Най-новият диван на руския дизайнер Хари Нуриев е направен от купчина торби за боклук.
Наскоро той бе показан на панаира за колекционерски дизайн Design Miami, Trash Bag Sofa или „Диван от чували за смет“, вдъхновен от боклука по улиците на Ню Йорк.
С него Нуриев искаше да привлече вниманието към проблема за това как използваме и пилеем ресурсите си.

През 2019 г., отново на Design Miami, Нуриев представи диван, направен от изхвърлени дрехи. Освен че с него коментира проблема с отпадъците в модната индустрия – голяма част от които се генерират от евтини тъкани, адаптирани към тенденциите на „бързата мода“, проектът му демонстрира пряката връзка между замърсяването с отпадъци и мебелната индустрия.

„Хората започнаха да се отнасят към мебелите като към мода, при която можем да променяме решенията си много бързо – разхождаме се из града, виждаме нещо на витрината и веднага си го купуваме“, заяви Нуриев на тазгодишното изложение Design Miami, което приключи в неделя, на 4 декември.
Въпреки че информираността на потребителите за въздействието на „бързата мода“ върху околната среда нараства, едва ли може да се твърди същото за „бързите мебели“.
Столовете и масите, които изпълват много от нашите домове и ежедневни пространства, се произвеждат в масов мащаб, а по-евтините артикули често се озовават в купчината боклук, предназначен за депониране.
Според Агенцията за опазване на околната среда (EPA) американците са изхвърлили над 12 милиона тона мебели и обзавеждане през 2018 г. (спрямо 2.2 милиона тона през 1960 г.), а над 80% от тях са се озовали на сметището. Като към тези числа се добавят и въглеродните емисии, причинени от производството и транспортирането на тези мебели, то тази индустрия ще се окаже следващия голям слон в стаята на климатичната криза.
Купуването на мебели може да бъде невероятно скъпо – често отнема седмици, докато желаните дивани или секции пристигнат. Много от нас прибягват до по-евтини, „бързи“ марки като IKEA или Wayfair, но какво причинява това на планетата? За да поддържат ниски ценови нива, производителите на достъпни мебели често използват по-евтини, но по-малко здрави материали, като плочи от дървесни частици, покрити с фурнир, които са едновременно по-податливи на повреди и по-трудни за рециклиране. Когато мебелите не са мислени да бъдат използвани дълго и не е предвидена възможност за тяхното рециклиране, то тогава е много вероятно те да се окажат на сметището.

С нарастващите призиви за устойчивост, марките, които произвеждат обикновено „бързи“ мебели, обявяват усилия за промяна – въпреки че въздействието на тези обещания остава да се проследи. В настоящата си стратегия за устойчивост IKEA се ангажира да използва само материали, подлежащи на рециклиране във всичките си продукти до 2030 г. в опит да осъществи на практика идеята за „кръгов“ дизайн и да намали емисиите до нула.
През 2021 г. компанията стартира схема Buyback & Resell, чрез която нежелани използвани мебели на IKEA могат да бъдат върнати, освежени и да им се вдъхне втори живот.
През последното десетилетие концепцията за така наречения кръгъл дизайн набира все по-голяма популярност. В една кръгова система мебелите ще бъдат направени без първични материали, ще бъдат проектирани да издържат по-дълго и тяхното рециклиране ще бъде напълно възможно, като по този начин те образуват затворен цикъл.
„От известно време идеята за дългосрочното използване на мебелите е ключово послание при тяхната продажба“, обяви Кейти Трегиден, експерт по така наречения кръгов дизайн и автор на „Изхабени предмети: Когато боклукът стане съкровище“.
Кошчето за отпадъци за един човек наистина е съкровище за друг. И както става ясно от книгата на Кейти Трегиден, много дизайнери са възприели тази идея, като са превърнали отпадъчните материали в нови мебелни продукти. Сред тях е линията Exploring Eden на Bethan Gray, която е направена с помощта на отпадъчни черупки и пера, както и серията Plastic Baroque мебели на James Shaw, изработена с цветни рециклирани пластмасови материали.
Има известен проблем – процесът на рециклиране на определени материали може да доведе до значителни въглеродни емисии. „Често се фокусираме върху симптомите, а не върху решенията“, коментира холандският дизайнер Пийт Хайн Еек, който е известен с изработването на мебели с всякакви изхвърлени материали.

По време на Design Miami Пийт Хайн Еек демонстрира шкаф, изработен от дървен материал за скрап.
„Опитвам се да бъда възможно най-ефективен с това, което светът ми предлага“, обясни той, посочвайки, че неговите произведения започват с наличните материали – често откривани в складове за дървен материал, а не първо с идеи, за които след това трябва да открие материали.
Той вярва, че отношението на хората към отпадъчната дървесина трябва да се промени към откриването на нейната красота. „Ако човек, който не уважава материалите, влезе в склад за дървен материал, той няма да разпознае качеството му“, посочва Еек.
„Един от начините да подпомогнете кръговрата е просто да закупите мебели втора употреба“, смята Кейти Трегиден. „Новите мебели освобождават най-високата концентрация на летливи органични съединения (ЛОС) през първата година от живота си, така че купуването на употребявани мебели е не само полезно за планетата, но и за вашето здраве“, добавя Трегиден.

Освен безброй пазари за ретро или употребявани продукти, има и дизайнери, които възстановяват стари предмети. От 2017 г. базираната в Лондон дизайнерка и художничка Йинка Илори, чиято самостоятелна изложба „Притчи за щастие“ в момента е в Музея на дизайна в Лондон, си сътрудничи със социалното предприятие Restoration Station за ремонт и преработка на столове втора употреба в ярки, цветни нови мебели.
„Чрез преработката вие създавате уникално произведение, което има своя собствена история“, смята Илори и добавя: „Има наслояване на смисъл и история и това повишава ценността на тази вещ.“

Купуването на мебели втора употреба е един от начините да се сдобиете с нещо качествено, без да се охарчвате. Но дизайнери като Пийт Хайн Еек също се надяват, че като работят със здрави, естествени материали, могат да създадат нови мебели, които, макар и да не са толкова евтини като стандартните серии, ще бъдат по-рентабилни в дългосрочен план.
„Ако направите нещо, което трае вечно, тогава вашият въглероден отпечатък ще е много по-малък в сравнение с мебелите, които се изхвърлят една или две години по-късно след покупката им“, смята Пийт Хайн Еек и подчертава, че за него качеството е най-важно.