В професионалната сфера има теми, които определено не трябва да се споделят. Не всички трябва да знаят за „особените моменти“ в предишната ви работа, особено когато кандидатствате на позиция, за която се надявате да ви одобрят.
По принцип всяко интервю за работа е свързано с напрежение. Пандемията го превърна в още по-голямо предизвикателство – при виртуалното общуване някак се чувстваме притиснати да говорим повече. Ето кои са седемте неща, които успешните хора не казват по време на интервю за работа.
1. Благодаря, нямам въпроси
Ако в края на интервюто за работа ви попитат дали имате допълнителни въпроси, отговорете! Успешните хора не си тръгват от интервю за работа само с ръкостискане. Те ще измислят да зададат един или два подходящи въпроса, с които ще покажат, че не им е безразлично дали ще ги вземат или че внимателно са слушали онова, което им е разказал интервюиращият по време на срещата. Ако нищо не може да измислете, кажете нещо смешно. Кандидатстващ за работа – току-що завършил висше образование, си спомня, че когато го попитали има ли въпроси, отговорил: „Не, благодаря. Слушахте ме много внимателно“. Интервюиращият се засмял и казал: „Това ми е работата“, но в крайна сметка наели младежа.
2. Увереност versus дързост
Успешните хора правят тънката разлика между увереност и дързост. Ако искате да се похвалите с нещата, които сте правили досега и които смятате, че ви превръщат в идеалния кандидат за новата позиция, не се дръжте високомерно. Не казвайте: „Аз съм най-добрият в това, което правя“ или „Няма да намерите друг като мен“. За предпочитане е да кажете: „Гордея се с това, което съм постигнал“ или „Мисля, че притежавам тъкмо уменията, необходими за тази работа“.
3. „Мили думи“ за предишния началник
Не се превръщайте в човек, който само чака да му се отдаде възможност да се оплаче от предишния си началник. Успешните хора не само че не казват „мили думи“ за бившия си шеф, но и отбягват елегантно всякакви провокативни въпроси на подобна тема. Ако разговорът тръгне в деликатната посока за взаимоотношенията бивш началник – подчинен, може съвсем накратко да споделите какъв полезен опит сте натрупали от тях и как той ще ви свърши работа на новата позиция.
4. Приоритетно поставяне на въпроса за заплатата
Препоръчваме ви по време на интервю за работа да не бързате да обсъждате каква заплата ще получавате. Успешните хора не говорят за това още в първите минути, защото приоритетно е онова, което предлагат, а не сумата, която искат да спечелят. Заплатата се договаря само тогава, когато ви кажат, че сте одобрен за позицията и може да започнете работа на новото място.
5. Самотен бегач на дълги разстояния или екипен играч
По всяка вероятност на новото място ще ви се наложи да работите по общи проекти с много хора. Естествено, не всеки харесва подобни неща – едни имат проблеми с егото си, други са с неприятни спомени от токсични колеги, които винаги оставят другите да опират пешкира… Но успешните хора никога не споделят подобни неща по време на интервю за работа. Ако ги попитат, трябва да са наясно, че ще трябва да преодолеят себе си и да се заявят като екипни играчи. Това са гарантирани допълнителни точки – особено ако владеят изкуството да проявяват своята индивидуалност, без да засенчват другите.
6. Демонстрация на отчаяние
Успешните хора никога няма да демонстрират, че отчаяно искат работата, за която се явяват на интервю. Това вероятно е трудно изпълнимо, предвид факта, че заради пандемията милиони хора изгубиха работата си. Но вместо да изпадате в отчаяние, проучете по-подробно компанията, в която искате да започнете работа и обяснете защо толкова силно искате новото място.
7. Мога да започна работа след 15 минути
Отпуснете се. Всъщност, вярвате ли си? Успешните хора не казват, че могат да започнат работа след 24-48 часа, освен ако обстоятелствата не го налагат. Бъдете хладнокръвни, спокойни и обрани. А ако ви попитат кога смятате да започнете работа, имайте предвид, че най-добрият отговор е – „след 1-2 седмици, в зависимост от ситуацията“.
Не забравяйте, че интервюиращите се срещат и с други кандидати и е малко вероятно в рамките на един-два дни да вземат решение. Ако проявите гъвкавост, това ще бъде един плюс за вас и ще ви запомнят – а това е важно, когато определят кой е най-подходящият кандидат. Ние сме сигурни, че сте вие.