Британският Институт за аерокосмически технологии представи концепцията си за полети с нулеви въглеродни емисии, които ще са възможни до всяка точка на света само с една спирка. Ето още подробности около този пробив в самолетостроенето.
Очаква се до 2030 г. британският Институт за аерокосмически технологии да създаде такъв самолет, с който пътниците да могат да летят навсякъде по света само с една спирка и той да не излъчва въглеродни емисии.
В „зеления самолет“ ще могат да летят до 279 пътници. Те ще могат да ползват полети от Лондон до Сан Франциско, а после да прескочат до новозеландския град Окланд.
Новият самолет е разработен от екип космически и авиационни експерти от Обединеното кралство, които си сътрудничат в рамките на проекта FlyZero, подкрепян от правителството.
Тяхната разработка разчита на огромния потенциал на „зеления“ течен водород за въздушни пътувания. Той акумулира в себе си три пъти повече енергия от керосина и шестдесет пъти повече енергия от батериите, като при изгаряне не отделя въглероден диоксид.
Очаква се, като за начало, заради новите полети да се надгради съществуващата инфраструктура на няколко по-големи международни летища.
Крис Гиър, отговарящ за проекта FlyZero, вярва, че той ще допринесе за намаляване на ефекта от климатичните промени, а освен това ще помогне на Великобритания да си изпълни ангажимента в световната битка с глобалното затопляне. Не на последно място Гиър се надява, че новият проект ще осигури нови работни места за висококвалифицирани специалисти както от Великобритания, така и от други държави, както и ще увеличи инвестициите в Обединеното кралство.
В резултат на разработването на концептуалния самолет освен инфраструктурата на летищата ще бъде променено и наземното оборудване, използвано при зареждането с гориво. Освен че при новия модел резервоарите за гориво ще бъдат заменени с резервоари за водород, той ще има горивни клетки, както и електрически системи за захранване и водородни газови турбини.
Предвижда се течният водород, с който ще се зарежда самолетът по време на полети, да се съхранява в криогенни резервоари в задната част на фюзелажа и в два по-малки резервоара, разположени по дължината на предния фюзелаж. По-малките резервоари ще служат и за поддържане на баланса на самолета, така че да няма необходимост от допълнителни аеродинамични конструкции.
Планирано е размахът на крилата да е 54 метра и самолетът да е с два турбовентилаторни двигателя, задвижвани от изгарянето на „зеления“ течен водород.
Очаква се, по-подробна информация за проекта FlyZero да бъде публикувана в началото на 2022 година. Тя ще съдържа и три концепции за строежа на самолетите, които ще изпълняват полети на дълги, средни и къси разстояния. Към тях ще има подробни схеми и карти за технологичните им спецификации, както и ще има икономически доклади с оценка за устойчивостта на проекта.
Тези данни ще помогнат на Обединеното кралство в бъдещото развитие на авиацията му с цел да стане лидер в създаването на самолети с най-подходящото задвижване и дизайн, отговарящо на предизвикателствата на климатичните промени.