Седем любопитни факта за медитацията

Двама учени от Оксфордския университет – Марк Уилямс и Дени Пенман изследват практиката медитация. По-късно издават резултатите от проучването си в книга, озаглавена „Осъзнатост“.

 

Резултатите от изследването им са невероятни – показват, че ефектът от медитацията върху тялото е дори по-добър от този на някои лекарства. Оказва се, че има причина медитацията да е древна практика, с традиции и последователи вече хиляди години.

Първи факт – Препоръчва се от утвърдени специалисти

Опра Уинфри е горещ адепт на медитацията.

Медитацията не е практика само за просветени и избрани. Това са лесни упражнения, достъпни за всеки. Ефектът ѝ върху хората е толкова положителен, че във Великобритания тя се препоръчва от най-високо ниво – от Министерството на здравеопазването.

Втори факт – С нея можем да контролираме мислите си

Ако приятел или колега ви се оплаче, че някоя мисъл се е загнездила в съзнанието му и му е развалила настроението за целия ден, кажете му, че този проблем е отстраним. Мислите, като рояк мухи, идват и си отиват и ние можем да ги гоним, да ги игнорираме. Медитацията ще ни научи как да се отървем от отрицателните мисли и да се фокусираме върху неща, които ни въздигат и облагородяват.

Трети факт – С нея можем да се борим срещу болести

Опънатите нерви са причина не само за междуличностни конфликти, но и за огромен брой заболявания. Разбиваме нервите си заради неконтролируемите си мисли. Следователно, ако подредим мислите си, ако умеем да прогоним онези от тях, които ни измъчват и изяждат отвътре, ще направим целия си организъм много по-силен.

Четвърти факт – Медитацията може да бъде… вкусна

Стинг признава, че дължи на медитацията добрата си форма и настроение.

Мнозина свързват медитацията с тежки самоограничения и аскетизъм. Това е голяма заблуда. При медитацията няма никакви забрани, тя само рационализира мисленето.

Ако много обичате шоколад и го свързвате с приятни спомени от детството си, може като отправна точка на мисленето си да извиквате в съзнанието си именно този приятен образ. Ако той ви помага да се съсредоточите и да изпитате благодарност и удоволствие от живота, то не се притеснявайте, че медитацията ви ще има вкус на какао, захар и мляко.

Пети факт – Тя ни връща човешкия образ – ние не сме роботи

Вероятно ви се е случвало, като се замислите как е протекла седмицата ви, да си отговорите, че всичките ви дни са били абсолютно еднакви. Така се трупат седмици, месеци, години… Повече от половината ви живот.

Защо човек помни детството си много по-ясно и цветно? Защото детето гледа на света с широко отворени очи. А повечето от нас живеят, потопени в собствените си мисли, без да забелязват нищо около себе си. Медитацията ще ви помогне да откриете удоволствието и дълбокия смисъл на ежедневните „роботизирани“ действия. Да оцените и всичко останало около тях.

Шести факт – Помага навиците ви да не изключат ума ви

Дженифър Анистън също е голям фен на медитацията.

Всичко, което правим по навик – мием си зъбите, ходим до магазина, ядем – престава да ни прави впечатление, сякаш отпада от живота ни. Опитайте се да си спомните каква беше разликата между вчерашното ви отиване до магазина и това – преди два дни? Едва ли ще си спомните. От една страна това е прекрасно – мозъкът се освобождава от рутинните действие и превключва на свой режим от мисли. Но с медитацията ще се научим да контролираме мислите си и да не позволяваме навиците ни да ни командват.

Добре е във всяка ежедневна дейност да си представяме, че сме отново любопитно дете – така ще усещаме пълноценно всяка секунда и всяка стъпка, а с тях и целия свят около нас.

Седми факт – Медитацията допринася за по-добрата концентрация

Медитацията, макар и в последно време доста модна, съвсем не е лайфстайл увлечение. Стотици поколения преди нас са я познавали и тя им е помагала да са по-осъзнати и концентрирани.

Ето как за три минути да се справите с раздразнението и разочарованието, да си възвърнете вътрешното спокойствие и хармония.

Минута № 1

Седнете изправени, без да опирате гърба си на някаква опора, затворете очи. Помислете какви са емоциите, които ви вълнуват в момента. За какво мислите. Визуализирайте отговорите си – като снимки на стена. Не ги класифицирайте като красиви или грозни, просто ги разгледайте, сякаш сте в галерия.

Минута № 2

Фокусирайте се върху дишането си. Вслушайте се във всяко ваше вдишване и издишване, опитайте се да си представите как въздухът изпълва дробовете ви и се движи по цялото ви тяло. Най-вероятно веднага ще се разсеете и ще се върнете към емоционалните образи – към картините, които ги изобразяват. Не се притеснявайте – всичко е наред, това е добър знак. Основното е, че сте забелязали този момент и можете отново да се върнете към фокусираното дишане.

Минута № 3

Сега разширете фокуса на вниманието си върху цялото тяло. Представете си, че седите със затворени очи и усещате всеки свой орган – от главата до върховете на пръстите на краката. Опитайте се да си се представите отстрани. Отворете очи.

Сега се усмихнете – не се намирате в галерия с картини, на които е вашият образ. Никой не ви е нарисувал. Това са само вашите мисли, а вие сте този, който ги гледа отстрани. В същото време вие сте собственикът на галерията и можете да закачите в нея, каквато картина или снимка искате – по ваш вкус. Така ще се убедите, че вие контролирате мислите и емоциите си и вие определяте как се чувствате.