Тази вечер (22 февруари)от 19.00 часа, в Зала „България“ ще прозвучи за първи път симфоничната поема „Прометей“ на Ференц Лист за две пиана, изпълнена от виртуозите Янко Маринов и Станислав Станчев. Малко по-късно те ще изпълнят и Симфония „Фауст“ отново на унгарския композитор и пианист Лист, която се състои от три части – „Фауст“, „Гретхен“ и „Мефистофел“. В пресъздаването на историята за сключилия облог с дявола ще се включат певци от Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ със солист тенорът Ивайло Донков. Ето кои са вълнуващите искрицив това премиерно за страната ни събитие.
1. Вдъхновението
През 2017 г. диригентът Йордан Камджалов реализира блестящо оркестрово изпълнение на симфонията „Фауст“ от Ференц Лист (1811-1886). Това вдъхновява виртуозните пианисти Янко Маринов и Станислав Станчев да разкажат известната трагедия на Гьоте само с гласа на черно-белите клавиши.
2. Прометей
Докато слушате „Прометей“ на Лист, който е известен с категоричното си желание „Искам да стана пианист на Бога!“, спомнете си легендата за Прометей. Прометей е титан, мъдър и виждащ в бъдещето. Той помогнал на Зевс в битката срещу баща му Кронос и титаните, но макар първоначално отношенията им да били добри, между тях възникнал конфликт. Прометей трябвало да измисли практиката на жертвените ритуали, които хората да извършват пред боговете. Тъй като харесвал хората, Прометей направил така, че древните гърци да започнат да принасят в жертва костите и лойта на жертвените животни, а не, както се надявали боговете, сочното месо. Това разгневило Зевс и той скрил от смъртните огъня, обричайки ги на студ и тъмнина. Прометей обаче отново се намесил, откраднал огъня, върнал го на хората, за което обаче бил жестоко наказан. Останалата част от историята със сигурност я знаете…
3. Фауст
На написването на прочутата си трагедия „Фауст“ Гьоте посвещава близо 60 години от живота си. И на Лист му е изключително трудно да композира симфонията, нещо, което признава на любимата си принцеса Каролине фон Сайн-Витгенщайн. Макар и много да се възхищава от Гьоте – Лист финансира издигането на негов паметник във Ваймар, а освен това участва в основаването на фондация на негово име, той се страхува, че всичко онова, което има общо с Гьоте, е опасно за него. Но Лист успява да преодолее предизвикателството – не разказва последователно отделните части на драмата, а рисува музикални портрети на трите основни персонажа – Фауст, Маргарита и Мефистофел. На финала сцената на спасението на душите на Фауст и Гретхен е повече от портрет, за това е и включен и мъжки хор (Chorus mysticus) и тенор соло, които сякаш разтварят небесата, за да се чуят последните думи от Гьотевата драма за това, че „вечно женственото ни извисява“.