси Колинс – да преместят изпълненията на номинираните за най-добра песен в началото на шоуто. Интересно обаче дали те са очаквали, че актрисата Глен Клоуз ще направи такова невероятно шоу по време на музикалната викторина в края на церемонията.

Глен Клоуз в началото на танца си.

При музикалните загадки актьорите трябваше да познаят кои от пусканите им песни са били номинирани за „Оскар“, отнесли са приза или не са имали нито един от двата късмета.

Глен Клоуз не само позна песента Da Butt от музикалната комедия „Колежът“ (1988), но с танца си събра очите на зрителите и накара десетки да коментират в „Туитър“: Какво още трябва да направи тази жена, за да получи най-накрая „Оскар“? Тази година Клоуз бе номинирана в една категория с Мария Бакалова – за най-добра поддържаща роля в „Елегия Хилбили“. Това е осмата й номинация за „Оскар“, но и този път призът й се размина.