От всички изкуства киното сякаш най-безболезнено се справи с принудителното му пренасяне на онлайн платформите, но заради това едва ли лесно ще се върне към предишния си начин на функциониране. Ето какво можем да очакваме.
Филмите ще бъдат разпространявани едновременно онлайн и в киносалоните.

Този нов принцип на работа бе изпробван от „Universal” с анимационния филм „Тролчета: Турнето” („Trolls World Tour”) на американския режисьор Уолт Дорн. Той бе пуснат онлайн срещу съответен билет и само за първия уикенд имаше приходи от около 40 милиона долара. Това се оказа работещо решение не само в Съединените щати, а и в Русия, където продуцентът Фьодор Бондарчук пусна за онлайн гледане „Спутник” – руската версия на „Пришълецът”, в който действието се развива през 1983 година. В същото време между осъществяването на офлайн и онлайн премиерите вече няма да се чака прекалено дълго – онлайн премиерата „Джентълмени” – последният филм на Гай Ричи, например, бе само три месеца след официалния му показ в киносалон.
„Новото нормално ще са онлайн премиерите. Старата система работеше много добре, но й мина времето” – казва Бен Джонсън, генерален директор на маркетинговата компания „Gruvi”, която работи с „Universal”.
Киносалоните ще се борят за блокбастъри

След успеха на „Тролчета: Турнето” („Trolls World Tour”) представителите на „Universal” обявиха, че обмислят възможността по едно и също време да бъде и офлайн, и онлайн премиерата на новия филм за Джеймс Бонд „No Time to Die“ („Смъртта може да почака”). Малко по-късно обаче те получиха отворено писмо от представители на най-голямата английска киномрежа AMC Theatres, в което те обясняваха, че подобно действие обрича кината на фалит. В действителност по целия свят разчетите показват, че публиката ще се върне в кината само при 100% кинохит и известни имена на актьори и режисьори.
Социологически проучвания и в Съединените щати, и в по-големите европейски градове показват, че след разхлабването на мерките и отварянето на кината едва 10% от публиката са готови веднага да отидат на кино. Мнозинството – 60% от зрителите – предпочитат да изчакат няколко седмици или дори месеци, за да преценят ситуацията, а други 30% признават, че ще отидат на кино само ако са сигурни, че филмът наистина си заслужава и ако го пропуснат, жестоко ще съжаляват.
Арт филмите ще продължат да се разпространяват на онлайн платформи

