Петте японски принципа, полезни за всеки мениджър

В месеца на японската култура у нас, нека да отделим внимание и на нейния принос в мениджмънта. Ето пет принципа, които те са нарекли „важните пет букви „С“. При превода на български ще бъдат – четирите „П“ и едното „С“

 

Важните пет букви „С“ идват от петте японски думи, които на български звучат като „сеири“, което означава –приоритизирайте, „сейтон“ – подредете, „сейсо“ – почистете, „сейкетсу“- стандартизирайте, „ситсуке“ – поддържайте дългосрочно.

 

Тези принципи са вдъхновени от практиките в заводите на „Тойота“ от 50-е години на миналия век.

Основната им цел е да увеличат ефективността в производството, като по този начин намалят разходите, като същевременно повишат производителността и удовлетвореността на работещите. Ето какво стои зад всеки един от тези принципи:

Приоритизирайте

Първата стъпка за повишаване ефективността е да си дадете сметка какво е най-важно да направите на първо време и в зависимост от това да подредите необходимите ви инструменти, така че да са на една ръка разстояние от вас. Благодарение на това ще бъдете по-организирани. Всичко, което не е толкова важно, може да се отложи. Но си го маркирайте в червено – и ако не сте го свършили или използвали (като инструмент) в рамките на месец-два, направо го зачертайте като задача или го изхвърлете в кошчето.

Подредете

Този принцип се отнася както до графика ви, така и до работното ви място, където всичко трябва да е поставено, точно където трябва. Подредбата трябва да зависи от нуждите ви – колкото по-добре сте организирали работното си пространство, толкова по-безопасно и по-ефективно ще е за вас или вашите служители. Ето защо е добре да поддържате работното си място във възможно най-доброто му състояние. Така няма толкова често да ви се налага да подменяте амортизирали се предмети.

Почистете до блясък

Много често се пренебрегва важността на чистотата, а не е редно. Редовното почистване на работното място, на папките в компютъра, на писмата в пощата оказва влияние и върху цялостната поддръжка на нещата, с които работите. Така по-лесно ще засечете някой дефект, преди да е станало късно.

Стандартизирайте

 

Без стандартизиране досегашните ви усилия ще приличат на пролетно почистване. Стандартизирането на работните процеси и задачи ще гарантира, че всеки аспект от дейността ви е добре обмислен, за да има максимален ефект. Има редица техники за стандартизиране, които могат да се използват – съставяне на алгоритми, графици, така че потърсете най-подходящите за вашия бизнес.

Поддържайте дългосрочно

За да продължите да работите ефективно, е абсолютно задължително да следвате по-горе изброените принципи и в дългосрочен план. Стандартизирането ще ви улесни в постигането на тази цел.

Всички знаем, че когато се губи време, се губят и пари. Заради това поддържането на реда ще се отрази на ефективността, на намаляването на разходите и на увеличаване на печалбите. Това ще ви даде възможност да извършите реинвестиции и дори да разширите бизнеса си.