Да си спомним за модния дизайнер – футурист Пиер Карден

„Момичето ме срещна със поглед променен:

Ти сякаш си роднина на Пиер Карден.

Костюмът ти е точно и добре стои,

но по-добре да бъдеш такъв, какъвто си.“

 

Този куплет изпяха за първи път група „Тангра“ по текст на Александър Петров. Годината е 1985-а. Пиер Карден е в апогея си. Големият дизайнер, който вчера напусна този свят на 98-годишна възраст в болница в предградията на Париж, със сигурност би харесал песента.

Причината – и Пиер Карден бе горещ привърженик на идеята, че всеки трябва да бъде такъв, какъвто е, като има възможност да изрази себе си чрез модата. Всеки човек – не само богатите. Той е първият френски дизайнер, който представя прет-а-порте колекция през 1959 година и продава дрехите и парфюмите си на по-достъпни цени.

Той е първият дизайнер, отново през 50-е години, който включва японски модел в свое ревю. Първият е и който поставя инициалите си върху дрехи.

Не на последно място в един от последните си проекти – на фантастичната кула във Венеция, която той нарича „обитаема скулптура“, създава и куп къщички около нея – във формата на гъби – за онези хора, които не желаят да живеят във въздуха. Чрез тези „гъби“ Карден не само мисли за всеки вкус, но и се завръща към кръглата форма, която е в основата на целия му дизайн.

Пиер Карден през 1978 година.

В същото време самият Карден признава, че мрази оценката: „Той има добър вкус“. Според него идеите са важни и ако една идея е добра, тя трябва да изненадва, та дори и да притеснява.

Самият Карден е богат на идеи – има над 500 патента, като се започне от най-различни видове мебели, мине се през тигани за пържене, минерална вода, интериорен дизайн на автомобили и се стигне до шарени чорапи, включително с флоуресцентни цветове, високи ботуши, мини рокли, вратовръзки на цветчета, дълги палта без яка, които първоначално били създадени за „Бийтълс“.

Не можем да пропуснем и уважавания парижки ресторант Maxim, който Карден купува и превръща името му в бранд. Трябва да споменем и още два негови „подвига“ – Карден слага своето лого на консерви със сардини, реставрира замъка на Маркиз дьо Сад в селцето Лакост в Южна Франция и изкупува цялата земя около него, а в марката си часовници съчетава модерна визия с класически елементи.

Пиер Карден през 1944 година.

Пиер Карден винаги се е гордеел с италианските си корени – роден е като Пиетро Карден в италианското градче Сан Биаджо ди Калалта в провинция Тревизо, в региона Венето, на 2 юли 1922 година.

Само две години по-късно семейството му се премества във Франция, където бяга от фашисткия режим. Баща му е производител на вино, но въпреки че е от заможно семейство, още на 14 години малкият Карден бяга от вкъщи и започва да чиракува в известните по онова време ателиета – на Елза Скиапарели и Кристиан Диор. Всичко това – от любов към създаването на дрехи. Неслучайно Карден признава: „Човек не става моделиер, той се ражда такъв“.

Пиер Карден в скафандър на Apoll0-11.

Пиер Карден започва кариерата си като художник в театрални постановки. През 1946 г. създава костюми за филма на Жан Кокто „Красавицата и звярът“. От 1947 г. официално работи в ателието на Кристиан Диор, а през 1950 г. основава собствена модна къща.

През 1970 г. Карден прави дизайн за костюм за НАСА.

Разказва колко е бил впечатлен от триумфалното стъпване на Нийл Армстронг на Луната – до степен, че пробва скафандъра, с който е бил космонавтът по време на великото събитие.

Специално за балерината Мая Плисецкая Карден шие освен вечерни рокли и официални тоалети и няколко емблематични костюма – за ролята й на Ана (в балета „Ана Каренина“ на Борис Айфман през 1972 г.), за превъплъщението й в Нина Заречная (в „Чайка“ през 1980 г.), за образа на Ана Сергеевна (в „Дамата с кученцето“), който е поставен през 1985 година.

През 2009 г. Пиер Карден е обявен за посланик на добра воля от Организацията на ООН по прехрана и земеделие.

Той е известен меценат и колекционер на картини, но, както сам казва, не платната на известните художници са ценни за него, а срещите му с тях.

Пиер Карден цял живот съжалява, че не се е оженил за Жана Моро.

Приживе Карден признава:

Много ми провървя – бях част от поколението, творило след войната – тогава, когато всичко трябваше да се направи наново. По онова време, когато започнах да създавам своята модна линия, в света имаше всичко на всичко двайсетина модни дизайнери. Сега са стотици, но мода вече няма. Ако сега ми се наложеше да започна всичко отначало, не знам какво щях да правя – всичко вече е измислено.

Обичам успеха – Фортуна никога не е отвръщала поглед от мен. Но съм равнодушен към богатството. То завърта главата а глупаците – на мен са ми необходими пари единствено и само за да творя.

Не са много хората, които могат да кажат, че са щастливи в живота, но аз мога да го потвърдя. Успях в много неща. Занимавах се с това, което исках. И това се отнася и до сферата на модата, и до театъра, и до бизнеса. Обиколил съм целия свят. Четиредесет пъти съм извършил околосветски пътешествия. Моето име вече е по-важно от мен самия.

Винаги ще бъдат на мода три неща – добре поддържаният външен вид, грамотното говорене и възпитанието. В същото време негова е крилатата фраза: „Елегантна е само онази жена, която умее да носи бижута.”

Пиер Карден ще ни липсва. Нищо че остави на негово име музей в Париж, който разполага с негови експонати. Нищо, че негови дрехи могат да се видят в експозициите на музея „Виктория и Албърт“ в Лондон. И нищо, че още поколения наред ще пеят „Ти сякаш си роднина на Пиер Карден“.