Не от вчера и не от избухването на коронавирусната пандемия арт филмите не са сред честите гости в кината на моловете. Според статистиката от миналата година 83% от международния боксофис се дължи на блокбастъри. Нискобюджетните и независимите филми започнаха да преминават или към малки киносалони или към стрийминг платформи. Няма признаци, че тази тенденция ще се промени. Тъжната новина е, че едва ли специализираните за арт филми малки киносалони ще издържат на кризата и ще успеят да продължат да работят. Само във Великобритания проучване на „Independent Cinema Office”, направено през юни, сочи, че близо 500 киносалона за арт филми изпитват сериозни затруднения и едва ли ще отворят врати отново.
„Днес всички програмни директори повтарят една и съща мантра – давайте повече стари, класически филми – хубави и популярни“ – казва Мичъл Робъртс, който е генерален директор на американската киномрежа EVO Entertainment.
Билетите за кино ще поевтинеят
В България още никой не е обявил, че цените на билетите за кино ще поевтинеят, но в Русия се намери такъв смелчага – генералният директор на киномрежата Okko United Алексей Васясин. Той обяви, че пандемията е станала катализатор за развитието на онлайн платформите за филми, заради което добрите стари киносалони трябва да помислят как да отговорят на новото предизвикателство. Най-лесното решение – по-евтини билети. Но дали то наистина е работещо? Според Васясин киносалонът предлага съвсем друг тип преживяване. „Всеки американски ученик мечтае да целуне момиче в автокино, а всеки руски ученик мечтае да целуне момиче в киносалон” – убеден е Алексей Васясин.
Автокината ще се увеличат
Сигурно си спомняте как още през април на един от брифингите на Националния оперативен щаб в Министерския съвет попитаха генерал Венцислав Мутафчийски могат ли да се отварят автокина – той отговори, че ще проучи въпроса. Така или иначе у нас вече имаше няколко подобни прожекции на филми. По света се наблюдава засилено откриване на паркинги за автокино. А пътуващи автокина обикалят из по-малките населени места. Така автокината, които бяха на мода в Съединените щати през 60-е години на миналия век, сега преживяват нов разцвет.
При този тип кина зрителят е по-спокоен, че няма да се зарази – седи си в колата и няма контакт с никого другиго, освен с човека, с когото е дошъл на прожекцията. Билетите се продават онлайн и също се таксуват по подобен начин чрез въвеждане на QR код. Освен това зрителят има възможност и да си поръча онлайн нещо за хапване.
Кинофестивалите ще се променят
В момента кинофестивалите се разкъсват между класическата си мисия да обединяват публиката около киното и нуждите на новия свят, в който спазването на физическа дистанция е топ приоритет. Първият от трите най-големи европейски кинофестивала – Венецианският – е на път да бъде възстановен: наскоро бе обявено, че ще се проведе в началото на септември с известни промени в стандартния си режим на функциониране. В същото време организаторите на американския кинофестивал „Сънданс” и на канадския в Торонто не са особено големи оптимисти и усилено работят, за да създадат онлайн програми за журналистите и частично да прехвърлят фестивала си в интернет.
В интерес на истината още преди да избухне пандемията се говореше, че дългите опашки за билети, на които трябваше да се чака по време на фестивалите, отдавна поставят въпроси за необходимостта от промяна в начина на тяхното провеждане.
„Но кинофестивали, които са се наложили като най-бляскаво събитие на годината, ще преживеят тежко новата практика – да пращат линкове на акредитиралите се журналисти, а те просто да цъкват на тях и да гледат…. Край на цялата магия и мистификация“ – смята кинокритикът на „New York Magazine“ Нейт Джоунс.
И филмовите награди също ще се променят
От години членовете на Американската филмова академия водят война със стрийминг платформите („Оскар” не може да получи филм, който не е показан по традиционния начин, в киносалон). Благодарение на пандемията обаче войната върви към примирие. Миналия месец бе обявено, че за първи път в конкурса ще се включат и филми, които са били излъчвани само онлайн. Естествено, все още не може да се каже дали те ще бъдат сред номинираните за най-престижните и консервативни филмови награди в Съединените щати.
„Очаква ни истинска революция в киноиндустрията – ще има мащабно преструктуриране на цели системи във филмопроизводството, а и не само там – ще се промени и дистрибуцията, и оценяването на филмите” – прогнозира кинокритикът от „Vox” Алис Уилкинсън.
Новият филм на Кристофър Нолан – очакван със затаен дъх

Все още е трудно да се каже дали Уилкинсън е права. Сега филмовата общност очаква две премиери – адаптацията на анимационния филм на Дисни „Мулан“ и новия научнофантастичен екшън на Кристофър Нолан „Tenet“ („Принцип”). Те ще са лакмусът колко липсва киното на публиката. Самият Нолан тази година се превърна в най-големия защитник на традиционния филмов показ. Още през март той публикува коментар в „The Washington Post”, като посочи, че ходенето на кино е неразделна част от обществения живот и заради това призова всички да помогнат на филмовата индустрия. „Ние сме длъжни да помислим за 150 000 души, заети в американската киноиндустрия. Това е дълг и пред нас самите”, написа Нолан и запретна ръкави. Премиерата на новия му филм, която три пъти бе отлагана, се очаква на 13 август.
„Киносалоните имат влиятелни съюзници. Въпреки че Алфонсо Куарон, Мартин Скорсезе и Спайк Лий направиха най-новите си филми за Netflix, други техни известни колеги като Кристофър Нолан, Уес Андерсън и Пол Томас Андерсън настояват филмите им да бъдат прожектирани в киносалони, а това звучи много оптимистично”, смята анализаторът на филмовия боксофис в маркетинговата компания „Comscore” Пол Дергарабедян.