Не пускат в Русия BMW, Mercedes, Porsche и Audi

Евросъюзът забрани доставянето в Русия на луксозни стоки, включително на автомобили, по-скъпи от 50 хиляди евро.

 

 

Фактически е блокиран износът за Русия на повечето модели от европейските премиум марки, в чийто портфейл малко модели са по-евтини от тази цена, а също и на коли от Съединените щати. В тези условия дилърите ще трябва да се съсредоточат върху обслужването на вече съществуващия парк и продажбата на употребявани коли, а също и да помислят за дистрибуция на китайски премиум марки, смятат експертите.

На фона на наскоро въведения от Евросъюза (ЕС) пакет санкции, предвиждащ забраната за доставяне в Русия на автомобили с цена над 50 хиляди евро, под заплаха се оказват най-вече дилърите на европейските премиум марки, чиито модели рядко струват по-евтино.

Според данните за цените на автомобилите в Европа от официалния сайт на BMW, в Русия ще може да се доставят само компактни автомобили  серия 1 (цената им тръгва от 27.2 хиляди евро), купета серия 2, базови версии на седан серия 3. От кросоувърите на баварската марка по-евтино от 50 хиляди евро в Европа струват само моделите Х1 и Х2 – цените на по-големия Х3 започват в Германия от 51.5 хиляди евро.

Аналогично, при тези ограничения Mercedes-Benz ще може да продава в Русия само модели от типа на компактните с предно предаване: това, в частност, са A-Class, B-Class, хечбекът CLA. От кросоувърите с цена под 50 хиляди евро са моделите GLA и GLB.  Вместват се в обозначените рамки и първите версии на седаните C-Class.

При това Mercedes-Benz има в Русия, в Московска област,  действащ завод, в който през 2019 г. започна сглобяването на седани от Е-клас. По-късно пак там започнаха да сглобяват кросоувъри GLC, GLE, GLS, чиято стойност надвишава цената, назована от властите в Евросъюза.

В изграждането на руското предприятие с хиляда работни места немската компания инвестира около 300 милиона долара, а немският производител има в Русия активи на обща стойност 2 милиарда долара, уточнява Ройтерс.

Журналисти от Газета.Ru се обърнали към пресслужбата на руския офис на Mercedes-Benz с въпроси за по-нататъшната съдба на руското предприятие на фона на ценовите ограничения при доставките на коли, но към 20 март в редакцията не е бил получен никакъв отговор.

Германската BMW обяви, че прекратява производството на автомобили в завода в Калининград и доставките за Русия още в началото на март. В руския завод в Калининград сглобяваха седани BMW 5 Series, а също и кросоувери X5, X6 и X7. Надвишава установената граница и стойността на джипа Volkswagen Touareg (цената тръгва от 67 хиляди евро в Европа), а също и значителна част от моделите на Audi.

Забрана за доставка на коли в Русия въведоха и САЩ – тя засегна само юридически лица и обхвана практически всички категории автомобили, които те внасяха в страната. Включително електрическите. От американските автопроизводители на руския пазар присъстваше концернът General Motors с джиповете Chevrolet и Cadillac, а също така Jeep с моделите Compass, Grand Cherokee и Wrangler.

Към санкциите, въведени от Евросъюза и САЩ, се присъедини Великобритания: тя също забрани в Русия да се доставят луксозни стоки, включително автомобили, уточнява „Интерфакс”.

От продукцията на Land Rover под 50 хиляди евро в Европа струват само кросоувърите Evoque и Discovery Sport.

Като цяло заради ценовите ограничения и забраните за доставка руският пазар се лишава от по-голямата част от моделната гама (а в отделни случаи и от цялата линия) премиум автомобили.

От европейските и американските марки официално присъстват на руския пазар Audi, BMW, Mercedes-Benz, Cadillac, Jaguar и Land Rover, Ferrari, Lamborghini и Maserati, Porsche, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin, Volvo, Jeep.

Дилърите засега не искат да повярват в потенциалното прекратяване на бизнеса им.

„Засега няма официална информация от вносителите за някакви промени и спиране на работата“ – посочва заместник-генералният директор по продажбите на нови автомобили на автомобилната група „Авилон” Алексей Стариков.

Ситуацията е нестабилна и да се дават каквито и да било прогнози за по-нататъшното развитие на събитията в дадения момент е преждевременно.

Генералният директор на групата компании „Автодом” Андрей Олховский казва, че тактиката и плана за действие компанията ще изработи след като изучи в детайли новите санкционни документи.

„Естествено, имаме автомобили на стойност под 50 хиляди евро. Оценява се не цената на дребно на автомобила, а нетната стойност по фактурата (става дума за фактурата, която износителят издава на купувача в Руската федерация). Затова има много такива автомобили, включително и в премиум марките”, отбелязва Андрей Олховский.

В текущата ситуация автодилърите, специализирани на „премиума”, ще бъдат принудени да се преориентират към обслужване на съществуващия автопарк и търговия с употребявани коли, а някои ще бъдат принудени да прекратят дейността си, смятат експерти.

„Дилърите, които имат натрупана голяма база клиенти със скъпи коли, ще бъдат по-устойчиви. Онези, които работят отскоро и не са натрупали клиенти за обслужване, е възможно да прекратят дейността си  ̶  коментира изпълнителният директор на аналитичната агенция „Автостат” Сергей Удалов. Той прогнозира, че ако една компания има няколко дилърски центрове в даден град, някои от тях може да бъдат закрити.

В обема на продажбите на автомобили (по брой продадени автомобили) премиум сегментът в Русия сега съставлява около 10 процента. Същевременно в страната функционират около 3200 дилърски центрове, и създалата се ситуация ще засегне няколкостотин от тях – на първо място онези, които търгуват с автомобили от премиум марки, уточнява експертът.

На фона на липсата на нови коли на дилърите може би ще им се наложи да развиват продажбите на употребявани автомобили, добавя Удалов. Независимият консултант по автомобилна промишленост Сергей Бургазлиев смята, че на едрите автодилърски холдинги в Русия им е време да са замислят за привличането в страната на китайски производители, предлагащи коли премиум клас.

„Това трябва да се направи още сега. На мястото на дилърските холдинги щях да се постарая да привлека в страната марките Li One, Hongqi, XPeng Motors от Китай и дори да сертифицирам тук колите им за своя сметка“ – казва Бургазлиев. Той не изключва, че дилърите, които навреме се ориентират в обстановката, ще спечелят.

Още един изход е преориентиране към масовия сегмент. В случай че не успеем да уредим централизирани доставки на европейски коли дори чрез трети страни, дилърите може да се опитат да ги внасят самостоятелно, както през 90-те, или да докарват единични екземпляри, които няма да се смятат за нови, обобщи Бургазлиев.