Чалгата настъпва на всички фронтове, предупредиха на Икарите

На 100-годишнината от учредяването си Съюзът на артистите в България връчи годишните си награди „ИКАР“ на сцената на Народния театър на специална церемония, излъчвана късно снощи (11 май) по Българската национална телевизия.

 

Водещ на награждаването бе Александър Кадиев, който започна с кратко припомняме кой е първият председател на Съюза. Това е актьорът и режисьорът Тачо Танев (1882 -1962), начело на САБ в периода 1921-1924 година. Специализирал е в Мюнхен в „Художествения театър“ на Макс Райнхард и в Берлин – при Леополд Йеснер в „Дойчес театър“.

Актрисата Нети Добрева, която излезе на сцената, за да връчи наградата за „Дебют“, се върна „само“ 20 години назад, за да си припомни мига, когато тя е станала неин първи носител. След като предварително й се обадили, за да я предупредят, че ще бъде наградена, актрисата силно се притеснила какво да каже, получавайки статуетката. Дони, с когото отскоро били заедно, я посъветвал да направи нещо шантаво и искрено. И в тържествената вечер – след като благодарила на своите учители и видяла влизащия в залата Дони, тя не могла да измисли нищо по-шантаво от това освен да го попита дали би се оженил за нея. Продължението на историята я знаем.

Нети подчерта, че е добре, че е благодарила на учителите си, защото те един по един си отиват. „Вчера си отиде Иван Налбантов, който беше величав в своята смиреност и скромност. Той също ни казваше, че на сцената трябва да излъчваме емоции – щастие, всичко! Че трябва да блестим като шампанско“ – припомни Нети и взимайки повод от заръката му, пожела и на носителката на тазгодишната награда за дебют – Поля Йорданова – да блести на сцената като шампанско.

Поля Йорданова.

Йорданова бе отличена за героинята си Наташа в „Мечтата на Наташа“ от Ярослава Пулинович, режисьор Ана Батева, Драматичен театър „Рачо Стоянов” – Габрово.

Композиторът Михаил Шишков-син и актрисата Лина Шишкова връчиха наградите в категориите „Куклен театър“ –  за най-добро куклено представление бе обявено „Гарвин Магьосникът“ от Яна Борисова, режисьор Вежен Велчовски, Общински куклен театър – Благоевград.

Наградата за постижение в кукленото изкуство получи Петър Пашов за режисурата на „Пиано на луната“ по мотиви от Валери Петров, Театър „Ателие 313“.

Актрисата Лара Златарева, по-известна като „Кака Лара“, връчи наградата в категорията за поддържаща мъжка роля. Тя отиде при Александър Тонев за ролята му на Санчо Панса в „Дон Кихот“ от Мигел де Сервантес, режисьор Маргарита Младенова, Драматично-куклен театър „Константин Величков” – Пазарджик.

Александър Тонев.

Наградата в категорията „Авторска музика“ бе връчена от музикалния директор на БГ Радио – Атанас Стоянов. „Винаги са много важни хората, от които сме се учили, и в БГ Радио едно от тези имена е Анна-Мария Тонкова. БГ Радио тази година също има празник – 20 години от създаването си. Ние много си приличаме със Съюза на българските артисти, защото полагаме много усилия, за да има сцена, ефир, крила, вдъхновение и блясък за българските артисти“ – подчерта Стоянов, след което връчи статуетката на Христо Намлиев за музиката му в „Портокалова кожа“ от Мая Пелевич, режисьор Петър Денчев, Театър „Възраждане”.

Сценографът Венелин Шурелов връчи наградата в категорията „Сценография“. Тя отиде при колежката му Мира Каланова и при костюмографа Марина Райчинова, за „Закуска в Тифани“ по Труман Капоти, режисьор Диана Добрева, Драматичен театър „Николай Масалитинов” – Пловдив. Получавайки наградата, Мира Каланова, отбеляза: „Пловдивският театър е един от малкото, където на сценографа не се казва: „Не може“, и обичат да харчат пари“.

Николай Балкански връчи наградата в категорията „Цирково изкуство“, определена от гилдията на цирковите артисти. „Трябва да запретнем ръкави и да се борим за живот. Надявам се и нашата публика да го разбере и да посещава нашите и вашите салони“ – подчерта Балкански, преди да даде статуетката на Джулио Малеволти за приноса му в развитието на българската, европейската и световната акробатика.

