Днес, на 27 март, артистичният свят чества Международния ден на театъра. Прави го за 60-ти път, като датата е избрана от Международния театрален институт към ЮНЕСКО.
Първото послание за празника е отправено от френския творец Жан Кокто, който е с много таланти – поет, писател, актьор, режисьор, скулптор, художник.
Традиция е всяка година на Международния ден на театъра световноизвестна личност да споделя своите размисли за живота на сцената. Тази година честта да поздрави колегите си с празника има британската актриса Хелън Мирън:
„Това е много труден период за сценичните изкуства, за много артисти, работници и майстори от театралните ателиета, посветили се на една и без това несигурна професия.
Но може би тази постоянно съществуващата несигурност ги е направила по-способни да преодолеят пандемията с остроумие и смелост. Дори сега, при тези нови обстоятелства, фантазията им намира своя израз в забавна и флуидна форма на комуникация. Всичко това до голяма степен се дължи на интернет. Хората си разказват истории, откакто населяват планетата Земя. И докато живеем тук, прекрасната култура на театъра ще съществува. Нищо няма да спре творческия порив на писатели, дизайнери, танцьори, певци, актьори, музиканти и режисьори и в съвсем скоро време той ще се изпълни с нова енергия, с ново разбиране за света, което и ние споделяме. Очаквам го с нетърпение!“ – завършва Мирън.
По случай празника и директорът на Националния театър „Иван Вазов“ Мариус Донкин отправи специален поздрав:
„За втори път на 27 март – Международният ден на театъра – сцената ни ще остане тъмна, а фоайетата ни – без вдъхновяващата глъчка на многобройните ни зрители.
„Какъв празник е това?“ – ще се запитат мнозина. И въобще, не са ли поздравителните думи лишени от смисъл днес? Навяващи тъга със своята неуместност. Да, в думите ни за празника този път може да няма блясък и увличаща радост, но повече от всякога в тях има надежда. Всред многото неща, които изпитанието направи още по-четливи, е и нашата неразделност с онова, което обичаме и което ни свързва – театралното изкуство.
Ние продължаваме да работим – с талант и труд вървим към онези празници, които предстоят.
Убедени сме, че раздялата ни с публиката е само един антракт, след което сцената ще грейне още по-красива и по-примамлива.
Бъдете здрави, силни и устремени. Озарени от театъра – наш вдъхновител и спасител. Честит празник!“ – завършва видеопоздравът на Мариус Донкин.
Междувременно от Съюза на артистите в България обявиха номинациите за националните награди „Икар 2021“. Информираме ви за отличените в някои от най-оспорваните категории.
За дебют са номинирани: Боряна Маноилова за Юзу в „Серотонин“ по романа на Мишел Уелбек, реж. Крис Шарков, копродукция на „Exodus Art“ и Театър Азарян, Национален дворец на културата, Надежда Колева за Настенка в „Бели нощи“ по Фьодор Достоевски, консултант Маргарита Младенова, Театрална работилница „Сфумато” и Поля Йорданова за Наташа в „Мечтата на Наташа“ от Ярослава Пулинович, реж. Ана Батева, Драматичен театър „Рачо Стоянов” – Габрово.
За водеща мъжка роля са номинирани: Валери Йорданов за Рамадан Дервишов в „Караконджул“ по „Дервишово семе” на Николай Хайтов, реж. Стоян Радев, Народен театър „Иван Вазов”, Симеон Лютаков за Отело в едноименната пиеса от Уилям Шекспир, реж. Пламен Марков, Драматичен театър „Стоян Бъчваров”, ТМПЦ – Варна и Цветан Алексиев за Васил Василич Светловидов в „Лебедова песен“ от Антон Чехов, реж. Ростислав Георгиев, Театрална работилница „Сфумато”.
За водеща женска роля са номинирани: Бойка Велкова за Хелена Рубинщайн в „Империя на красотата – Мадам Рубинщайн“ от Джон Мисто, реж. Бойка Велкова, Сатиричен театър „Алеко Константинов”, Ирини Жамбонас за Марта в „Кой се бои от Вирджиния Улф“ от Едуард Олби, реж. Стоян Радев, Малък градски театър „Зад канала” и Светлана Янчева за Касиопея в „Боклук“ от Елена Телбис, реж. Ивайло Христов, Театър 199 „Валентин Стойчев”
За поддържаща мъжка роля са номинирани: Александър Тонев за Санчо Панса в „Дон Кихот“ от Мигел де Сервантес, реж. Маргарита Младенова, Драматично-куклен театър „Константин Величков” – Пазарджик, Иван Бърнев за Стария в „Унизените. Беларус“ от Андрей Курейчик, реж. Явор Гърдев, Драматично-куклен театър „Иван Радоев” – Плевен и Николай Луканов за Пато Дули в „Бившата мис на малкия град“ от Мартин Макдона, реж. Владимир Люцканов, Младежки театър „Николай Бинев”.
За поддържаща женска роля са номинирани: Красимира Кузманова – Кокран за Назидателната в „Унизените. Беларус“ от Андрей Курейчик, реж. Явор Гърдев, Драматично-куклен театър „Иван Радоев” – Плевен, Петя Венелинова за Крокодилката в „Суматоха“ по Йордан Радичков, реж. Николай Урумов, Драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе и Радена Вълканова за ролята ѝ в „Капитал(на) грешка“ по Йодьон фон Хорват, реж. Иван Пантелеев, Народен театър „Иван Вазов“.
За режисура са номинирани Василена Радева за „Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта“ по мотиви от книгата „Годината на осемте химии” от Петя Накова, продукция на „Паник Бутон Театър“ в партньорство с Concept Studio, Театър Азарян, Национален дворец на културата, Диана Добрева за „Синът“ от Флориан Зелер, Народен театър „Иван Вазов” и Стоян Радев за „Караконджул“ по „Дервишово семе” от Николай Хайтов, Народен театър „Иван Вазов”.
От Съюза на артистите в България обявяват и че наградата „Икар 2021“ в категорията „Цирково изкуство“ се присъжда на Джулио Малеволти за приноса му в развитието на българската, европейската и световната акробатика. Наградата на Акт-Унима за значим принос в развитието на българското куклено изкуство се присъжда на драматурга Иван Теофилов. Михаил Белчев ще получи наградата „Икар 2021“ за изключителен принос към музиката, а Татяна Лолова посмъртно ще получи „Икар 2021“ за изключителен принос към българския театър.
За чест и достойнство наградата „Икар 2021“ се присъжда на актьора Любомир Бъчваров, който освен със стотиците си роли в театъра и над 40-те – в киното, е известен с трогателното си признание, че за да изхранва семейството си (има четири дъщери), му се е налагало да работи и като автомонтьор, и като продавач на вестници.