Как се появи най-високо оценяваната финтех компания?

Финтех компанията Stripe може да се похвали с привличане на инвестиции в размер на 600 милиона долара. Оценена е на 95 милиарда долара. Това е почти три пъти повече от предишната оценка, дадена на компанията през април 2020 г., когато компанията бе оценена на 36 милиарда долара. За сравнение SpaceX на Илон Мъск се оценява на 74 милиарда долара. Основните инвеститори в Stripe са гигантите Allianz, Fidelity, Sequoia Capital и Националната агенция за управление на финансите на Ирландия (NTMA). Причините за успехите на компанията са много, но най-вече хората и идеите, които стоят зад нея.

 

 

Река Шанън в Ирландия.

Зад Stripe стоят двама братя – Патрик (1988) и Джон Колисън (1990). Братята Колисън са израснали в ирландско семейство на инженер и микробиолог. Те имат и още един брат. Прекарват детството си в селце с около 100 души население на брега на ирландската река Шанън. В ранна детска възраст се научават да програмират и постигат сериозен успех: през 2005 г. 16-годишният Патрик получава наградата „Млад учен на годината“ за това, че е разработил езика за програмиране – Croma. През 2009 г. Джон завършва средното си образование с рекордно висок успех.

След гимназията, братята заминават за Съединените щати – Патрик продължава в престижния Масачузетски технологичен институт (MIT), а Джон – в Харвард.

Докато е първи курс, Патрик основава стартъп за управление на аукциони в eBay Auctomatic, който само след десет месеца е купен от Live Current Media за 5 млн. долара. След продажбата Джон напуска Харвард, а Патрик – МIT. Братята се преместват в Силициевата долина и през 2010 г. основават нова компания /Dev / Payments, по-късно преименувана на Stripe. В нея Патрик отговаря за разработките, а Джон – в качеството си на президент, управлява партньорските програми и продажби.

Патрик (вляво) и Джон (вдясно).

„Патрик е като феноменалната баскетболна звезда Леброн Джеймс в бизнеса“, казва Дейвид Лий, бивш мениджър в SV Angel с опит в инвестирането в стотици стартъпи.

„Той е умен, харизматичен, страхотен лидер, който увлича със страст. Рядко може да видите такова съчетание от качества в един човек“ – продължава Лий.

Не след дълго Stripe разработва софтуер, който позволява на различните бизнес компании да приемат плащания от потребители по целия свят, благодарение на кода, вграден в структурата на сайтовете им.

Идеята хрумва на братята в момент, когато Патрик има трудности при прехвърляния на плащания в Интернет. Те започват да търсят решение, което да им реши проблема. В началото не знаят колко голям е пазарът на онлайн плащанията и дали ще успеят да отговорят на търсенето на потребителите и да решат проблемите с хакванията и измамите, както и да преодолеят трудностите с плащанията извън Съединените щати.

Само шест месеца след като пускат софтуера, братята осъзнават, че са създали нещо наистина сериозно и се фокусират върху неговото усъвършенстване. Първоначално правят всичко сами: пишат кода, търсят нови клиенти, поддържат връзка с вече привлечените. Бързият растеж на бизнеса им ги принуждава да преразгледат плановете за развитие на Stripe.

„Една компания винаги трябва да се развива в зависимост от възможностите си. Не можете нито да изпреварвате растежа, нито да потискате развитието“ – казва Джон. Заедно с Патрик те избират най-добрите си десет служители и им дават 10% от акциите на компанията.

Компанията сключва първите си договори доста бързо, най-вече благодарение на приятели. „Първоначално информацията за нас се разпространяваше от уста на уста. Това беше изненада, защото това е система за плащане, а не социална мрежа“ – споделя Джон. Малко по-късно той става президент на новата компания, а Патрик – главен изпълнителен директор. Братята имат различен стил на управление. Патрик е по-скоро интелектуалец, който чете „всякакви книги“, а Джон е целият кълбо от енергия.

Братята си дават сметка, че имат нужда от инвеститори и започват да работят за тяхното привличане.

Първата инвестиция е направена през август 2010 г. от Y Combinator. Патрик познава шефовете им, докато е работил за Lisp и Auctomatic и лесно ги убеждава да инвестират в Stripe. Интересното е, че един от служителите на Y Combinator – Рос Баучър бързо става част от Stripe. После в компанията инвестират и шефът на Tesla Илон Мъск и съоснователят на PayPal – Питър Тийл, както и инвестиционната компания Capital G.

След инвестицията Патрик обявява, че Мъск и Тийл са проницателни хора, които не само говорят за далечното бъдеще, но разбират и нуждите на настоящето. Така за 10 години работа Stripe събира 2.2 млрд. долара инвестиции. Най-голямата от тях – в размер на 600 млн. долара е направена през април 2020 година.

Благодарение на услугите на Stripe бизнесът може да приема плащания с кредитни карти за секунди и да превежда пари директно в банковите си сметки. Stripe поддържа плащания с различни методи, като например с кредитни карти, Apple Pay, Ali Pay. Сред клиентите на компанията са големи ИТ компании като Amazon, Github, Spotify, Uber, Reddit. Stripe си начислява комисионна за всяка транзакция – обикновено 2.9% плюс 30 цента.

Stripe има представителства в 42 държави, включително в 31 европейски, където услугата е успяла да привлече около 200 хил. нови потребители от началото на пандемията. Тази година от компанията са обявили, че възнамеряват да направят големи инвестиции на европейския пазар и да изкупят малки стартъпи.

От 2017 г. насам братята Колисън попадат за първи път в Списъка на милиардерите на списание „Форбс“. До миналата година Джон бе най-младият в класацията и удържа „титлата“ до 2020 година.