Актьорът и телевизионен водещ Стефан А. Щерев излезе на сцената, за да обяви наградата в категорията „Съвременен танц и пърформанс“, излъчена от Гилдията за съвременни изпълнителски изкуства. Спечели я Марион Дърова за „Wo Man”, ДНК, Национален дворец на културата. „Мартинко, взехме го…“ – обърна се Дърова към актрисата Мартина Апостолова – водеща фигура в „Wo Man”.  „От тази сцена се благодари на учителите“ – продължи Дърова. „Аз имам за какво да им благодаря, но в случая ще си позволя да не го направя и ще благодаря на себе си. Защото затова представление аз се осмелих да се отърся от всички заръки и от наученото“ – призна Дърова.

Актрисата Таня Захова връчи две награди за дублаж – при жените – на Гергана Стоянова за Елиза и Мария във „Влад“ и всички жени в „Ориент експрес“, и при мъжете – на Любомир Младенов за Клод Трепани в „Дървосекачи“.

Журналистът от БНТ Георги Любенов се качи на сцената, за да обяви носителя на „ИКАР“ за критически текст, определен от Гилдията на театроведите, критиците и драматурзите. Призьор стана Румяна Николова, за изследването си „Модел на функциониране на българския театър в периода 1944-1989 година“, издателство „П. Венедиков“, 2020 година.

Главният редактор на сайта „АртАкция“ – Теа Денолюбова обяви наградения в категорията „Драматургичен текст“. Това бе актрисата Елена Телбис, автор на пиесата „Боклук“, поставена, след като спечелва наградата „Славка Славова“ в конкурса на Театър 199 за написване на съвременен драматургичен текст.

Наградата „ИКАР“ 2021 за чест и достойнство бе присъдена на актьора Любомир Бъчваров, като тя му бе връчена от Вержиния Джевелекова от „Филип Морис България“.

Никола Бакалов – Главен изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка АД (Fibank) обяви победителката в категорията „Водеща женска роля“ – Ирини Жамбонас за Марта в „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби, режисьор Стоян Радев, Малък градски театър „Зад канала”.

Ирини Жамбонас.

Валери Йорданов спечели „ИКАР“ в категорията „Водеща мъжка роля“ за Рамадан Дервишов в „Караконджул“ по „Дервишово семе” на Николай Хайтов, режисьор Стоян Радев, Народен театър „Иван Вазов”. Името му бе обявено от Ани Хараламбиева – директор дирекция „Маркетинг и реклама“ в Министерството на туризма.

Диана Добрева отнесе „ИКАР“ за режисура за „Синът“ от Флориан Зелер, Народен театър „Иван Вазов”. Статуетката й бе връчена от цигуларя Васко Василев, който заедно с музикантката Керана се погрижиха за доброто настроение на гостите в залата.

Малина Едрева – председател на Комисията по култура към Столична община – връчи „ИКАР“ 2021 за най-добър спектакъл – постановката „Боклук“ от Елена Телбис, режисьор Ивайло Христов, Театър 199 „Валентин Стойчев“.

Кметът на София – Йорданка Фандъкова връчи „ИКАР“ 2021 за изключителен принос към музиката на изпълнителя и текстописец Михаил Белчев.

Внуците на актрисата Татяна Лолова – Матео и Сава – приеха посмъртната й награда „ИКАР“ 2021 за изключителен принос към българския театър. Тя им бе връчена от Николай Башев от фабрика „Ден и нощ“.

Председателят на Съюза на артистите в България – Христо Мутафчиев обяви двете награди на публиката – за най-добър драматичен и куклен спектакъл, които се оказа, че съвпадат с тези на журито на САБ. Най-много са гласувалите за „Боклук“ от Елена Телбис в Театър 199 „Валентин Стойчев“ и за „Гарвин Магьосникът“ от Яна Борисова в Общинския куклен театър – Благоевград.

Сцена от „Гарвин Магьосникът“.

На финала на церемонията водещият Александър Кадиев се пошегува, че вече не помни какво празнуват от Съюза на артистите. „А да… празнуваме – сто мерцедеса да имам – сто години да си ги карам. Не, глупости, сто патрона ще ти вкарам, сто кила ракия давам… Животът ми е попфолк. Не сме безгрешни, но сме истински. Как може такова нещо?! Аз добре ви се извинявам, но чалгата настъпва яко – да ви кажа – по всички фронтове и браво на тези, които все се борят с нея, ама яко се борят“ – завърши Кадиев, правейки своеобразен коментар на политическата ситуация у нас, с реверанс към досега управляващите. Накрая, както и в самото начало на награждаването, на сцената излезе Ицо Хазарта с балет „Нова“ и изпълни хита си „Браво“, вероятно с идеята да успокои всички номинирани в залата, останали без награда.